Aki nem akar kvótázni, fizessen
További Eurologus cikkek
- Majdnem 20 százalékkal csökkent a GDP Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban
- 30 ezer betegnek juttat koronavírus-gyógyszert az EU
- Az EP jelenlegi formájában megvétózza a tagállamok alkuját, az egyik ok a jogállamiság
- EU-s költségvetésről, jogállamiságról vitatkoztak az EP-ben: elégedetlenek a képviselők
- Az EP nem ért egyet a költségvetési alku jogállamisági részével és a forráscsökkentésekkel
Legfrissebb híreink
- Az első zuhanást még túlélte a szlovéniai Alpokban meghalt magyar túrázó
- Izrael rakétatámadást hajtott végre Jemenben, kis híján a WHO vezetőjét is eltalálták
- Sikeres csúcstámadás után eltűnt két olasz hegymászó, napok óta keresik őket
- Felfoghatatlan összeget lehet nyerni egy amerikai lottón
- Legalább hárman meghaltak egy buszbalesetben Norvégiában
- Ketten meghaltak az osztrák Alpokban egy lavinában
- Jóslatok 2025-re: háború tör ki Nagy-Britanniában, visszatér a pestis, majd eljön a világvége
- Karácsonykor késeltek meg két nőt, belehaltak a sérüléseikbe
- Vészhelyzetet hirdettek Oroszországban
- Orosz tankerhajó szabotázsa okozhatta a kábelszakadást a Balti-tengeren
Az EUrologus birtokába jutott az új rendkívüli menekültelosztó terv rövid leírása, melyet az Európai Bizottság (EB) elnöke, Jean-Claude Juncker szerda reggel ismertet majd. Az elmúlt napok híreivel összhangban Magyarország is a „kedvezményezettek” körébe került: az új körben a legtöbb menedékkérőt hazánkból helyeznék át más uniós országokba.
Mivel járna, hogy „frontország” leszünk?
Összesen 120 ezer menedékkérő áthelyezéséről szól a mostani javaslat: 15 600 embert irányítanának át Olaszországból, 50 400-at Görögországból és 54 ezret Magyarországról. Azoknak az embereknek a 62 százalékát fedi le, akik a nyár folyamán a két dél-európai államba, illetve az egész év során Magyarországra jöttek, és okkal feltételezhető, hogy nemzetközi védelemre szorulnak.
Ki szorul egyértelműen nemzetközi védelemre?
Az áthelyezési rendszert csak olyan személyeknél alkalmaznák, akik „egyértelműen nemzetközi védelemre szorulnak” – írta az Európai Bizottság a májusban közzétett migrációs stratégiájában. Az áthelyezésre jogosultak pedig olyan állampolgárságú kérelmezők, amelyek esetében a nemzetközi védelem uniós elismerési átlaga legalább 75 százalék volt a legutolsó adatok szerint.
Az Eurostat adatai szerint 2014-re két állampolgárságú csoport rendelkezett ilyen magas elismertségi aránnyal az uniós tagállamokban: a szíriai és az eritreai.
A magyar hatóságok feladata lenne, hogy eldöntsék, a hazánkba érkező menedékkérők közül kit hova helyezzenek át. Továbbra is Magyarországra hárulna a kötelezettség, hogy ujjlenyomatot vegyen tőlük. A hatóságok nemzetbiztonsági vagy közrendi okokra hivatkozva visszautasíthatják egy kérelmező áthelyezését. Két hónap alatt le is bonyolítanák az egész procedúrát, amelynek a végén a menedékkérő már Lettországban vagy Portugáliában ébredhet. A befogadó államok menedékkérőnként 6000 eurós támogatásra számíthatnak az EU-s büdzséből.
A menedékkérők nem dönthetnek szabadon, hogy melyik EU-s országban szeretnének menedéket kapni, de a kérelmet elbíráló hatóságnak figyelembe kell vennie, hogy az illető milyen nyelven beszél, illetve hol élnek rokonai, mondta hétfő délben Natasha Bertaud, az EB bevándorlási ügyekért felelős szóvivője, amikor újságírók az áthelyezéssel kapcsolatos gyakorlati problémákról kérdezték.
Arról, hogy miként fogják a célországba utaztatni a menedékkérőket, azt nyilatkozta: világos szabályok írják elő, hogy a hatóságok miként bánhatnak a menedékkérőkkel. A „kényszerítés” a legutolsó megoldás ezek közül.
Az is fölmerült, hogy milyen eszközökkel lehet majd rávenni a menekülteket, hogy abban az országban maradjanak, ahová beosztották őket. A terv szerint egyrészt csak azon az országon belül kapnának jogot a szabad mozgásra, tehát nem léphetnék át törvényesen a schengeni határokat, másrészt csak ott lennének jogosultak szociális támogatásra. Két választásuk lenne tehát: vagy törvényesen a nekik kijelölt tagállamban maradnak, vagy illegálisan továbbállnak.
