Emma
8 °C
19 °C

McCain: Bush és a vietkongok közös bokszzsákja

2008. 01. 17. 10:12

Egyetlen másik jelöltnek sincs olyan családfája, mint John McCain republikánus szenátornak. Ősei már hétszáz évvel ezelőtt is véres kardot hordoztak. A 72 éves politikus volna a legidősebb első mandátumát szerző elnök, de nem kell aggódni emiatt: úgy tűnik, hogy vasból van a szervezete. A lelki és a testi kínzást is kiválóan bírja.

John McCain engedetlen kisfiú volt. Sőt, még serdülőként sem fért a bőrébe: volt olyan tanév, hogy a tengerészeti akadémián száz fenyítést kapott, vagyis szinte minden második tanítási napon mehetett fegyelmi tárgyalásra. Mégis méltó lett őseihez, akik a fegyverforgatás nagyágyúi voltak, évszázadokon át.

Kezdődött I. Róbert skót királlyal, aki 1306-1329 között uralkodott és sokat csatázott az angolokkal. A Bruce-házi uralkodó épp úgy felmenője John McCainnek, mint az az őse, aki George Washington seregében harcolt – szintén az angolok ellen. Ükapja rabszolgatartó ültetvényes volt, nem csoda, hogy magas katonai rangot kapott a déliek seregében a polgárháború idején. Nagyapja az első világháborúban a haditengerészet főparancsnoka volt és ő dolgozta ki a repülőgép-anyahajók hadrendbe állításáról szóló stratégiát. A második világháborúban maga vezényelhette ezeket a járműveket. Akkor már idős volt, négy nappal a győzelem után meghalt. Édesapja ugyanebben a háborúban tengeralattjáró-parancsnok volt, aztán az európai flotta főparancsnoka, végül pedig a vietnami háború egyik legfőbb irányítója.

Nem csoda, hogy John McCain frusztrált gyerek volt. Olyan hagyományt kellett folytatnia, ami óriási elvárásokat zúdított rá, miközben folyton azt suttogták körülötte, hogy a neve miatt mindent megúszhat. Panamában született, egy amerikai katonai bázison, és összesen 20 különböző általános- és középiskolába járt, mert édesapját folyton áthelyezték. Nem lehettek barátai, folyton új követelményekhez kellett alkalmazkodnia, és ezt agresszióval vezette le. Egyetlen iskolai dicséretét kiváló birkózó eredményéért kapta, egy egyházi gimnáziumban.

Nagyapja és apja nyomán ő is haditengerészeti akadémiára ment, ahol 1958-ban az ötödik legrosszabb eredménnyel végzett. Bokszolt közben, ismerősei azt mondták, hogy nem volt tehetsége hozzá, de vakmerőséggel kárpótolta hiányosságait.

A haditengerészet pilótája lett, vagyis anyahajókon szolgált, hűen követve nagyapja örökségét. Első halál-közeli élménye még 1960-as pilótavizsgája előtt történt: egy gyakorlat közben gépe lezuhant, de még időben katapultált. Egységét a Karib-tengerre vezényelték, ő is ott volt Kuba 1962-es blokádjakor, amikor a rakétaválság miatt majdnem kitört a harmadik világháború.

Első éles bevetése Vietnamban volt. Anyahajóról felszállva gyárakat kellett bombáznia. Később azt mondta, hogy idióta parancsokat teljesítettetek, mert a célpontokat rosszul választották ki, csomószor ugyanoda kellett bombát szórnia ahol már mindent letaroltak. 1967 júliusában jött a második halál-közeli élmény: az anyahajón baleset történt, tűz ütött ki és felrobbant egy bomba. 134 amerikai katona vesztette életét a katasztrófában, McCain is megsérült, két repesz fúródott a lábába. Két nappal a baleset után azt nyilatkozta egy lapnak, hogy látva egyetlen bomba pusztítását, már nem biztos benne, hogy ilyeneket akar szórni Észak-Vietnamra.

 

Mégsem ment haza feleségéhez és gyerekeihez, hanem átkérte magát egy másik anyahajóra. Októberben már 22 alkalommal bombázta Észak-Vietnámot. A 23. alkalommal egy hőerőmű lebombázásáért szállt fel, 1967. október 26-án. Ez volt az utolsó vietnami akciója.

