További EU cikkek
A vevők a más országokban tapasztalt problémáikat az importőrök illetékeseivel közvetlenül közölhetik. Azaz, lehet egy márkának országonkénti generálimportőre, mint mondjuk Magyarországon a Porsche Hungária, de ki kell szolgálnia minden betévedő ügyfelet, legyen az akár német, holland, észt vagy dán, mégpedig a helyi adóktól és illetékektől megtiszított nettó listaáron.
Szabad szerviz
Emellett a jövőben a márkaképviselet és a szervizelés szétválik, a szakszervizek számát nem szabad korlátozni, és nem tiltható meg az idegen márkák javítása. A független szervizeknek valamennyi műszakilag releváns információhoz, oktatáshoz, berendezéshez és alkatrészhez hozzáférést kell biztosítani.
A versenyjog terén már más autógyártók is megégették magukat. Az Opel és a GM Netherlands egy 2002. decemberi döntés nyomán 40 millió euró pénzbüntetésre számíthat. Ugyanígy a DaimlerChrylerre németországi és belgiumi gyakorlata miatt 2001. decemberében 72 millió eurós büntetést róttak ki.
Monopólium konyec
Az angolul "block exemption", németül "Gruppenfreistellungsverordnung", magyarul csoportmentesség névre hallgató jogszabály célja, hogy felszámolja az érzékeny autópiacon a monopóliumellenes jogszabályok alól sokáig mentesítő kivételeket.
Az EU országainak autóimportőrei 2003. október 1-ig egy éves türelmi időszakot kaptak a kereskedőkkel fennálló szerződéseik módosítására. 2005. őszén szűnik meg az utolsó korlát: attól kezdve a kereskedők már más tagállamokban is nyithatnak kirendeltséget.
Kedvezőbb árakat várnak
A felhasználó számára az új szabályozás az Európai Bizottság reményei szerint az új autók és a javítások árának csökkenését eredményezi. Mario Monti versenyügyi főbiztos hivatala folyamatosan vizsgálja az új autók nettó és bruttó árának alakulását.
Mióta a felhasználók és az erre szakosodott közvetítők bárhol, bármilyen felszereltségű autóhoz hozzájuthatnak, megfigyelhető volt például, hogy a Nagy-Britanniában és Írországban érvényes listaárakhoz képest belga kereskedőknél adott típus jobbkormányos kivitele akár több ezer euróval kevesebbe kerül.
Nálunk csak jövőre
Magyarországon az autópiacra vonatkozó fenti változások csak a csatlakozással lépnek érvénybe, mondta el az Index kérdésére Halmágyi Józsefné, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) Fogyasztóvédelmi és Belkereskedelmi Főosztályának osztályvezetője.
A csoportmentességi jogszabály magyarországi hatálybalépését várhatóan egy kormányrendelet határozza meg a következő év elején, nyilatkozta Győző Gábor, a Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.
Mint elmondta, reményei szerint a magyar kormány élni fog a csatlakozást követően az új tagállamok részére biztosított hat hónapos átmeneti lehetőséggel. Minden ország maga dönti el, hogy kéri-e az autópiaci liberalizáció hatálybalépésének kitolását, mondta Győző Gábor.
Szlovénia, az éltanuló
Októbertől itthon még semmilyen formában nem érvényesülnek a csoportmentességi előírások. Ennek egyszerű oka az, hogy még nem vagyunk tagok, jelentette ki Dános András, az Opel Southeast Europe PR igazgatója.
Ugyanakkor van olyan ország, jelesül Szlovénia, amely még ugyanúgy nem tag, de a változásokat az EU országokkal párhuzamosan bevezette. Az Opel mint multinacionális vállalat ugyanakkor sok országban levezényli az előírt átállást, így a magyarországi képviselet is pontosan képben van, mondta az igazgató.
