Bár egyesek szerint a sisakosok gyakrabban szenvednek-e balesetet, azt még a legelvetemültebb sisakellenzők sem tagadják, hogy ha baj van, akkor nagyon jó, ha védi valami a fejünket. Az alábbi összeállítás a sisakválasztáshoz ad néhány támpontot.
Valószínűleg nem árulok el újdonságot, ha azt írom, hogy a sisakválasztás pénztárcafüggő döntés. De mégis miben különbözik az olcsó bringás sisak a drágábbtól, ha az Európai Unióban mindkettőre azonos előírások vonatkoznak?
Ahogy haladunk egyre felfelé az árkategóriákban, egyre könnyebb, jobban szellőző, egyszerűbben állítható, kényelmesebb és néhány kirívó esetben biztonságosabb sisakot választhatunk. Az árat természetesen mint mindenhol, a sisakpiacon is befolyásolja az, hogy milyen tradíciókkal rendelkezik egy adott márka, illetve viselik-e az kiszemelt modellt profi sportolók.
Milyen méretűt válasszunk?
Az árnál azonban sokkal fontosabb, hogy célunknak megfelelő sisakot válasszunk. Vizsgáljuk meg, milyen bringások vagyunk! Az elmúlt húsz évben a sisakpiac is erősen szegmentált lett, aminek elsődleges oka nyilván az eladások növelése volt, de végső soron mi, vásárlók is profitáltunk a dologból. Nem kell többé a városi bringásnak olyan sisakot hordania, mint amilyet a Tour de France-on használnak, és a sportcélú bringásnak sem kell kompromisszumot kötnie, ha fejvédőt választ.
Szabványok, előírások: erre figyelj!
Minden Európai Uniós tagállam, így Magyarország is tagja az Európai Szabványügyi Bizottságnak (CEN). Ez a szervezet 1997-ben dolgozta ki az EN1078-as szabványt. A minősítés eléréséhez a sisakoknak a különböző felületeken végzett tesztek során átlagosan minimum 81, maximum 154 joule energiát kell elnyelniük. Érdemes azonban nyitott szemmel járnunk, mert az EN1078 előtt már létezett egy jóval szigorúbb szabvány, a Snell B-90 vagy 95. Ezek többféle felületen vizsgálják az ütközést, és jóval magasabb (330-360 joule) energiaelnyelést várnak el. Ezeket a szigorúbb szabványokat azonban csak kevés sisak teljesíti, mivel nem kötelezi semmi a gyártókat rá.
Vásárlás előtt gondoljuk át, hogy mennyit bringázunk és milyen célból szoktunk nyeregbe pattanni. Egy bringaboltban valószínűleg hasonló megközelítést választ majd egy szakember is, hiszen így fog tudni a leginkább megfelelő sisakot ajánlani. Ne becsüljük alá ezt a lépést, hiszen egy a céljainknak megfelelő típust sokkal kellemesebb lesz majd hordani, mintha csak ráböknénk valamelyik zöld színű sisakra, mert „annak tetszik a színe”.
A legtöbb gyártó a ruháknál használatos S/M/L/XL sémát követi, így adják meg a sisak körméretét. Próbáljuk fel, ha van, szorítsuk a fejünkre a hátsó állítóval a kiválasztott példányt. Ha oldalt egy ujjnál jóval szélesebb rés van a sisak és a fejünk között, vagy elöl belelóg a látómezőnkbe, válasszunk kisebb méretet. Általában az a sisak a megfelelő, amit kényelmesnek érzünk a fejünkön már az első pillanatban is, és
A túl kicsi méretet onnan fogjuk észrevenni, hogy nem áll jól és egész egyszerűen borzasztóan kényelmetlen viselni.
Ha megvan a megfelelő méret, következzen a beállítás. Mivel rengeteg állítómechanizmus van a piacon, csak néhány ökölszabályt ismertetnénk.
- A tarkónknál lévő állítóval úgy erősítsük a vejünkre a sisakot, hogy ne nagyon mozogjon a fejünkön. Nem kell a lehető legszorosabbra állítani, mert kényelmetlen lesz, de azért laza se legyen.
- Oldalt a sisakpántok háromszögként foglalják körbe a füleinket
- A sisakpánt hosszúsága akkor megfelelő, ha alul még pont kényelmesen ki tudjuk nyitni a szánkat. Ha kényelmetlennek érezzük beszéd vagy evés közben, akkor túl szoros.
A legfontosabb, hogy a sisakot kizárólag becsatolt állapotban hordjuk, máskülönben semmi értelme viselni.
Hobbi sport/MTB
A hagyományos mindenes sisak, ami manapság a városi és a versenysport-bukósisakok közötti senki földjén tanyázik. Egyelőre még magasan a legnépszerűbb kivitel, szinte biztos, hogy egy ilyesmibe botlunk bele, ha valamelyik nagy áruház polcáról választunk olcsó sisakot.