A gépét egy szovjet gyártmányú légvédelmi rakéta eltalálta. Megsérült, de sikerült katapultálnia. Egy Hanoi melletti tóba esett. Majdnem megfulladt, alig ért a partra, amikor a feldühödött tömeg megpróbálta meglincselni. Tucatnyian rugdosták, meztelenre vetkőztették, köpködték és lábát bajonettel szúrták. Végül katonák mentették ki a tömegből, és lecsukták. Hamarosan kínvallatásra vitték, de csak a nevét árulta el. Napokba telt, mire a vietnamiak rájöttek, hogy az apja az amerikai hadsereg egyik magas rangú parancsnoka. Ekkor szállították csak kórházba. Amikor decemberben újra börtönbe szállították, cellatársai úgy vélték, hogy maximum egy hétig maradhat még életben, annyira rossz állapotban volt. Túlélte ezt is, és 1968 márciusában magánzárkába helyezték át. Itt majdnem két évet töltött.

Amikor nyáron az apját a vietnami hadműveletek főparancsnokává nevezték ki, a vietnamiak felajánlották, hogy szabadon engedik. McCain azt mondta, hogy amíg egyetlen nála régebben fogva tartott amerikai van Vietnamban, addig ő sem megy haza. Augusztustól újra kínozni kezdték, azt akarták, hogy háború-ellenes kiáltványokat írjon alá. Volt olyan hét, hogy minden nap kikötötték, és kétóránként megverték. Vérhast kapott, több fogát kitörték és több csontja is eltörött. A mai napig nem tudja a feje fölé emelni a kezeit. Megpróbált öngyilkos lenni, de az őrök időben észrevették. Egy idő után megtört és aláírt egy szöveget, miszerint az amerikaiak bűnös háborút vívnak Vietnamban. Később ezt nagyon megbánta. Amikor újabb, keményebb hangú nyilatkozatokkal próbálkoztak, akkor ellenállt a kínzásnak. Amikor háború-ellenes amerikai aktivisták látogatták meg, fogadni sem volt hajlandó őket.

1969 decemberében került a Hanoi Hilton becenevet viselő hadifogoly-táborba, ahol a korábbiaknál elviselhetőbb körülmények fogadták. 1973 márciusában, a békekötés után engedték csak haza. Nixon elnök személyesen fogadta, McCain mankókkal a hóna alatt sántikált oda hozzá.

Mindenki azt hitte, hogy leszerel. Ehelyett nagyon kemény edzésekbe fogott és 1974-ben már újra repülni kezdett. Több háborúban már nem vett részt, de 1981-ig maradt a tengerészet légierejénél.

Amikor hazament, két roncs találkozott. McCain szörnyű sebesülései miatt szenvedett, a felesége pedig 1969-es nagyon súlyos autóbalesetéből lábadozott még mindig. Akkori neje, Carol Shepp, korábban modell volt. Carolnak már volt előző házasságából született két kisgyereke és született egy közös lányuk is. Nem sikerült közel hat év távollét után újra kezdeniük, McCain egyre többet csajozott. Korábban is volt már egy kicsapongó korszaka, az ötvenes évek végén táncosnőkkel randizott, sportkocsikkal száguldozott és rendesen ivott.

1979-ben ismerkedett meg második feleségével, a nála 17 évvel fiatalabb Cindy Lou Hensleyvel, akivel azóta is együtt vannak. Cindy Arizonaban volt tanárnő, az apja az állam egyik leggazdagabb embere volt, sörrel kereskedett. Miután McCain belevetette magát a politikába, a felesége egy jótékonysági szervezetet alapított. Többek között Nicaraguában, Salvadorban és Bangladesben segített természeti katasztrófák sújtotta vidékeken. 1991-ben Cindy hazahozott két bangladesi csecsemőt kórházi kezelésre. Egyiküket örökbe fogadták és a másiknak is találtak amerikai nevelő szülőket. (Korábban két gyermeke született már a házaspárnak.) Cindynek időközben súlyos gerincbetegsége támadt és rászokott a fájdalomcsillapítókra. Függősége annyira súlyos lett, hogy saját segélyszervezetének gyógyszerraktárát is kirabolta. A cég egyik munkatársa meglátta, és zsarolni kezdte. Évekig húzó botrány lett az ügyből, végül 1995-ben Cindy McCain feloszlatta segélyszervezetét. Azóta gründolt egy másikat, ez USA-ban élő szegény gyerekeken segít.

