Natália
-3 °C
8 °C

Abroncsvisszahívás Magyarországon is

2001.06.21. 11:00
Magyarországon is lecserélik a Firestone Wilderness AT típusú gumikkal szerelt Ford terepjárók abroncsait, bár az illetékesek még azt sem tudják, hány kocsi érintett az akcióban - értesült az Index. Amerikában közben újabb furcsa fordulatot vett az ügy, amikor kiderült, hogy a Ford olyan gumikra cserélte le a Firestone termékeit, melyek némelyike veszélyesebb a visszahívásra ítélt modellnél.
Nem csak azokat az abroncsokat cseréli le ingyen a Ford Magyarországon, amelyeket eredeti felszerelésként adtak a terepjárókkal, hanem a tulajdonosok által vásárolt példányokat is - tudta meg az Index.

Egy nagyon forró üzleti tipp

Nálunk is visszahívják egyes Ford autók abroncsait
Egy élelmes gumibróker a hír hallatán alig akart válaszolni az Index kérdéseire, annyira sietett volna használt Wilderness AT abroncsokat vásárolni. Annyit azért elmondott, hogy szerinte megéri gyorsan beszerezni néhány rossz állapotú, olcsó darabot, melyekért vadonatúj példányokat kapunk. Lelkesedésünket némileg lohasztotta, hogy a tranzakcióhoz Ford terepjáró is szükséges.

Európában összesen 23 ezer olyan jármű fut, amely érintett a gigászi csereakcióban - tudtuk meg a Ford Hungária illetékesétől. Ez az egyetlen adat, amelyet tudni lehet, ugyanis a hazai vezérképviseletnek egyelőre nincs semmilyen információja arról, hány magyar terepjáró érintett.

Még több áldozat

(Ismeretes, hogy a Ford azért cserél le ingyen több mint 14 millió abroncsot, mert korábbi, halálos balesetek, illetve laborvizsgálatok alapján azokról úgy tartja, később veszélyesek lehetnek az utasokra. Egy amerikai kormányszerv legfrissebb összesítése szerint a durrdefekt után felborult, Firestone gumikkal felszerelt Ford Explorerekben a korábban közöltekkel szemben nem 174 hanem 203 ember halt meg.)

A visszahívás a Wilderness AT 15, 16 és 17 colos verzióira vonatkozik. Ilyen gumikkal egyes, 1991 és 1998 között gyártott terepjárókat, így például Expeditionöket, Rangereket és Explorereket szereltek fel. A '99-ben és azóta készült Explorerekre már Wilderness HT abroncsok kerültek - tudtuk meg a Ford Hungáriánál.

Nem tudni, milyen lesz a helyettes

A csereakció szervezése még nagyon az elején tart. A cégnél egyelőre azt sem tudták megmondani, milyen fajta cseregumikat ajánlanak fel majd. Annyi biztos, hogy bármelyik Ford-kereskedésnél lehet jelentkezni, ahol díjmentesen cserélik az abroncsokat.

Még nagyobb a veszély a cserék után?

Az Amerikában zajló Ford-Firestone vita újabb fejezetében a felek kongresszusi meghallgatáson próbálták igazukat védeni. A képviselők nem voltak elragadtatva a cégek csatározásától, sőt az illetékes hatóságot is elítélték tehetetlenségéért. Az egyik képviselő bejelentette: értesülései szerint a lecserélt gumikra többen panaszkodtak, mint az eredeti Firestone-okra.

A Goodyear sem jobb?

A republikánus Billy Tauzin meglepő bejelentést tett: a bizottság által elrendelt vizsgálat eredménye szerint többen panaszkodtak a lecserélt abroncsokra, mint az eredeti Firestone-okra. (A közúti hatóság később leszögezte, hogy a Tauzin birtokában lévő adatok alapján nem mondható ki egyértelműen, hogy a cseredarabok rosszabbak, ám a szervezet azt sem állította, hogy ne ez lenne a helyzet.)

A képviselő nem nevezte meg az érintett márkákat, csak annyit közölt, hogy a vizsgálat anyagát már átadták a közúti hatóságnak. A CNN értesülései szerint a Ford által felajánlott márkák közül hétre panaszkodtak a vásárlók, az érintettek között van a General Tire Grabbere és a Goodyear Wrangler HT-je. Chuck Sinclair, a Goodyear szóvivője cáfolta, hogy biztonsági problémák lennének a cég abroncsaival. Azt Tauzin is elismerte, hogy a panaszok száma és a balesetek száma nem egyezik, és felkérte a hatóságot, hogy 30 napon belül derítse ki, valóban rosszabbak-e az új gumik, mint a régiek.

A lecserélt abroncsokat is lecseréljük

Jac Nasser, a Ford vezérigazgatója a képviselőket valószínűleg könnyekig meghatva közölte: "Nem láttam Billy Tauzin adatait, de ha gond van az új gumikkal, nem várhatunk 30 napot, hanem 30 percen belül cselekednünk kell". Az elnök továbbra is indokoltnak tartja 13 millió abroncs visszahívását, és mint mondta, eddig egymilliót már le is cseréltek. Nasser ezenkívül újra megerősítette, hogy minden eddigi vizsgálat szerint az abroncs volt a hibás a baleseteknél.

Venezuelában Firestone nélkül borulnak

John Lampe, a Firestone vezérigazgatója továbbra is azt állítja, hogy a Ford Explorer rossz felépítése miatt hajlamos felborulni a defektek után, függetlenül attól, milyen abroncs van az autón. Az elnök szerint a Firestone gumik teljesen biztonságosak, az abroncsok lecserélése csak elterelő hadművelet, és a Ford Explorerek például Venezuelában Firestone gumik nélkül is borulnak.

Mérgező koktél

A bizottság végül úgy határozott, hogy újabb független vizsgálatokra van szükség, mert az eddigi adatok alapján nem dönthető el, ki hibáztatható 203 autós haláláért. A republikánus Edward Markey így összegezte a meghallgatást: "Továbbra is csak annyit tudunk, hogy ha az Explorert a Firestone-nal keverjük, akkor mérgező koktélt kapunk".