Brüsszel két kötelezettségszegési eljárásban is lépett Magyarország ellen
További Eurologus cikkek
- Majdnem 20 százalékkal csökkent a GDP Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban
- 30 ezer betegnek juttat koronavírus-gyógyszert az EU
- Az EP jelenlegi formájában megvétózza a tagállamok alkuját, az egyik ok a jogállamiság
- EU-s költségvetésről, jogállamiságról vitatkoztak az EP-ben: elégedetlenek a képviselők
- Az EP nem ért egyet a költségvetési alku jogállamisági részével és a forráscsökkentésekkel
Legfrissebb híreink
- Volt énekes alakíthat kormányt Bulgáriában
- Két magyar motoros halt meg Ausztriában
- 18+Vádat emeltek a sztárhíradós ellen, gyermekekről készített illetlen képeket
- Több mint 5000 embert evakuálhattak az árvíz miatt Észak-Koreában
- Hszi Csin-ping: Kínának és Olaszországnak tovább kell fejlesztenie kétoldalú kapcsolatait
- Tömeges letartóztatásokba kezdtek a franciák az olimpiai szabotázs ügyében
- Robbanás történt, majd tűz ütött ki Németország egyik legnagyobb vegyi üzemében
- Bóka János: Mihelyst az Európai Parlament készen áll, mi is készen állunk
- Horrorjelenetek Anglia utcáin: gyerekeket késeltek halálra egy tengerparti városban
- Támadja a georgiai ellenzék a külföldi ügynökökről szóló törvényt
Az EU kvázi-kormánya, az Európai Bizottság felszólítást küldött Magyarországnak (és Romániának), mert a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek kiskereskedelméről szóló nemzeti jogszabályaik ellentétesek az uniós joggal.
Szabálytalan hátrány a külföldi termékeknek
Magyarországon egy új jogszabály arra kötelezi a kiskereskedőket, hogy a hazai és importált mezőgazdasági, valamint élelmiszeripari termékekre egységes árrést alkalmazzanak. Ezzel a Bizottság szerint az a baj, hogy a behozott termékek költsége függ a devizától és az árfolyam-ingadozástól, a szabály így hátráltathatja az importált mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek értékesítését a belföldiekhez képest. A Bizottság az áruk szabad mozgásának alapelve alapján emelt kifogást, ami az uniós közös piac egyik sarokköve a négyből.
Az uniós jog szerint ezt a szabadságjogot csak nyomósabb közérdek, például a közegészség védelme miatt lehet korlátozni, ha nem lehet kevésbé korlátozó intézkedést hozni. Magyarország nem mutatott be bizonyítékot arra, hogy a nemzeti intézkedések indokoltak és arányosak lennének. A magyar és a román hatóságoknak mostantól két hónapjuk van arra, hogy válaszoljanak a Bizottság által megfogalmazott érvekre.
Nem törődünk a zajjal, pedig veszélyesebb, mint gondolnánk
Az Európai Bizottság arra is felszólította Magyarországot, hogy az Európai Unió zajszennyezettség-csökkentési szabályainak megfelelően készítse el az előírt stratégiai zajtérképeket és cselekvési terveket.
A korai halálozás második leggyakoribb oka a légszennyezés után a töbek között forgalomból, ipari, építkezésekből keletkező környezeti zaj. Egy uniós irányelv előírja a tagállamoknak, hogy a nagyobb városi területekről, főbb közút- és vasútvonalakról és repülőterekről készítsenek zajtérképeket és zajkezelésre vonatkozó cselekvési terveket, amelyeket ötévente közzé kell tenni.
A Bizottság 2016 áprilisában felszólító levelet küldött Magyarországnak. A hatóságok ugyan haladtak valamennyit, de továbbra sem állították össze a budapesti agglomerációban a szükséges stratégiai zajtérképeket, az ország jelentősebb közútvonalaira és vasútvonalaira vonatkozó cselekvési terveket, illetve nem tájékoztatták azokról a Bizottságot.
Itt egy lépéssel később járunk, mint a kiskereskedelmi szabályozásnál: a Bizottság már indokolással ellátott véleményt küld, és ha Magyarország két hónapon belül nem teszi meg a szükséges lépéseket, az ügy az Európai Unió Bírósága elé kerülhet, ahol végül pénzbüntetést szabhatnak ki.
Rovataink a Facebookon