John McCain 1976-ban került közel a politikához: ő lett a haditengerészet és a szenátus közti összekötő, a hadsereg egyik washingtoni lobbistája. Ekkor lett jóba a republikánusok több befolyásos emberével. Egyébként is ismert személyiség volt már, fogságának történetét számos tv-műsor és cikk is feldolgozta addigra.

1981-ben leszerelt és rövid időre apósa cégénél helyezkedett el a PR-osztály helyettes vezetőjeként. 1982-ben lett politikus, ekkor Arizona állam kongresszusi képviselőjének választották. 1986-ban már Arizona szenátora lett, és felsőházi tisztségében azóta is minden választáson megerősítették az állam polgárai. Annyira népszerű, hogy 2004-ben a demokraták egy teljesen ismeretlen általános iskolai matektanárt indítottak ellene. McCain akkor a szavazatok 77 százalékával nyert, a demokrata voksok nagy részét is megszerezve.

McCain népszerűségének egyik titka, hogy remekül bánik a sajtóval. Az újságírók nagyon szeretik, mert közvetlen, szívesen anekdotázik és mindig együtt utazhatnak vele a kampánybuszban. Legalább ilyen fontos, hogy rendkívül szuverén személyiség: első kongresszusi mandátuma óta rendszeresen kiszavaz a republikánus frakcióból, és az elnököket akkor is meri kritizálni, ha éppen saját pártjából valók.

Emlékezetes döntése volt, amikor még Reagan idején nem szavazta meg a libanoni beavatkozást. Az elnöki felhatalmazás azonban átment mindkét házon. Néhány héttel később 241 amerikai katona halt meg Bejrút partjainál egy merényletben, és az USA azonnal kivonta csapatait a térségből. McCain előrelátását mindenki ámulva fogadta. Később rendszeresen kiszavazott a frakcióból amikor a kampánypénzek ellenőrzésének szigorításáról vagy éppen a politikusi előjogok kurtításáról (pl. repülőtéri VIP-garázs felszámolása Washingtonban) volt szó. Kétszer is ifjabb Bush adócsökkentési csomagja ellen szavazott, első alkalommal egyetlenként a republikánus szenátorok közül. Azt mondta, hogy az adók csökkentésével egyetért, de ehhez a kormány kiadásait is csökkenteni kellett volna.

Egy demokrata szenátorral hét évig küzdött egy szigorúbb kampány-finanszírozási törvényért, amit végül 2001-ben fogadtak el. A kilencvenes évek elején maga is gyanúba keveredett a Keating Five nevű botrányban, amikor támogatást fogadott el egy csalásokba keveredett befektetőtől, és lobbizott is cége megmentéséért. Ezt nagyon megbánta és a korrupció elleni harc élére állt a szenátusban.

Az Öböl-háború idején (1991) a harcok állandó tv-kommentátora lett és határozottan kiállt amellett, hogy az amerikaiak Kuvait felszabadítása után ne vonuljanak be Bagdadba. Így is történt, ám 1997-ben iraki menekültekkel találkozott, és ennek hatására azt mondta, hogy megbánta akkori döntését. Clinton boszniai és koszovói beavatkozását kezdettől támogatta.

McCain a kilencvenes évek végén a szenátus kereskedelmi bizottságának elnöke lett és ezzel az egyik legbefolyásosabb politikussá vált. A Time 1997-es összeállításában bekerült az USA 25 legbefolyásosabb embere közé. A kereskedelem mellett aktívan foglalkozott védelmi politikával és indián-ügyekkel is.

A mostani iraki háborút kezdettől támogatta, ám nagyon hamar kritizálni kezdte. McCain szerint a hadsereg rossz stratégiát követett, és sokkal több embert kellett volna Irakba vezényelni. A taktikát jóváhagyó Donald Rumsfeldet minden idők egyik legrosszabb hadügyminiszterének nevezte. Ezzel legalább olyan keményen támadta a republikánus kormányt, mint a demokraták.

