Vasút épül a pozsonyi és a bécsi reptér között

2007.04.05. 07:42
A következő nyolc évben nagyszabású vasúti fejlesztés kezdődik Pozsonyban. A szlovák főváros három pályaudvarát összekapcsolják, ennek részeként 5,5 kilométer hosszú alagutat építenek a Duna alatt, a vonal városi szakasza duális rendszerű, villamosközlekedésre is alkalmas lesz. A pozsonyi és a bécsi repteret is összekötik. A beruházásra 15 milliárd forintnak megfelelő összeget költenek, és 2015-re fejezik be.

Nagyszabású vasútfejlesztési projekt indításáról írt alá megállapodást Lubomír Vázny szlovák közlekedési és távközlési miniszter, Dalibor Zeleny, a szlovák vasúttársaság (ZSR) vezérigazgatója és Andrej Durkovsky, Pozsony főpolgármestere. A 18,5-19 milliárd korona (135 milliárd forint) összegű fejlesztés keretében egyebek között vasúti összeköttetést létesítenek a pozsonyi repülőtér és a schwechati légikikötő között. A szlovák főváros vasúthálózata rákapcsolódik a TEN–T17-es vonalra, ami összeköti Párizst, Strasbourgot, Stuttgartot és Bécset.

Összeköttetést létesítenek továbbá a három pozsonyi pályaudvar között, ezenkívül 100 millió koronás költséggel villamosítják a Pozsony–Dévényújfalu és az osztrák Marchegg közötti szakaszt. A tervezett kiadások 80 százalékát európai uniós forrásokból szeretnék finanszírozni, a fennmaradó 20 százalékot pedig az állami költségvetés biztosítja.

A várhatóan 2015-re befejeződő nagyszabású fejlesztés legdrágább eleme a város alatt épülő 5,5 kilométer hosszúságú alagút lesz, amely a Duna két partját is összeköti. Ennek várható költsége 16 milliárd korona. A Pozsony területén belüli, illetve a Pozsony és az osztrák Kittsee közötti vasúti bővítés mintegy 2,5 milliárd koronába kerül.

A fejlesztés eredményeként Pozsony villamos- és vasúti hálózata összekapcsolódik egymással, aminek eredményeként integrált közlekedési rendszer alakul ki. Pozsony felkerül az Európai Unió vasúttérképére, ráadásul a főváros tömegközlekedése is lényegesen javul, ami az ingázók szempontjából is nagyon fontos.

Első lépésben 2009-ig befejezik a 2,4 km hosszú szlovák–osztrák szakasz villamosítását, második lépésként megvalósul a pozsonyi és a schwechati repülőtér vasúti összekapcsolása. Végül 2015-re kiépül az alagutat igénylő, duális rendszerű (villamos- és vasúti síneket is feltételező), Pozsony belvárosát is átszelő vonal.