További Világ cikkek
|
A legnagyobb árbevételre az élelmiszer-kiskereskedők tettek szert; az első tízből kilenc ilyen vállalat. A legnagyobbak elsősorban külföldön erősítenek: a Wal-Mart USA-n kívüli egységei 2003-ban 17 százalékkal növelték forgalmukat, a brit Tesco árbevétele külföldön 30 százalékkal, míg Nagy-Britanniában csupán 7 százalékkal nőtt.
Kelet-Európa mellett a terjeszkedés legfőbb célpontja Kína: az ázsiai országban a top 250-ből már 31 nem kínai cég jelen van. A legkeményebb verseny több országban is a Wal-Mart és a Tesco között folyik - az elemzők a kisebbik, vagyis a brit cég esélyeit látják nagyobbnak: Nagy-Britanniában, Dél-Koreában és Japánban egyaránt sikerrel veszi fel a versenyt az amerikai óriással. A brit cég termék- és nemzetközi stratégiája egyaránt eltér fő vetélytársáétól. Míg a Wal-Mart elsősorban élelmiszer-kínálatát, a Tesco inkább a nagyobb profitrátájú egyéb termékek körét bővíti. A Wal-Mart a 80-as és a 90-es években a minél szélesebb nemzetközi hálózat kiépítésére helyezte a hangsúlyt, a Tesco a 90-es évek második felében kevesebb piacra és a kisebb kockázattal is megszerezhető profitra koncentrált.