Clinton idején főszereplője volt annak a tárgyalás-sorozatnak, amelynek a végén az USA és Vietnam helyreállították diplomáciai kapcsolataikat. John Kerry 2004-es demokrata elnök-jelölttel közösen járt Vietnamba tárgyalni és esetleges túlélő hadifoglyok után kutatni. Amikor ilyet nem találtak, amerikai veterán-szervezetek lehazaárulózták mindkettőjüket.

Kerryvel érdekesen alakult a kapcsolatuk. Amikor közös delegációba kerültek, utálták egymást, mert McCain elfogadhatatlannak tartotta, hogy szintén veterán kollégája a békemozgalom élére állt, és háború-ellenes tüntetéseken szónokolt. Sokat beszélgettek a repülőn Vietnamba jövet-menet, és kifejezetten megkedvelték egymást, kibékülésük a vietnami generáció megbékélésének szimbóluma lett. 2004-ben Kerry még az alelnök-jelöltséget is felajánlotta McCain-nek, ő azonban ezt a túlzott közeledést már visszautasította.

McCain neve már az 1996-os elnökválasztásokkor is felmerült, mint Bob Dole lehetséges alelnök-jelöltje. 2000-ben sokan úgy tartották, hogy eljött az ő ideje, ő lehet az a mérsékelt republikánus, aki két ciklus után átveszi a demokratáktól a hatalmat. Azonban George W. Bush lett a republikánusok befutó jelöltje.

Most szombaton tartják Dél-Karolinában az előválasztást. 2000-ben, ahogy idén is, McCain győzött New Hampshireben. Aztán kikapott Dél-Karolinában és utána már nem tudott talpra állni. Minden idők legdurvább előválasztási kampányát hozta a 2000-es Dél-karolinai Bush – McCain párharc, amiben elsősorban Bush stábja használt övön aluli módszereket. Ilyen volt például az a közvélemény-kutatás, ami elhintette, hogy McCainnek van egy törvénytelen fekete gyereke. Dél-Karolinát Bush megnyerte, és utána hiába nyert még McCain Michiganben és néhány kisebb államban, Bush tarolni kezdett a fontos államokban. McCain visszalépett, és 2004-ben már fegyelmezetten beállt Bush mögé.

Legnagyobb problémája a mostani kampányban, hogy öreg. Sokakban kétséget ébreszt, hogy 72 éves elmúlt, mire beiktatnák már a 73-on is túl lenne. Nem véletlen, hogy a kampány elején elővette 95 éves édesanyját, bizonyítandó, hogy jók a génjei. Tavaly egy korát firtató újságírónak ezt mondta: „öregebb vagyok mint a föld és több sebhelyem van mint Frankensteinnek, de még velem van az erő”.

Hozzászólások (76)

  • flimo132008.01.17 10:45:21

    Pedigréje van, az biztos. Ha királyságot akarnának csinálni az USA-ból, kéznél lenne :))

  • Anr2008.01.17 11:34:42

    tudtok valamit McCain es az evangelikusok kapcsolatarol? minden GOP jelolt minden alkalmat megragad, hogy a vallasarol beszeljen, McCain nagyon csondben van ezugyben.

  • Nyúl2008.01.17 12:14:26

    I. Róbert 1306-1329 között uralkodott, 1274-ben született.

  • flimo132008.01.17 12:34:13

    Mindenesetre a második lekedvezőbb forgatókönyv számomra Obama végső győzelme után, hogy Hill lesz a demokrata jelölt, akit elpicsáz McCain a GE-n :)

  • Callie2008.01.17 12:36:18

    A cikk McCainnel kapcsolatban alapos, de "Bush stábjával" kapcsolatban szemérmetlenül hazudik.

    Egy szintre akarná hozni a vietkongok kínzásait és az elnöki kampányesetleges durvaságait. Ez nevetséges.

    És mire utal, mint "bizonyítékra"? A saját egy korábbi cikére, amiben ő is úgy írja, hogy csak "gyanúja" van, miszerint Bush stábja csináltatott volna lejárató kéréseket ellene. Most meg úgy utal erre rá, mintha tény lenne. Ez a manipuláció megszokott eszköze, kár.