Akik rendszeresen bringáznak, azoknak nem ajánlott a legolcsóbb áruházi sisak, viszont akiknek még fogalmuk sincs, hogy mi a céljuk ezzel az egésszel, csak szeretnének kerékpározni, azoknak ideális megoldás lehet – rövid távon. Egyrészt az alapvető biztonságot a már említett kötelező szabvány miatt egy ilyen sisak is garantálja, másrészt, ha időközben kiderül, hogy mégsem szeretne bringázni, legalább nem bukott sokat az üzleten. Ezek a sisakok jellemzően rosszul szellőznek, kellemetlenebb anyagokból vannak drágább társaiknál, és gyakran állító mechanizmusuk sincs.
A hobbi fejvédők a városi sisakoknál sportosabban néznek ki és onnan a legkönnyebb felismerni őket, hogy szinte mindig van sildjük. Viszont a legnépszerűbb kategóriáról lévén szó, a minőségben és így az árban is óriási különbségek lehetnek.
Gyerekeknek
Természetesen a legkisebbekről sem feledkezhetünk meg, amikor bukósisakot választunk. Tulajdonságaik alapján nincs akkora széttagoltság a gyerekbukósisak piacon, mint a felnőttekénél. Ennek megfelelően az árak sem merészkednek 15-20 ezer forintnál magasabbra, de jellemzően már 10 ezer forint környékén is találhatunk megfelelőt.
Itt is fontos, hogy a gyerekkel több modellt is felpróbáltassunk, de valószínű, hogy az alapján fogja kiválasztani, hogy melyik tetszik igazán neki. Mivel ebben a korban jellemzően alkalmi használatról van szó, fontosabb, hogy élvezettel vegye kézbe a sisakot, mint hogy milyen anyagból készült a belső szivacsozás.
Városi
Ezeknél a sisakoknál is főként a külcsín kerül előtérbe. Általában nehezebbek, de olcsóbbak is, mint a versenycélú sisakok.
Sok esetben beáldozzák a szellőzőnyílások számát is annak érdekében, hogy szebben, letisztultabban nézhessen ki a sisak, hiszen tény, hogy akik csupán közlekednek és nem sportolnak a bringával, azok sokszor kevésbé izzadnak, és rövidebb távokat tesznek meg.
A bukósisak kötelező?
Magyarországon szinte sosem kötelező a kerékpárosoknak bukósisakot hordaniuk. Ez alól kivételt képez, ha lakott területen kívül 40 km/h-s sebesség fölé merészkedünk. Ekkor már a KRESZ is előírja a fejvédő használatát. A száguldás törvényi keretek között így is legfeljebb 50 km/h-ig tarthat.
Versenysport sisakok
Egyértelműen a paletta csúcsát képviselik minden tekintetben. Már 20-25 ezer forint körül kifoghatunk egy jót, a plafon pedig a csillagos ég. Természetesen itt az adott sportágnak megfelelően tovább osztódik a piac.
Választhatunk az ultrakönnyű, rengeteg szellőzőnyílással ellátott országúti sisakoktól az áramvonalas időfutamsisakokon át az egész fejet védő DH-s fullface fejvédőkig számos fajta közül.
A versenyzésre készült sisakok között találhatunk olyanokat is, amelyek az EN1078-as szabványnál szigorúbb biztonsági előírásoknak is megfelelnek. Ezek a sisakok nemcsak a legkorszerűbb gyártási technológiával készülnek, de az országúti kivitelek rendkívül áramvonalasak is.
Trehányság, amire érdemes figyelni!
Habár a cikk elején szó volt arról, hogy a kötelező szabvány miatt a biztonságon már nemigen spórolnak a gyártók, azért mégis akadnak kirívó esetek – főleg ebben a kategóriában. Ilyen jellemző trehánykodás, amikor
Ezzel szemben sokkal minőségibb és tartósabb megoldás az In-Mold technológia, amikor a héjat és a sisak habszerkezetét hőkezeléssel egybe sajtolják. Ha biztosra akarunk menni, vásárlás előtt kérdezzünk rá, hogy sisakot In-Mold technológiával gyártják-e vagy sem.
Ha sikerült kiválasztanunk a nekünk megfelelő bukót, a gyártók szerint, a használat rendszerességétől függően 3-5 évig használhatjuk. A sisakok anyaga a környezeti hatásoktól, például a napsugárzástól öregszik, így idővel már nem fog akkora védelmet nyújtani, mint a vásárlás pillanatában.
Talán meg sem kell említeni, de sérülés esetén mindenképpen cseréljük le a sisakot! Akár egy ártatlannak tűnő kisebb repedés is drámaian ronthatja a bukósisak biztonsági mutatóit. Ha már egyszer eldöntöttük, hogy áldozunk a biztonságunkra, akkor később se kezeljük hanyag módon ezt a kérdést.
Még több bringás tippet olvasnál? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.
Rovataink a Facebookon