Rekordszámú uniós eljárás zajlik Magyarországgal szemben

2017.07.11. 06:25 Módosítva: 2017.07.11. 06:25
Legutóbb öt éve futott ennyi uniós kötelezettségszegési eljárás ellenünk, mint most. A legtöbbjük régóta húzódó ügy, sok az egy résztvevős közbeszerzés. De uniós szinten ezzel a csúccsal is csak a középmezőnyben vagyunk.

Múlt hét végén megjelent az éves jelentés arról, hogy hogyan alkalmazzák az EU-s országok az uniós jogot. A tavalyi adatok szerint ötödével ugrott meg a kötelezettségszegési eljárások száma. Ilyet akkor indít az Európai Bizottság, ha egy közösen meghozott szabályt későn, rosszul vagy sehogy sem alkalmaz valamelyik uniós tagállam.

Mik azok a kötelezettségszegési eljárások?

Miután a tagállamok és általában az Európai Parlament közösen meghoznak egy uniós jogszabályt, azt sokszor át is kell ültetni a nemzeti jogba. Ha ez lassan, vagy egyáltalán nem megy, akkor az adott országot kötelezettségszegési eljárással tudja rábírni az Európai Bizottság, hogy tegye meg. Akkor is ilyen indul, ha egy nemzeti jogszabály figyelmetlenségből vagy szándékosan szembe megy azzal, amit uniós szinten közösen elfogadtak.

Ilyenkor az Európai Bizottság általában először érdeklődik, hogy mi a helyzet (pilot), és ha a kormánynak nem sikerül meggyőzni, hogy minden rendben, jön az eljárás. Ez oda-vissza levelezésből áll, de ha nem tudnak közös nevezőre jutni, perre vihetik az ügyet az Európai Unió Bíróságán, aminek pénzbüntetés lehet a vége.

 A tagállami adatlapunk szerint 2016-ban

ötéves csúcson állt a Magyarországgal szembeni folyamatban levő eljárások száma.
 Az eredmény nem kirívóan magas, az uniós középmezőnyben, 13. helyen vagyunk a 28 tagállam közül.
kötszeg száma
Kép: Európai Bizottság

Az új eljárások közül mi kaptuk az ötödik legtöbbet. Az elmúlt öt évre vetítve azonban az idén indult a legkevesebb új eljárás Magyarországgal szemben.

új eljárás
Kép: Európai Bizottság

Miért van mégis rekordszinten a folyamatban lévő eljárások száma, ha – magunkhoz képest – kevés új eljárást kaptunk? A valószínű megoldás, hogy az eljárások elhúzódnak, azaz a kormány és az Európai Bizottság nem tudja olyan hamar lerendezni ezeket, mint korábban.

Túl sok az egyszereplős közbeszerzés

A közbeszerzéseknél a legrosszabb kategóriába osztottak be minket. Itt kilenc mutatót figyelnek, például azt, hogy a közbeszerzéseknél megfelelő mennyiségű adatot kapnak-e az indulók és milyen gyorsan hirdetik ki a döntést.

belső piac
Kép: Európai Bizottság

Magyarország a részekre bontott mutatóknál kettőt kivéve nem áll rosszul, de az egyik az Európai Bizottság szerint a legfontosabbak közé tartozik (ezért az átlagban is háromszoros súlya van). Ez mutatja, hogy hány olyan eljárás van, ahol csak egyetlen cég indul.

Az okok között lehet, hogy a vállalatok lepacsiznak egymás között, vagy az is, hogy kifejezetten egy szereplőre írnak ki egy pályázatot, esetleg a túl sok bürokrácia elriasztja a próbálkozókat. A több induló elvileg nagyobb versenyt jelent, amivel le lehet nyomni az árakat. Persze ha nem csak kamuból indulókról van szó, akiket azért írnak be, hogy például háromszereplősnek tűnjön az eljárás.

A közbeszerzések több, mint harmadánál csak egyetlen próbálkozó akadt, és ez a trend szinte semmit nem változott 2014 óta.

Column Chart with caption "One Bidder"2014201520160%8%16%24%32%40%10%20%36%37%36%One Bidder
Download as JPEG image
Download as PNG image
Download as PDF document
Download as SVG vector image

Nagyot esett viszont a hirdetmény nélküli eljárások aránya, amit sikerült letornászni a „nem kielégítő” szint alá.

A másik, ahol rosszul teljesítünk, a közös beszerzéseké. Ilyenkor több megrendelő fog össze, ha ugyanazt akarnak venni, így az Európai Bizottság szerint „csomagban” kedvezményt harcolhatnak ki maguknak.

Uniós szinten sincsenek rendben a dolgok: több mint húsz százalékkal ugrott meg az új eljárások száma, ami öt éves rekord. Az Európai Bizottság úgy döntött, többé nem vacakol a pilot eljárással, ami a hivatalos kötelezettségszegés megindulása előtti lépés, és keményebb szankciókat alkalmaz.