  • highlander2008.01.17 12:42:21

    flimo13: Egyszer felébredsz és látno fogod, hogy bilibe lóg a kezed :)



    Én is felszoktam ébredni és olyankor arról álmodok, hogy ha véletlneül ne adj isten Hussein Obama lesz a demokrata jelölt akkor McCain jól elveri majd novemberben.

  • magyarip2008.01.17 12:42:46

    Nyúl: köszi, javítottam.

    Callie: Rengeteg elemzés készült arról, hogy minden idők legdurvább lejárató kampánya folyt McCain ellen 2000-ben Dél-Karolinában, ez csak egy a sok közül: www.boston.com/news/globe/editorial_opinion/oped/articles/2004/03/21/the_anatomy_of_a_smear_campaign/

  • Nyúl2008.01.17 12:44:13

    Anr:

    wiki azt mondja:

    Religion: Baptist (formerly Episcopalian)

  • Callie2008.01.17 12:50:43

    Elolvastam - ebben sincsen semmiféle tényadat arról, hogy "Bush stábjának" köze lett volna azokhoz a közvéleménykutatásokhoz. Ha azt írnád: " én annyira utálom a Busht, hogy csak róluk tudom elképzelni", akkor lennél korrekt az információközlésben.

    A cikk különben hiánypótló és jó, kár, hogy ezzel alaposan megrontottad a színvonalát. Hiszen még a címébe is beemelted.

  • lyesmith2008.01.17 12:51:23

    Nekem leginkább az tűnt fel a cikkből, hogy majd minden döntését "megbánta".

  • LEN2008.01.17 13:08:11

    Nem úgy van, hogy aki külföldön született az nem lehet elnök? Vagy egy külföldön lévő amerikai bázis az amerikai területnek számít? Ugyanez igaz a nagykövetségekre is?

  • moni777772008.01.17 13:17:28

    Én is úgy tudtam, hogy aki külföldön születik nem lehet elnök, ez ugyebár Schwarzenegger kormányzóválasztásánál is felmerült mint lehetséges kérdés... De ezek szerint az ilyen katonai bázisok is USA_területnek számitanak

  • MIK2008.01.17 13:18:38

    Persze ,hogy amcsi terület , de igaz akár 1 kormányzati járműre is.

  • is2008.01.17 13:19:14

    lyesmith: nekem inkább az tűnik fel, hogy van, aki bár politikai oldalt is váltott, állítólag 20 éve csak jól dönt, és semmit nem kellett megbánnia.



    LEN: a katonai bázis amerikai terület, de lehet, hogy ha a szülőd amerikai, akkor már az is elég (mert a diplomaták gyerekei sem a nagykövetségen, hanem valamely kórhzában szoktak születni (bár legtöbbször nyilván hazamennek szülni))

  • miquez2008.01.17 13:19:52

    Callie: miért, szerinted 200-ben SC-ben kinek állt érdekében ez a lejárató kampány? Gondolod, úgy történt, hogy valakik, Bush stábjától teljesen függetlenül, elkezdték McCain-t lejáratni, Bush-ék erről persze SEMMIT nem tudtak, de amikor megtudták, azt gondolták, hogy "jajj,de jó, ez nekünk pont kapóra jön"...



    Ugyanmár...

  • is2008.01.17 13:21:40

    hogy a 2004-es Kerry elleni veterán csónakosokat már ne is említsük...

  • miquez2008.01.17 13:24:01

    Ha a szüleid amerikai állampolgárok, akkor teljesen mindegy, hol születtél...

    Az az alkotmányos kitétel igazából kibővíti csak a lehetséges jelöltek körét olyanokra is, akik, bár szüleik révén nem amerikaiak, de birthright alapon igen.

  • dávidka2008.01.17 13:25:32

    Flimo13, nagyjából egyetértünk, bár megmondom őszintén, Huckabee-nél személyesen jobbat nem találni, ő egy igazi ember úgy, ahogy van. Kár, hogy hozzáállása miatt politikailag teljesen komolytalan egy európai szemében. Tehát akkor jöjjenek az anti-establishment jelöltek, hajrá McCain (nálam ő would be the first choice), hajrá Barack!! :) :)

  • lexxxon2008.01.17 13:29:05

    Jófej ez a Mccain, de alapaszabály hogy olyan embert aki már volt börtönben nem szabad magas pozícióba helyezni!!! Sérült a lelke. Ki tudja, milyen dolgokra lenne képes egy háborúban pl. Teljesen más lehet az értékítélete!!! Ez nagyon fontos és halálian komoly!

