8 ok, amiért nem szeretik a bringásokat
Bár a kerékpározás fokozza az ember szabadságérzetét, sokan megfeledkezek arról, hogy a bringa is csak egy közlekedési eszköz, és aki magasról tesz a szabályokra, komoly veszélybe sodorja magát, ráadásul állandóan lesz körülötte néhány gyűlölködő autós vagy gyalogos. Összegyűjtöttük az általunk leggyakrabban tapasztalt bringás szabálytalanságokat.
1. Cikázás az autók között, hátranézés nélkül
Az egyik legveszélyesebb, jellemző közlekedési malőr. Sokan egyszerűen nem tanulták meg a szabályt, hogy a forgalomban addig nem váltunk irányt, és nem kerülünk ki semmit, amíg meg nem bizonyosodtunk arról, hogy az irányváltást balesetmentesen végre tudjuk hajtani. Ez fatális hiba, mert bár apróságról van szó, mégis nagyon könnyen az életünkbe kerülhet, ha akár csak egyszer elfelejtünk körülnézni.
Sokan bizonytalanok, és attól félnek, hogy miközben hátranéznek, előttük történik valami kivédhetetlen szituáció amire nem tudnak időben reagálni. Mások egyszerűen nem biztosak abban, hogy tudnak-e így is egyenesen menni. Ha nagyon szigorú lennék, azt írnám, hogy aki nem képes néhány métert egyenesen megtenni, miközben elfordítja a fejét, az ne is menjen a kerékpárjával a forgalomba. Valójában létezik a problémára egy filléres megoldás: a tükör.
2. Piros lámpán áthajtás
Az nem magyarázat, hogy sietnie kell, mert valójában azzal sem lehet túl sok időt spórolni a városban, ha minden piroson áttekerünk. Ha mégis, szinte biztos, hogy néhány alkalommal saját magát, vagy rosszabb esetben másokat is veszélybe sodor a kamikaze bringás. Nincs mellébeszélés, hogy „de hát elveszítem a lendületemet”, vagy„körbe néztem és nem jött senki”. A lámpánál várakozásnak bele kell férnie, sőt a bringás örülhet, hogy erősödik a néhány plusz kigyorsításnak köszönhetően. Ha mindenképpen el akarja kerülni a sorozatos megállásokat, használjon alternatív útvonalakat, ahol eleve kevesebb a lámpa. Ennek előnyeiről egy korábbi cikkben részletesebben írtunk.
Értelmezhetetlen, hogy a piroson áthajtás ennyire elterjedt a városi bringások közt, mégis ez az egyik legjellemzőbb szabálytalanság. Ha csak ezt az egy rossz szokást elhagyjuk, már rengeteget tettünk azért, hogy elfogadottabbá váljon a kerékpáros közlekedés Magyarországon.
3. Zebrára ezerrel lehajtás
A KRESZ szerint tilos kerékpározni a zebrán, vagyis hiába vagyunk lendületben, hiába nincs körülöttünk egy csomó gyalogos, le kell szállnunk és tolni a gépet a túloldalig. Itt meg is állhatna a történet, hiszen a szabály az szabály, de a dolog kicsit árnyaltabb. Az valóban veszélyes, ha valaki, mint a rakéta, negyvennel vágódik rá a zebrára, mert az autósok nincsenek felkészülve az érkezésére. Érdekesség, hogy a bringás a járdán tekerhet, gyalogosokat nem zavarva, nagyjából sétatempóval, ha amúgy nincs a közelben bringaút, vagy sáv és az úttesten alkalmatlan a kerékpározásra.
