Maláj miniszterelnök: Az eltűnt gép szárnydarabját találták meg

2015.08.05. 20:33 Módosítva: 2015.08.05. 21:34

A szerdán kezdődött szakértői vizsgálat már megállapította, hogy a Réunion sziget partjára sodródott repülőgéproncs a rejtélyesen eltűnt maláj géphez tartozik, jelentette be Nadzsib Razak maláj miniszterelnök. „Most már fizikai bizonyítékunk is van rá, hogy az MH370-es járat tragikus véget ért az Indiai-óceán déli részén" – mondta a BBC szerint.

A Madagaszkártól ötszáz kilométerre keletre, az Indiai-óceánban fekvő, de francia fennhatóság alá tartozó Réunion szigeten július 29-én bukkantak rá a két méter hosszú szárnydarabra. Ezt Franciaországba szállították, hogy megfelelő laboratóriumi körülmények között meg tudja vizsgálni egy maláj, francia és ausztrál szakértőkből álló csapat.

A szakértők még nem jelentették ki biztosan

A maláj miniszterelnök bejelentése után Párizsban is sajtótájékoztatót tartottak a vizsgálat eddigi eredményéről. Ezen Serge Mackowiak francia ügyész csak annyit ismert el, hogy a darab egészen biztosan egy Boeing 777-esből származik, és az első tesztek „nagyon erősen arra utalnak", hogy az eltűnt gépről szakadt le. A Boeing szakértői a mérete, színe, felépítése és más technikai jellemzői alapján egészen biztosan megállapították a típust. Ugyanakkor az ügyész azt is elmondta, hogy még további vizsgálatokat kell végezni a járat biztos beazonosításához, amiket csütörtökön kezdenek meg. 

A vizsgálatot ismerő forrás azt mondta a New York Timesnak, hogy többek között a Boeingtől érkezett szakértők kértek további vizsgálatokat, mivel egy olyan módosítás is volt a szárnydarabon, ami nem teljesen felelt meg a karbantartási jegyzőkönyveknek. Az is kiderült, hogy semmilyen olyan sorozatszám, vagy más egyedi jelzés nem volt a darabon, ami megkönnyítette volna az azonosítást. A forrás arról is beszélt, hogy nem találtak semmilyen égésre, vagy más olyan sérülésre utaló nyomot, amiből megállapítható lenne, milyen körülmények között zuhant le a gép.

A BBC is megjegyzi, hogy Mackowiak a maláj miniszterelnökkel szemben nem volt hajlandó kategorikusan kijelenteni, hogy az eltűnt gép egy darabjáról van szó, de a megerősítésre feltehetően azért nem kell majd sokat várni a francia ügyészség részéről sem, mert nem csapódott a vízbe másik Boeing 777-es a régióban.

Már sejtették

A legtöbb szakértőhöz hasonlóan a malajziai miniszterelnök már csütörtökön arról beszélt, hogy a szárnydarab nagy valószínűséggel egy Boeing 777-esből származik, ami már önmagában is perdöntőnek volt tekinthető, hiszen az MH370-es a típus egyetlen járata, ami eltűnt óceán felett, és azóta sem lett meg.

Pénteken az ausztráliai kutatást felügyelő Martin Dolan is azt mondta, szinte biztosan az eltűnt maláj gép egy darabját vetette partra a víz. Ugyanakkor ő is elmondta, hogy ettől még folytatódnia kell a kutatásnak, a roncsdarabok partra sodródása ugyanis nem visz közelebb a gép tengerfenéken pihenő maradványaihoz, és feltehetően az igazi válaszokat rejtő fekete dobozokhoz, ezért folytatják a keresést az ausztráliai Perth-től 2000 km-re délre.

A szakértők akár már a szárnydarabból is megállapíthatják, hogy a gép milyen szögben és erővel csapódott a vízbe. Arra utaló nyomok is lehetnek, hogy a gép kettétört-e már a levegőben, vagy volt-e tűz a becsapódás előtt. Azt azonban továbbra sem fogják ennyiből megtudni, pontosan mi történt a fedélzeten, erre csak a fekete dobozok megtalálása és elemzése adhat pontos választ.

A szárnyrészt a tengerpartot St. Andrénál megtisztító önkéntesek találták meg még szerda este a sziget északkeleti felén, és a közelből azóta előkerült egy bőrönd eléggé eldeformálódott maradványa is, azt azonban végképp nem tudni, ez az eltűnt gépről származhat-e. A helyi hatóságok mindenesetre újabb nyomokat keresve kiterjesztik a kutatást az érintett partszakaszon, helikopterekkel és drónokkal is átvizsgálják azt a részt, ahonnan a roncsdarab előkerült.

Hatalmas területet átvizsgáltak

A Malaysia Airlines MH-370-es járata, egy Boeing 777-es 227 utassal és 12 fős személyzettel a fedélzetén Kuala Lumpurból tartott Pekingbe március 8-án. A gép helyi idő szerint 00 óra 41 perckor szállt fel Kuala Lumpurból, és 6 óra 30-ra kellett volna megérkeznie a kínai fővárosba, de elvesztették vele a kapcsolatot.

