Az új évezred közlekedése Budapesten
120 évvel ezelőtt, 1887-ben indult el az első villamos a fővárosban, a Siemens-Halske által készített szerelvények a Nyugati pályaudvar és a Király utca között közlekedtek. Az azóta számos megállóval bővült vonalon tavaly nyártól újra Siemens-járművek szelik a síneket: a főváros által rendelt 40 darab Combino idén májusban, a jeles évforduló évében érkezett meg teljes számban. A csendesen, gyorsan és biztonságosan sikló szerelvények révén a Siemens ismét a modernizáció egy jelképét hozta el a fővárosba.
|
Az első villamos |
A Siemens 125 évvel ezelőtt tervezett és épített először villamost, melyek öt évre rá már Budapest utcáit rótták - sikerére jellemző, hogy a berlini napilapok ezt követően élesen támadták saját városvezetésüket, irigyen tekintve az akkori magyar fővárosra, hiszen náluk ez a technológiai vívmány akkor még hiányzott.
A Siemens azóta is élen jár az innovatív technológiák fejlesztésében, megvalósításában, többek között a közlekedés területén. A Combino maga is több mint tízéves múltra tekint már vissza: 1996-ban alkották meg első prototípusát, hogy új szabványt teremtve szolgálja a világ nagyvárosait.
A Combino legnagyobb - de korántsem egyetlen - újdonságát a teljes hosszában alacsonypadlós kivitelezés jelentette. A tervezés során ez azonban csupán az egyik szempont volt. A Combinókat speciálisan olyan útvonalakhoz tervezték, ahol az utasok ki- és beszállási ideje viszonylag rövid, így azt gyorsan kell megoldani.
A tíz évnyi fejlesztésnek köszönhetően a budapestiek már az alaptípus újabb változatát, a CombinoPlust láthatják-használhatják a Nagykörúton. A villamosok ezekben már acélszerkezetű kocsiszekrényt kaptak, s a fejlesztéseknek köszönhetően még rugalmasabbak, gazdaságosabbak, használhatóbbak, mint elődjeik voltak.
|
Combino |
Miért hívhatjuk a Combinót az új évezred villamosának? Az alacsony padlós kivitelről - melynek megvalósítása látszólagos egyszerűsége mellett igen összetett mérnöki munkát igényelt - sok szó esett már, s előnyeit a gyakorlatban főként a gyerekkocsival, kerekesszékkel közlekedők, vagy a nehezen lépcsőző idősek élvezik. A sűrűn elhelyezett, óriási dupla ajtók emellett az utasok nagy tömegének gyors ki- és beszállását biztosítják, amely a közlekedés tempója szempontjából Budapesten létfontosságú - közismert tény, hogy a 4-es, 6-os Európa legforgalmasabb villamosvonala.
A budapesti Combinók kialakításakor sok szempont szerepet játszott, míg összeállt a "hernyó" mai képe. Az alacsony padlós megoldás, és a szokásosnál nagyobb és sűrűbben elhelyezkedő ajtók, az egy légterű utastér a megrendelő - azaz a budapestiek - igényeihez igazodtak, a villamosok sárga színét pedig a magyar hagyományok adták. Mindezeket egyeztetni kellett a hatósági elvárásokkal: a biztonságos közlekedés érdekében például csak akkora ablakok kerülhettek a szerelvényekre, amelyeket egy gyermek nem ér fel, és nem tud rajta kihajolni.
Az új villamosok különlegesen kivitelezett kerekei talán csak a mérnökök szívét dobogtatják meg, de az ebből származó előnyök mindenkit érintenek: a fejlesztéseknek köszönhetően a villamos teljesen stabil, alig rázkódik, ráadásul különösen csendes. A CombinoPlus elektronikus fékrendszere egészen a jármű megállásáig hatékonyan működik. Ez a megoldás olykor ugyan intenzívebb kapaszkodást kíván az utasoktól, de jóval biztonságosabb az úton, így veszélyes esetekben számos baleset elkerülhető.
1887-ben a Siemens feladata egy rövid villamos vonal megépítése volt az akkor rendelkezésre álló legmodernebb technológia szerint, egyedi megoldásokkal. Az alapelv 120 év elteltével sem változott: a vállalat generációról generációra "örökített" innovációs hajlama, nyitottsága az újra és a fejlesztésekre, a speciális igények kiszolgálására elődjéhez hasonlóan ugyanúgy egy másik kor, az új évezred, egy másik kor közlekedését hozta Magyarországra.
Elöző cikkek:
Innováció három évszázadon át 2. rész
Világnyi városok, városi világok
Siemens kutatás a Megacity-jelenségről
Az új évezred közlekedése Budapesten
További információk: www.siemens.hu/120ev/