4. Járdán bringázás
Horror. Valójában nagyon ritka az a helyzet, amikor nincs más választásunk. A bringások olykor azzal magyarázzák a járdán tekerést, hogy félnek a kocsik közt. Csak az a baj, hogy egy kerékpáros a járdán őrületes stressz a gyengébb és sérülékenyebb gyalogos számára. Ráadásul elég egy rossz lépés és a gyalogost hátulról elütheti a bringás. Ha szűk a járda azért, mert bármikor kiléphet valaki egy házból vagy üzletből elénk. Ha széles, akkor azért, mert valószínűleg nagy a gyalogosforgalom. Utóbbi esetben biztonságosan közlekedni szinte biztosan csak gyalog lehet, úgyhogy ahelyett, hogy a bringás cikázna a kiszámíthatatlanul sétáló emberek között, inkább szálljon le és tolja a kerékpárt.
Mit mond a KRESZ?
"Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni."
5. Egyirányú utcába behajtás, ahol nem lehetne
Már lassan tíz éve érvényben van az a szabály, hogy egyirányú utcába behajthat a kerékpáros,
amennyiben ezt kiegészítő tábla engedélyezi.
Sajnos ennyi idő elteltével is látni bringásokat olyan útszakaszra behajtani, ahol semmi keresnivalójuk nem lenne, mert nem nincs kint a tábla, amely ezt megengedné. Ha ön bringásként mégis eltévesztené ezt a szabályt, egyszerűen csak forduljon meg, vagy húzza ki a legközelebbi kereszteződésig a járdán, a bringát tolva.
6. Lámpa nélkül, sötétedés után
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire fontos a kerékpárlámpa felhelyezése és használata. A KRESZ nem fogalmaz túl részletesen, hogy mi a szabályos. Szürkülettől pirkadatig, elöl és hátul egyaránt, tiszta időben legalább 150 méterről láthatónak kell lennie a lámpáink fényének. A lámpa lehet elemes, akkumulátoros vagy dinamós is, nincs ilyen téren megkötés. Hiába az engedékeny szabályok, sajnos még ma is rengeteg kivilágítatlan bringást látni éjszaka. Az fenti cikkben segítünk kiválasztani az önnek legmegfelelőbb típust.
7. Füles két füllel
Valószínűleg az olvasók jelentős tábora felhördülne, ha azt írnám, hogy a legjobb, ha közlekedés közben nem hallgatunk zenét és nem telefonálunk. Valójában a szabály nem tiltja a fülhallgató használatát kerékpározás közben, így elég sokan élnek is a lehetőséggel. Pedig a nyeregben ülve a fülünk az egyik legfontosabb érzékszervünk. Aki nem szeretne lemondani a zenei élményről vagy fogadna egy-két hívást, de mégis a biztonságosabb közlekedésre voksolna, vegye ki legalább a bal füléből a fülhallgatót, hogy ne érje váratlanul, amikor megelőzik.
8. Féktelenül
Nincs elfogadható magyarázat arra, ha valaki fék nélkül merészkedik a forgalomba. Fixisek, ha nem értetek egyet velem, akkor magyarázzátok meg, hogy ez egy külön életstílus, ha szilánkonként vakarnak ki egy autó hátsó szélvédőjéből. Ha fék nélkül akartok közlekedni, csak bátran, nem muszáj használni, de legalább legyen ott a kormányon vésztartalékként egy fékkar. Működő fékkel nem felszerelt kerékpárral tilos részt venni a forgalomban, ezért ugyanúgy büntethet a rendőr, mint ha nincs csengő, prizma, vagy világítás a sötétedés után. Ráadásul a fék életet menthet.
Magára ismert?
Mindannyian követünk el szabálytalanságokat, csak önkritikában térünk el egymástól. Szinte minden szabályszegést meg lehet magyarázni, de ha szeretnénk, hogy a bringásokat még jobban elfogadják a forgalomban, az a legkevesebb, hogy betartjuk az alapvető szabályokat. Hiszen pont azért küzdünk, hogy a forgalom megbecsült tagjává váljunk, ahhoz pedig mi más kellene, ha nem a tisztességes közlekedés?
Más a véleménye? Vagy más zavarja? Ossza meg velünk a Kerékagy Facebook-oldalán:
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.
Rovataink a Facebookon