Árpád
-1 °C
9 °C

Újabb befektetői pofon Szlovákiának

2006.02.06. 15:04
A korábbi írásos ígéret ellenére mégsem nyújt állami támogatást a Kia szlovákiai gyára tíz beszállítójának a pozsonyi kormány, mivel hivatalosan nem hagyták jóvá a javarészt szintén dél-koreai cégeknek adandó támogatást. A Kia a beszállítók számára remélt 663,9 millió koronás (4,4 milliárd forintos) összeg elbukása nyomán jogi lépéseket is tervez az állammal szemben, és elképzelhető a beszállítói hálózat áttelepítése más országba.
A történet háttere az, hogy a Kia mintegy 1 milliárd eurós (250 milliárd forintos) óriásberuházás keretében hozza létre Zsolna közelében új kelet-közép-európai autógyárát. Az előző gazdasági miniszter, Pavel Rusko tavaly áprilisban hivatalos levélben megerősítette meg, hogy a beszállítóknak jár a közel 664 millió koronás támogatás (a Kia egyébként összesen 9,9 milliárd koronás állami támogatást kap).

A jelenlegi kormány, illetve Rusko utódja, Jirko Malchárek arra hivatkozik, hogy az akkori ígéret mögött nem volt kormányhatározat, és a tavaly októberben hozott új, külföldiekre vonatkozó befektetésösztönzési keretprogram szerint nem is lennének jogosultak az említett beszállítók a támogatásra. Ilyen dotáció csak a 10 százalék feletti munkanélküliségi rátájú országrészben jár, a dél-szlovákiai körzet azonban nem tartozik ebbe bele.

Malchárek szerint elődjének nem volt joga ilyen ígéretet tenni. Ezért hatalommal való visszaélés alapos gyanúja miatt feljelentést tett, míg a Kia részéről amiatt háborognak, hogy a kormány múlt heti döntése - nem fizetik ki a beszállítói támogatást az októberben lefektetett irányvonalakra hivatkozva - nem lehet visszamenőleges hatályú.

Visszaesés a tőkebefektetésekben

Az új befektetésösztönzési keretprogram mellett az állami támogatások körüli problémák is magyarázhatják, hogy a legfrissebb adatok szerint tavaly csupán 692 millió eurónyi külföldi befektetést érkezett Szlovákiába. Ez mintegy 60 százalékkal alacsonyabb a 2004-es adatnál.

Ez rövid időn belül a második olyan eset, amely kedvezőtlenül hat Szlovákia külföldi megítélésére. Tavaly az állami támogatás mértékével kapcsolatos huzavona miatt a Hankook dél-koreai gumiabroncs-gyártó választotta Szlovákia helyett hazánkat a beruházás helyszínéül. A Kia esetében maga a beruházás áthelyezése más országba nem reális - hiszen február-március körül elkezdődik a tesztüzem -, a beszállítóké azonban esetleg elképzelhető.