További Külföld cikkek
Hétfőn egy holland család lelte halálát alagútban
A hétfői, Gleinalm-alagútban történt, öt ember életét kioltó balesettel szemben a voralbergi ütközés során nem keletkezett tűz. A két szerencsétlenül járt járművön kívül több autó is egymásba szaladt, összesen 37-en szenvedtek kisebb sérüléseket. Az Amberg-alagút 3,5 kilométer hosszú és a hétfői baleset színhelyéhez hasonlóan egyetlen folyosóból áll: vagyis a kétirányú forgalom számára csupán egy-egy sáv áll rendelkezésre.
A két nappal ezelőtti, stájerországi Gleinalm-szerencsétlenség valódi családi tragédia volt: egy vakációzó holland família öt tagja lelte halálát az alagúttűzben. Az egyetlen tűlélő egy 11 éves kislány, aki testének közel hetven százalékán szenvedett égési sérüléseket, jórészt harmadfokúakat. Őt már egy speciális klinikán kezelik Hollandiában. A frontális ütözésben valószínűleg a másik autó vezetője volt a vétkes. Az eset érdekessége, hogy az alagút kameráinak képeit rögzítő öt felvevő közül egyik sem működött, tehát így nem rekonstruálhatók a történtek.
Osztrák dilemma: egy folyosó vagy két folyosó?
A tragédia után nyomban újfent heves vita tört ki Ausztriában az alagutak biztonságáról, amely az 1999-es Tauern-alagútban bekövetkezett, 12 emberéletet követelő baleset után indult meg. A hegyvidéki alagutakat akkor megvizsgálták biztonsági szempontból, rangsorolták őket, és nagy anyagi ráfordítással felújították a biztonsági berendezéseket ott, ahol ezt szükségesnek ítélték.
A legkényesebb pont a folyosók száma: az alagutak biztonságát hiányolók szerint ugyanis minden ilyen útszakaszon elkülönítve, két folyosóban kellene haladnia a forgalomnak. A hétfői baleset után azonban a biztonsági szakemberek úgy nyilatkoztak, hogy a tragédia ugyanígy bekövetkezhetett volna nyílt szakaszon is. Emlékezetes azonban, hogy a mentést jelentősen megnehezítették a keletkező gázok, és a tűz is másképpen terjed zárt térben.
Még Ausztriában is a pénz diktál
A szerdai szerencsétlenség helyszínén, az Amberg-alagútnál éppen május óta építik a második folyosót. A szakértők azonban kétlik, hogy - a frontális ütközéseken kívül - jelentősen csökkentené a súlyos balesetek számát második folyosók kialakítása, amit most mindenki követel.
Miközben az alagutakban általában jóval kevesebb a baleset, mint a nyílt pályákon, a kétfolyosós alagutakban viszonylag sok a "ráfutásos" baleset, amikor is egymásba csúsznak az egy irányba haladó kocsik. Az egyfolyosós alagutakban el lehetne választani a sávokat egy betonkorláttal, ez azonban annyi helyet - 50 centimétert - venne el a forgalmi sávokból, hogy akkor teherautók már nem hajthatnának be az ilyen alagutakba. Javítaná a körülményeket az oldalfalak feltűnőbb jelölése, ám erre nincs pénz.
Ausztriában jelenleg 250 kilométer útszakaszon haladnak az autók az alagútban. Ezeket minden nap ellenőrzik, átvizsgálják a pályamesterek.