Hosszan zuhant a gép, mielőtt szétesett
![K AP20151102060](http://kep.index.hu/1/0/1029/10294/102941/10294167_de9f64e63a0ef10a5153cf0e6e7c1637_wm.jpg)
További Külföld cikkek
-
Amerikai külügyminiszter: a Hamász nem maradhat uralkodó erő Gázában
- A Kreml-véreb Putyin vagy a kínai kommunista diktátor? – Alice Weidel olyan kérdést kapott, hogy elképedt
- Hűségesküt tett az Iszlám Államnak a szír férfi, aki több embert megkéselt Ausztriában
- Donald Trump kiadta az ukázt, de valami nem jól sült el
- Heteken át kínoztak, majd megöltek egy transznemű férfit New Yorkban
Vagy műszaki hiba okozta szombaton az orosz repülőgép egyiptomi katasztrófáját, vagy nem. Bár az előbbi tűnik esélyesebbnek, egyelőre nem vetették el a másik lehetőséget sem.
Egyelőre a következőket tudni:
- A gép a levegőben esett darabokra.
- A feketedobozok adatai egyelőre nem utalnak merényletre.
- Az Iszlám Állam magára vállalta az akciót, de valószínűleg blöfföl.
Hétfőn még csak a Kogalimavia vitatta, hogy a fedélzetén 224 emberrel lezuhant Airbus A321-es gépének tragédiáját műszaki hiba okozta volna, később az amerikai Stratfor elemző cég is inkább „külső hatásra”, sőt, az orosz légitársaság megfogalmazásánál konkrétabban, robbanóanyagra gyanakodott.
Hivatalosan nem nevezték meg a balesetet vizsgáló egyiptomi és orosz szakértők az okokat. Egyelőre csak annyi biztos, hogy a Sarm-es-sejkből Szentpétervárra tartó gép 23 perccel a felszállás után, a Sínai-félsziget felett, még a levegőben darabokra esett.
A feketedobozok első elemzésekor kinyert adatok nem támasztják alá a Kogalimavia gyanúját. (A cég a 2012-es átfazonírozás óta Metrojet néven futtatja gépeit.) Az első jelek nem utaltak külső behatásra, de
– értesült az Interfax. A pilóták azonban nem teszik szóvá, beszélgetésük a földi irányítással szokványos repülésre jellemző. Vészjelzést egyszer sem adtak le.
Előbb zuhant, aztán szétesett?
Újabb kérdéseket vethet fel a Wall Street Journal értesülése, amely szerint a 9500 méteren utazó gép csak 4500 méteren esett darabjaira. Ha igaz a vizsgálatot végző bizottság egyiptomi tagjaitól származó értesülés, az azt jelenti, hogy a géptest elöregedéséről szóló verzió további magyarázatra szorul. A szakértők szerint viszont kizárható, hogy a pilóta hibázott volna.
A gép farokrészének állapota tűnik továbbra is a legkritikusabbnak. Ez az, ami 2001-ben már megsérült, mielőtt a gép az orosz céghez került volna. Az interneten fellelhető fényképeken többen kiszúrták, hogy a gép jobb oldalán a farrésznél furcsa sötét, kormos folt látható az utóbbi négy öt hónapban, míg a korábbi fotókon nem.
Szakértők szerint a képekből nem lehet messzemenő következtetést levonni. Nem annyira a folt tűnik aggasztónak, mint inkább a vezérsíkon látható repedés. A képen a vezérsíkon, pont az összeillesztésnél látható valamilyen sérülés, az álló és mozgó rész összeillesztésénél.
Ha ez szombaton is rajta volt a gépen, akkor azt észre kellett volna venni a felszállás előtti átvizsgáláson, amin minden gépnek át kell esnie. Ha a földi kiszolgálók gyanús dolgot találnak, akkor nem engedik felszállni a gépet.
Ilyen rakétája az Iszlám Államnak nincs
Bár az Iszlám Állam (IS) magára vállalta a merényletet, az orosz légierő szíriai beavatkozására hivatkozva, nem valószínű, hogy a terrorszervezetnek alkalmas fegyvere volna arra, hogy egy gépet több mint kilenc kilométeres magasságban megsemmisítsen. A feltételezést visszautasította az egyiptomi elnök is. A BBC-nek nyilatkozó Abdel Fattah esz-Szíszí szerint az IS propagandája minden alapot nélkülöz, a Sínai-félszigetet az egyiptomi erők teljességgel ellenőrzik.
Van még bőven rizikós gép
A műszaki hiba gyanúját erősíti az is, hogy a 18 éves repülőgép 2001-ben a farokrészén súlyosan megsérült egy kairói landoláskor. A gép ezután még kétszer cserélt gazdát, mielőtt a mindössze nyolc gépet futtató Kogalimaviához került. A cég elismerte a sérülés tényét, de szerinte a javítás kifogástalanul sikerült, a géptest összeillesztése nem fáradt el, a terhelést megfelelően bírta.
![GettyImages-495235088](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1029/10294/102942/10294241_6cdb7b3bd258399470f6a7e1ab1bf25e_wm.jpg)
A cég egyik volt munkatársa szerint azonban nemcsak a gép előtörténete miatt valószínűbb a műszaki hiba, mint a merénylet, hanem azért is, mert a társaság állományának többi repülője is hagy kívánnivalót maga után. A cégnek – ellentétben saját állításával – komoly tartozásai voltak, elmaradást halmozott fel a munkatársakkal szemben is. Van, aki augusztus óta nem kapott fizetést. Az utaskísérők átlagos havi bére 60 ezer rubel (1 rubel kb. 4 forint.)
A Moszkovszkij Komszomolecnek nyilatkozva a volt utaskísérő külön kitért a tragikus véget ért gépre is. A névtelenül megszólaló nő szerint a dolgozók imádkoztak, ha ezzel a repülővel kellett menniük. A gondok látványosan négy hónapja kezdődtek. „Hol a hidraulikával volt gond, hol valami cső csöpögött. Nyáron a magunk között Juliának nevezett gép technikai okok miatt vissza is fordult Domogyedovóra” – emlékezett vissza a stewardess. Sokáig keringtek, többen már írták az sms-eket a hozzátartozóknak.
Felvillanást látott egy műhold
Az ABC információi szerint a gép megsemmisülésének pillanatában egy műhold egy fényes felvillanást érzékelt, de nem biztos, hogy ez kapcsolatban áll a repülőgéppel. Ha mégis a gépről jött, akkor az robbanást jelenthet, ám még ekkor sem egyértelmű, hogy a gép merénylet vagy műszaki hiba áldozata lett. A Pentagon szerint a fénynek és a repülőgépnek nincsen közük egymáshoz.