A gép utáni kutatást kiszélesítették, miután kiderült, hogy a malajziai hadsereg egy radarja a Malaka-szoros közelében észlelte a Boeing 777-est, több száz kilométerre attól a ponttól, ahol a polgári hatóságok utoljára tudtak a gép helyzetéről, és az ellenkező irányban, mint amerre elvileg repülnie kellett volna. Rengeteg hajóval és repülővel fésülték át a Dél-kínai-tenger egyes részeit, majd kiszélesítették a kutatási területet az Andamán-tengerre.

Több egymásnak ellentmondó találgatás is volt arról, hogy a gép esetleg északra, vagy délre térhetett le az így találgatott útvonaláról, és a kutatási területet többször is megváltoztatták. Végül viszont egy brit Inmarsat telekommunikációs műhold adatai alapján kiderült, hogy a gép még hat órán keresztül repült dél felé, mielőtt végleg elveszett volna. Így a kutatás végül az ausztráliai Perth városától 2000 km-re délre koncentrálódott, és a mai napig úgy vélik, itt lehetnek a gép nagyobb roncsdarabjai.

Elsodródhatott több ezer kilométerre

A Franciaország tengerentúli megyéi közé tartozó Réunion nagyjából 600 km-re van keletre Madagaszkár partjaitól, és 4000 km-re nyugatra az említett kutatási területtől. A távolság hatalmas, de szakértők szerint egyáltalán nem kizárt, hogy az eltelt közel másfél év alatt a tengeri áramlatokkal elérjék Réuniont a gép roncsdarabjai, közben pedig még különösebben meg se rongálódjanak.

Robin Beaman, az ausztrál James Cook Egyetem tengergeológusa elmondta, hogy egy Nyugat-Ausztráliánál tavaly eltűnt csónakot teljesen használható állapotban találtak meg nyolc hónappal később Madagaszkártól nyugatra. Az is látszott a kiadott képekből, hogy tengeri élőlények ragadtak a roncsdarabra, ráadásul Beaman szerint pont olyanok, amilyenek az Indiai-óceánban élnek. Ránézésre szerinte az is biztos, hogy a darab legalább hónapokig, de akár évekig úszott a vízben.

Charitha Pattiaratchi oceanográfus a Guardiannek elmondta, hogy a roncsdarab felbukkanásának a helye egyenesen egybevág azzal a modelljükkel, amiben már egy éve felvázolták, hogy az áramlatoktól függően mikor, merre kerülhetnek elő a gép darabjai. Persze többféle találgatás is született, az ausztrál hatóságok azt sem tartották kizártnak, hogy mondjuk Szumátra déli partjainál fedezik majd fel az első roncsokat, de volt olyan ausztrál szakértő, aki inkább Madagaszkárt tippelte volna Réunionnal szemben. Az egyébként Pattiaratchi ábráján is jól látszik, hogy több irányban is van esély roncsok előkerülésére.

Voltak már fals nyomok

Nem a mostani lenne az első olyan eset, hogy úgy tűnik, valamilyen fontos nyomra akadnak, a korábbiak azonban egytől egyig tévesnek bizonyultak. Már az eltűnés után hetekkel is a vízfelszínen lebegő gyanús tárgyakat szúrt ki egy kínai műhold, ez a nyom azonban végül sehova sem vezetett. Aztán úgy tűnt, hogy az Indiai-óceán fenekéről fogtak jeleket, de hiába vizsgálódtak majdnem két hónapig a helyszínen, nem találták nyomát a gép darabjainak vagy a fekete dobozoknak.

Csak találgatják, mi történhetett

Biztos válaszok hiányában a gép rejtélyes eltűnéséről már több elmélet született (ezekről itt is olvashat>>>) Ha a szárnydarabot az MH370-es részeként azonosítják, akkor az legalábbis a legvadabb teóriák egy részét rövidre zárja: volt például, aki makacsul tartotta magát ahhoz, hogy a gép valójában nem is az óceánba zuhant, hanem valamilyen észrevétlen módon a szárazföldön, például Kazahsztánban tették le.

Az egyik lehetségesnek tartott forgatókönyv szerint az egyik pilóta valahogy kiiktatta a másikat, aztán pedig szándékosan vezette a vízbe a gépet a Germanwings-gép márciusi katasztrófájához hasonlóan. A Malaysia Airlines korábban megvédte a pilótákat, és egy független nemzetközi vizsgálat szerint sem viselkedtek szokatlanul a pilóták vagy a légikísérők felszállás előtt, és nem volt olyan személyes, vagy pénzügyi problémája a pilótáknak, ami miatt esetleg eltéríthette volna a gépet. A rendőrség mindenesetre már több mint száz embert, köztük a pilóta és a másodpilóta családtagjait is kihallgatta az MH 370-es járat eltűnésének ügyében.

Vannak olyan feltételezések is, hogy valakiket beengedtek a pilótafülkébe, és ők kényszerítették másik irányba a gépet. Azonban egyik terrorszervezet sem vállalt semmit magára. Az a változat is tartja magát, hogy valamilyen műszaki hiba történt, lehalt az elektronikus rendszer, vagy tűz miatt nem tudtak a pilóták jelezni.