A végén még lesz uniós ingyenvonatozás a fiataloknak?
További Eurologus cikkek
- Majdnem 20 százalékkal csökkent a GDP Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban
- 30 ezer betegnek juttat koronavírus-gyógyszert az EU
- Az EP jelenlegi formájában megvétózza a tagállamok alkuját, az egyik ok a jogállamiság
- EU-s költségvetésről, jogállamiságról vitatkoztak az EP-ben: elégedetlenek a képviselők
- Az EP nem ért egyet a költségvetési alku jogállamisági részével és a forráscsökkentésekkel
Legfrissebb híreink
- Legalább hárman meghaltak egy buszbalesetben Norvégiában
- Ketten meghaltak az osztrák Alpokban egy lavinában
- Jóslatok 2025-re: háború tör ki Nagy-Britanniában, visszatér a pestis, majd eljön a világvége
- Karácsonykor késeltek meg két nőt, belehaltak a sérüléseikbe
- Vészhelyzetet hirdettek Oroszországban
- Orosz tankerhajó szabotázsa okozhatta a kábelszakadást a Balti-tengeren
- Magyarország kiadta az antifa-támadások másodrendű vádlottját Németországnak
- Mennyi ereje és ideje maradt Iránnak, hogy újjáépítse ripityára vert szövetségeseit?
- Azerbajdzsán szerint az oroszok lőhették le a lezuhant gépet
- A magyar kormány milliókkal támogatja a szír keresztényeket
– dobott be szerdán egy furcsa ötletet az EU népszerűsítésére Manfred Weber. A legnagyobb európai parlamenti frakció, a keresztény-konzervatív Európai Néppárt csoport vezetője szerint azok, akik utaztak már a számos országba érvényes bérlettel, megbarátkoztak európai társaikkal. Olyanokat idézett, akik a páneurópai vonatozás után például lehülyézték a kérdést, hogy melyik másik ország lakóival van bajuk.
Az ötlettel eredetileg két huszonéves német aktivista, Vincent-Immanuel Herr és Martin Speer állt elő tavaly nyáron. Akkor azt írták: a fiatalok nyitottak, szeretnék megismerni egymást, örülnek neki, hogy szabadon lehet utazni az unióban, és ki akarják ezt használni. Nem rájuk kellene építeni az integrációt?
Mozgolódik egy magyar képviselő
Mire jó egy pilot projekt?
Az Európai Parlament kifejezetten abból a célból futtat pilot projekteket, hogy kísérleti jellegű kezdeményezésekkel lehessen próbálkozni, és felmérjék, ezek megvalósíthatóak és hasznosak-e. Alapesetben a folytatásukra lehet indítani előkészítő akciót, ebből már indulhat uniós jogalkotás vagy program.
Ujhelyi István MSZP-s képviselő az Európai Parlamentből elsőként harapott rá az ötletre, és meg is tette a bevezetéshez az első lépést: pilot projektet nyújtott be, amivel azt vizsgálják, hasznos vagy egyáltalán megvalósítható-e a terv. Egymillió eurót, nagyjából 315 millió forintot javasolt a pilotra. Weber, aki a fideszes képviselőkkel dolgozik egy pártszövetségben, valószínűleg nem tudott Ujhelyi kezdeményezéséről, de azóta már tárgyalnak a közös munkáról.
Erre a vonatra mindenki fel akar szállni
Úgy tűnik, nem Ujhelyi és Manfred Weber az egyedüli politikusok, akik szívesen adnának dolgokat ingyen. Német zölpárti képviselők szintén beadtak egy interrailes pilot projektet. A közlekedési bizottság elnöke, Michael Kramer és két párttársa nem cicózna, egyből kiküldenének 2500 jegyet véletlenszerűen kiválasztott fiataloknak. Arról, hogy a tapasztalatokat hogyan összegeznék, viszont már egy mukkot sem ír a beadványuk.
Ujhelyiék korábban egyeztettek velük a saját ötletük támogatásáról, és az irodájukban meglepetéssel fogadták a zöldek akcióját, amikor rákérdeztünk. A zöld pártcsoport vezetőjével is találkozott már a két német fiatal ötletgazda. Úgy látszik, kialakulhat egy konzervatív-szocialista-zöld támogató háttér, ami az Európai Parlament megnyeréséhez bőven elég, ahhoz viszont még kevés, hogy megvalósuljon az ingyen vonatozás.
Mibűl?
A lelkesedés tehát adott, néhány apróságot viszont tisztázni kell. Elsőként, hogy honnan lenne erre pénz. Kramerék projektjében egy főre 461 eurónyi költség jut. Az Eurostat adatai alapján 2013-ban, amikorról a legutóbbi teljes körű adatok elérhetőek, több mint 5,5 millió 18 éves EU-s állampolgár volt. Velük számolva
és akkor az adminisztrációs kiadásokkal nem is számoltunk. Mindenkit megkímélnénk attól, hogy ennyi pénzből hány lélegeztetőgép jön ki, bár azt hozzátennénk, hogy 2013-ban az EU kiadásai 143,78 milliárd euróra rúgtak, aminek a két százalékát sem érné el az interrailezés összege.
Ráadásul vannak olcsóbb, rövidebb bérletek (a kínálat az ötnapossal kezdődik 200 eurónál, azaz nagyjából 61 ezer forintnál). Ujhelyi István szerint a nagy rendelésre biztosan lehetne kedvezményről alkudozni, és akár más programokkal, például az Európai Önkéntes Szolgálattal kombinálni. „Ezek a vonatok amúgy is mennek” – dobta be az ultima ratiót, bár ettől több hely nem lesz rajtuk.
Minek?
A másik kérdés, hogy ez egyáltalán mire lenne jó, mert mások és külföldi kultúrák megismerése remek dolog, de erre létezhetnek olcsóbb módszerek. Az EU megtépázott renoméjának is jót tehet, ha valamit ingyen ad, de ha haszontalanul folyatják az eurókat, az akár fel is paprikázhatja az adófizetőket. Ujhelyi István szerint viszont az európai integráció erősítése mellett az ötletnek közvetett gazdasági haszna is lenne a turizmuson keresztül, mert ha az emberek megismertek egy helyet, szívesebben visszatérnek oda.
Kinek?
Az sem biztos, hogy tényleg minden fiatal élni tudna a lehetőséggel. A hátrányos helyzetben lévőknek az egyéb költségek vagy akár a nyelvtudás hiánya is nehézséget okozna. Az MSZP-s képviselő szerint ezen segíthetne például egy közösségi alapú szállásmegosztó rendszer.
Politikai szándék is kell
Akárhogy is, egy egész EU-ra kiterjedő programot az Európai Bizottsággal és a tagállamokkal is el kellene fogadtatni. Előbbitől Ujhelyi István szerint eddig „hátbaveregető nem” volt a válasz pénzhiányra hivatkozva. Mindenesetre mi Jean-Claude Juncker ingyenwifi-ígéretéből kiindulva látunk nyitottságot az „ingyen adja az EU, tehát szeresd”-típusú ötletekre.
Szóljon hozzá az EUrologus Facebook-oldalán!
Rovataink a Facebookon