'Jöhetne hamarabb is'
Az Opel szempontjából a liberalizáció jöhetne hamarabb is. Ugyanakkor tudni kell, hogy a háttérben komoly munkára és felkészülésre van szükség, mert jelentősek a tervezett változások. Nehéz viszont megmondani, hogy ezek a tényleges hálózatban milyen hamar és hogyan jelentkeznek. Valódi korlátozások különben most sincsenek, a magánimport terén a szabályok nem sokat fognak változni, emlékeztetett Dános András.
Az Opel így a többi márkához hasonlóan már tárgyal a kereskedőivel. Természetesen minden információt megkapnak ők is, és új szerződéseket kell kialakítani. A kereskedés jogának megadása ugyanúgy az importőr kezében marad. A gyeplőt az új szabályok sem fogják odadobni, emlékeztetett Dános András.
Minden márka dolgozik
Minden magyarországi márka dolgozik hálózata új feltételek szerinti átalakításán, jelentette ki az Indexnek Magyar Zoltán, a Ford Motor Hungária stratégiai igazgatója. Az
európai irányelv várhatóan jövő májusban lép életbe, a meglevő szerződéseket pedig 2004. novemberéig kell lecserélni.
Természetesen semmi nem tiltja, hogy ezeket a szerződéseket már korábban rendezzék. A Versenyhivatal állásfoglalása szerint nincs akadálya a várható változásoknak megfelelő, de a jelenleg hatályos intézkedéseket esetleg még sértő szabályok felállításának, mondta Magyar Zoltán.
Öt szerviz egy utcában?
A Volkswagen csoport már hónapokkal ezelőtt megkezdte a gyári tárgyalásokat
az importőrökkel és kereskedőivel, mondta el kérdésünkre Vérten Sándor, a
Porsche Hungaria kommunikációs
igazgatója.
Az autópiac átalakulásával jelentősen változik a piaci szereplők
helyzete. Például a szervizjogot az előírásokat teljesítő szerviznek ki
kell adni, még akkor is ha öt akar nyílni egy utcában, mondta az igazgató.
Meggondolja, aki belevág
Ugyanakkor a márkakereskedés jogát az importőrrel egyeztetni kell. A
szalon nyitása különben a szervizhez képest nagyságrenddel nagyobb
beruházást igényel, melyek esetében más gazdasági érvek a döntőek
emlékeztetett Vérten Sándor.
A Porsche Hungaria arra számít, hogy a márkakereskedés és
szervizhálózat a most működő egységek mentén lesz életlépes. Ezzel
együtt rendezik soraikat, hiszen jól tudják, hogy a változások
életbelépését nem lehet elkerülni.
A verseny korlátozása miatt fizet a Volkswagen konszern
Az Európai Bíróság a múlt héten Luxemburgban megerősítette a Volkswagen konszernre, még a 90-es években gyakorlolt piackolátozó magatartása miatt kirótt pénzbüntetést.
Egy 1998-as döntés 102 millió eurós büntetésről szólt, de ezt az autógyártó megfellebbezte. A mostani döntés megerősítette az első fokú határozatot, és így jogerősen 90 millió eurót kell fizetnie a VW konszernnek.
Az ügy hátteréhez tartozik, hogy a VW a 90-es években sziszematikusan akadályozta a német majd az osztrák vásárlókat, hogy kedvezőbb áron olasz kereskedőknél vegyék meg autóikat. Az ilyen utazások mozgatórugója mind a mai napig, hogy az új autók a határ túloldalán akár 30 százalékkal is olcsóbbak lehetnek.
A milliós pénzbüntetés nem rázza meg a Volkswagen idei pénzügyi mérlegét. A konszern közleménye szerint időben céltartalékot képeztek az összeg fedezésére.
Ezen kívül a szervizben az ügyfél maga dönti el, hogy eredeti alkatrészt, vagy más gyártók olcsóbb, de azonos minőségű alkatrészét kívánja beépíttetni. A márkaszervizeket csak előírt ellenőrzések, visszahívások és garanciális javítások esetén lehet a "gyári eredeti" alkatrészek használatára kötelezni.