Emberölés vádjával állnak bíróság elé a Concorde-katasztrófa okozói

2008.07.03. 18:10
Gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolják a nyolc évvel ezelőtti katasztrófa felelőseit. A balesetben 113-an vesztették életüket. A vizsgálatok szerint emberi mulasztás és konstrukciós hioba is szerepet játszott a katasztrófában.

Az amerikai Continental Airlines-t és még öt személyt idéztek bíróság elé Franciaországban, a nyolc évvel ezelőtti, 113 halálos áldozatot követelő genosse-i Concorde repülőgép-katasztrófával kapcsolatban. Az eljárást 2009-ben folytatnák le, és valószínűleg két-három hónapig tart majd. Az érintetteknek gondatlanságból elkövetett emberölésért kell felelniük.

A nyolc éve történt katasztrófa okának a 2004-es vizsgálatot követően napvilágot látott elméletek szerint az volt az oka, hogy a Continental Airlines DC-10 típusú repülőgépéről felszállás közben levált egy rendkívül kemény titánium lemez, és ott maradt a párizsi Charles de Gaulle repülőtér aszfaltcsíkján, amelyre az utána felszálló, New Yorkba tartó Concorde ráhajtott.

Ennek következtében kidurrant a szuperszonikus gép egyik abroncsa, amelynek darabjai sérülést okoztak a szárnyban lévő üzemanyagtartályon. A gép emiatt nem sokkal felszállás után tűzgolyóként csapódott a földbe Párizstól nem messze, megölve ezzel a fedélzeten tartózkodó 109 utast és a földön négy munkást.

A Continental Airlines-nak azért kell bíróság elé állnia, mert alkalmazottai nem tartották be a repülőgép szervizelésére vonatkozó előírásokat. A repülőtársaság két alkalmazottjának pedig külön is felelnie kell. Egyikük az a szerelő, aki a nem szabványos titánium elemet felszerelte, a másik pedig az ő feljebbvalója, aki jóváhagyta ezt.

Mivel a 2004-es vizsgálat azt is kimutatta, hogy a Concorde jellegzetes Delta-alakú szárnyainak egy konstrukciós hibája is hozzájárult a katasztrófához, ezért a Concorde-program egykori vezető beosztású kulcsembereit is várják a bíróság elé. Ők már valószínűleg korábban ismerték a szóban forgó tervezési hibát, azonban nem tették meg a szükséges intézkedéseket, hogy azt felderítsék és kijavítsák.

A francia-angol kooperációban készült szuperszonikus Concorde gépek először 1976-ban repültek menetrendszerinti járatként. Összesen húsz darabot építettek belőlük, de csak 14 állt kereskedelmi légi forgalomba. Főleg tengerentúli utakon használták az akár 2170 kilométer per órás sebességre képes gépet. A Concorde jóval rövidebb idő alatt repülte át az óceánt. Igaz a jegyárak emiatt igen csak borsosak voltak. A sztárok és hírességek előszeretettel utaztak a gépen. 2003-ban vonták ki őket végleg a forgalomból.