Az egyesült államokbeliek már tavaly ötvenéves csúcsot döntöttek meg azzal, hogy összesen 10,3 milliárd utat tettek meg tömegközlekedési járműveken, két százalékkal többet, mint 2006-ban. Az idei év első három hónapjában az elővárosi vasutak utasforgalma a marylandi Baltimore-ban 16,8, a washingtoni Seattle-ben 28, a minnesotai Minneapolisban 16,4 százalékkal emelkedett - idézi az Amerikai Tömegközlekedési Szövetség (APTA) adatait a Reuters.
Ezzel párhuzamosan persze a közutak gépjárműforgalmának a csökkenése is kimutatható. A szövetségi autópálya-kezelő hatóság legfrissebb adatai szerint márciusban az amerikaiak 11 milliárd mérfölddel vezettek kevesebbet, mint egy évvel korábban, folytatva a novemberben kezdődött trendet. A 2007 márciusához viszonyított 4,3 százalékos visszaesés azonban a legmeredekebb azóta, hogy a hatóság 1942-ben megkezdte a gépjárművek által megtett mérföldek összesítését, ráadásul a harmadik hónapra 1979 óta nem regisztráltak csökkenést.
Bár természetesen az emelkedő üzemanyagárak a tömegközlekedési társaságokat is sújtják, a növekvő utasforgalom egyelőre bőven ellensúlyozza a pótlólagos kiadásokat. Az ország negyedik legnagyobb városi övezetének, Philadelphiának és környékének a tömegközlekedését lebonyolító SEPTA az idei költségvetési évben például 40 millió dollárral nagyobb díjbevételre számít tavalyhoz képest, miközben üzemanyagköltsége várhatóan csak 10 millióval emelkedik - írja a Philadelphia Inquirer.
A nyári hónapokban az amerikai nagyvárosok tömegközlekedési társaságai folytatódó pénzesőre számíthatnak. Az APTA felmérése szerint a nyári szabadságuk alatt városlátogatásra indulók mind nagyobb számban tervezik tömegközlekedési eszközök igénybevételét. A listát New York vezeti, ahol az idén a látogatók 53 százaléka hagyatkozik majd a tömegközlekedésre.