Pénzzel lehetne megváltani
Az Európai Bizottság kínálna egy kilépőt az elosztási mechanizmusból: amelyik ország nem tud részt venni benne, az EU alapvető értékeit is figyelembe véve alaposan meg kell indokolnia, hogy miért nem, és kompenzációként a GDP-jének egy egyelőre még meg nem határozott százalékát kellene befizetnie a közös kasszába. Az érintett ország egy évre vásárolhatná ki magát az összetartásból.
Az Európai Menekültügyi Támogatási Hivatalt (EASO) és a többi tagállamot arra utasítanák az új terv szerint, hogy még több segítséget nyújtsanak a három érintett tagállamnak, köztük Magyarországnak a menedékkérelmek feldolgozásának első fázisában. Az egész műveletre 780 millió eurót tennének félre az EU-s költségvetésből.
Ez még nem végleges megoldás
A jelenlegi terv még nem az a hosszú távú bevándorláspolitikai csomag, amelyet az Európai Bizottság az év végéig tervez összeállítani. A mostani jogalap szerint az EU-s miniszterek tanácsa csak vészhelyzet esetén hagyhatja jóvá a javaslatot, és csak időszakosan vezethet be ilyen intézkedéseket, ha súlyos a helyzet és sürgős megoldást kíván.
A nyár folyamán intenzívebbé vált a bevándorlási helyzet, írják a szövegben. Kétszer annyi bevándorló és menekült érkezett, mint korábban, ezért van szükség új rendkívüli áthelyezési tervre, Görögország és Olaszország mellett ezúttal Magyarországról is.
A dokumentum szerint a bevándorlók többsége, akik idén Magyarországon keresztül léptek be az EU-ba, majdnem biztosan jogosultak nemzetközi védelemre, mivel közülük egyre többen jönnek Szíriából. Magyarország fogadókapacitásai kimerültek, mutat rá a Bizottság, ezért is van rá szükség, hogy hazánkból is áthelyezzenek menekülteket az EU többi országába. Magyarország tranzitországgá vált a legtöbb bevándorló számára, akik nem ott szeretnék leadni a menedékkérelmüket. Arra is kitérnek a szövegben, hogy Magyarország gyorssegélyt is kapott az Európai Bizottságtól a helyzet enyhítésére.
Eddig 1,2 millió eurót kaptunk
A Magyarországnak eddig utalt sürgős segítségről a következő tájékoztatást kapta az EUrologus a Belügyminisztériumtól:
„Az Európai Bizottság 2014 decemberében 1,2 millió euró összegű támogatást ítélt meg Magyarországnak (a projektet végrehajtó Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal részére) a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alap sürgősségi támogatás keretében elérhető források terhére, hogy megerősíthesse a menedékkérők fogadására rendelkezésre álló igazgatási és humán erőforrásait (eszközbeszerzés, gépjárművásárlás, férőhely- és humánkapacitás fejlesztés).
A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal (BÁH) az újabb sürgősségi támogatásra vonatkozó igényét 2015. augusztus elején küldte meg a Bizottságnak (mintegy 8 millió euró összegre). A sürgősségi támogatást ideiglenes szálláshelyek létrehozására, humánerőforrások kapacitásának növelésére, informatikai eszközök (számítógépes munkaállomások, hordozható nyomtatók, ujjnyomat-olvasók), az elhelyezést támogató eszközök és készletek beszerzésére, valamint a menedékkérők szállítását biztosító járművek bérlésére kívánja fordítani a BÁH.”
A szöveg nyitva hagyja a lehetőséget, hogy a jövőben más országokból is áthelyezhessenek menedékkérőket. Külön említi, hogy ha a kelet-ukrajnai harcok elmérgesednek, erre sor kerülhet.
Kell ez nekünk?
Orbán Viktor múlt hét csütörtökön még azt nyilatkozta: blöff, hogy Magyarországról elvinnének menekülteket. Utána azonban rögtön hozzátette: ha Brüsszel hivatalosan is felajánlja, akkor megfontolják az ajánlatot.
Az Európai Bizottság politikai döntéshozó testülete, a biztosok kollégiuma, melynek Navracsics Tibor is tagja, kedden délután ül össze, hogy elvégezzék a terven az utolsó simításokat. Szerda reggel pedig Jean-Claude Juncker, a testület elnöke az évértékelő beszéde keretében valószínűleg megteszi a bejelentést.
Ezután kerül a javaslat az EU-s miniszterek elé, akik minősített többséggel fogadhatják el a javaslatot. Egy blokkoló kisebbség tehát, amelynek eddig úgy tűnt, Orbán Viktor a vezető alakja, nemet mondhat rá. Jövő héten akár már sor is kerülhet erre, a belügyminiszterek hétfői rendkívüli ülésén. Egyre erősödnek azonban azok a hangok is, amelyek az állam- és kormányfők előrehozott csúcstalálkozóján vitatnák meg a helyzetet. A nagy kérdés, hogy Orbán Viktor elfogadja-e a hangosan nyújtott segítséget, ami egyúttal azt is jelenti, hogy hivatalosan frontországgá válik Magyarország, amelynek feladata, hogy megszervezze a menedékkérők áthelyezését.
(A cikket az EUrologus Facebook-oldalán kommentálhatja.)
Rovataink a Facebookon