Megkezdődik a Concorde-per
Kedden megkezdik a 2000 júliusi Concord-baleset büntetőtárgyalását Párizsban. A 113 halálos áldozatot követelő balesetben az Air France egyik szuperszónikus utasszállítója nem sokkal a felszállás után lángolva a földbe csapódott. A gépen 109-en, a gonesse-i hotelben, amibe becsapódott, négyen vesztették életüket. A gép utasai főként német turisták voltak, úton New Yorkba, ahonnan karibi luxushajókörútra indultak volna.
A balesetet követő vizsgálat megállapításai szerint a gép azért gyulladt ki, mert felszállás közben egyikk kereke felrobbant, a leválló darabok pedig lyukat ütöttek az üzemanyagtartályba.
A kifolyó kerozin miatt begyulladt az egyik hajtómű, így a gép percekkel a felszállás után a földbe csapódott.
A francia ügyészség 2004-es vizsgálata szerint a defektet egy korábban felszált gépről, az amerikai Continental légitársaság egyik DC-10-eséről levált fémcsík okozta. A titándarab a gép egyik motorjáról szakadt le, a párizsi reptéren, a karbantartás során szerelték fel.
A francia ügyészség emberölés miatt emelt vádat a légitársaság, valamint öt személy, köztük a fémdarabot felszerelő műszerész, John Taylor, valamint a Concorde egykori főmérnöke, Jacques Herubel ellen. Vádlott még Benri Perrier, a Concorde gyártójának a gép gyártásáért felelős vezetője, valamint a francia légügyi hatóság egykori munkatársa, Claude Frantzen ellen is.
Emberölés miatt akár öt év börtön és 75 ezer euró pénzböntetés is kiszabható.
A Continental légitársaság állítása szerint bizonyítékuk van rá, hogy a vád nem állja meg a helyét. "Harcolni fogunk, és bebizonyítjuk, hogy a Concorde nyolc másodperccel, mintegy 700 méterrel azelőtt kigyulladt, hogy egyáltalán áthajtott volna a fémdarabon" - nyilatkozat a BBC-nek Olivier Metzner, a céget képviselő egyik ügyvéd.
A tárgyaláson csak kevés áldozat családja képviseli magát, a legtöbb áldozat hozzátartozói még a baleset után elfogadták az Air France kártérítését, egyben lemondtak perbeni jogaikról. A tárgyalás négy hónapig tarthat, írja a BBC.