  • dávidka2008.01.17 13:29:30

    Húha MIK rosszul írod. A kormányzati jármű az nagyon nem felségterület (már közúti jármű esetében természetesen)! A nagykövi és a tengerészeti bázis az az, ezeken kívül a repülő (az ajtók felszállás előtti légmentes zárásának pillanatától a leszállást követő kinyitás pillanatáig), valamint a hajó (a kifutást megelőző kötélbontás pillanatától a kikötés pillanatáig) minősülnek még felségjelzés szerinti felségterületnek.



    Tehát pl. egy diplomata autója (még a felzászlózott nagyköveti autó sem) nem minősül felségterületnek.



    Diplomáciai védettsége van, de az más intézmény, más szabályozással.



    d.



  • Callie2008.01.17 13:30:46

    Miquez:

    Gyanakodni és rosszakat gondolni sokféleképpen lehet.

    Én azt tettem szóvá, hogy a "gyanúra" ne hivatkozzon egy ismeretterjesztő írás úgy, mint tényre.

    Egyébként 2000-ben Bush nagy fölénnyel nyerte az előválasztást országosan, a számok nem támasztják alá azt,hogy trükkökre lett volna szükségük.

  • Z2008.01.17 13:34:35

    Ha amcsi államapolgárként születsz csak akkor lehetsz elnők, az hogy hol az tökre mindegy, a multkor volt egy doku a diszkoverin onnét tudom..

  • flimo132008.01.17 13:36:43

    Callie: és mintha nem pont arról lenne szó, hogy SC adott neki akkora lendületet, hogy simán nyert, erre felhozod a sima győzelmét oknak, hogy nem lett volna rá szüksége. Gratulálok.

  • bablé2008.01.17 13:42:52

    nagyszerű lenne egy újabb alkoholista háborúmániás lelkileg sérült seggfej a világ uraként

  • miquez2008.01.17 13:43:34

    Na flimo13, megelőztél :)

    Pontosan, nem ismeri a primary season lélektanát, aki későbbi eredményeket hoz fel, mint "bizonyítékot" korábbi események magyarázatára.

  • batyman2008.01.17 13:46:13

    No person except a natural born citizen, or a citizen of the United States, at the time of the adoption of this Constitution, shall be eligible to the office of President.

    Regen (talan meg most is) allampolgarsagot csak az USA teruleten szuletessel lehetett szerezni (ius soli), innen az ott szuletes feltétele. Schwarzi a "natural born" nak semmikepp sem felel meg, belole a jelnelgi szabalyok szerint nem lehet elnok. Amugy abban nem vagyok bizti, hogy most mar versegi alapon, azaz a szulok utan lehet-e allapolgarsagot szerezni (ius sanguini)

  • szkeptikus2008.01.17 13:56:02

    Ize, tenyleg ennyire jo elnoknek tunik John "100 evig maradunk Irakban ha kell" McCain barki szemeben is? En nem vitatom hogy haborus hos meg tiszteletremelto csaladfaval rendelkezik, de azert nem feltetlenul szeretnem ha o lenne az elnok... Olvasnivalo: www.antiwar.com/justin/?articleid=12204

  • soundboy2008.01.17 14:02:10

    jó cikk!



    szerintem neki nagyobb esélye van, mint Obamának vagy Clintonnak. annak ellenére, hogy republikánus.

  • nam?2008.01.17 14:03:09

    Olvastam egy cikket miszerint vietnamot soha nem akartak megnyerni az amcsik (pontosabban a fegyvergyartok) mert

    haboru = penz --> sok haboru = sok penz

    Ezt alatamaszt(hat)ja az is amit McCain mond miszerint:

    "hogy idióta parancsokat teljesítettetek, mert a célpontokat rosszul választották ki, csomószor ugyanoda kellett bombát szórnia ahol már mindent letaroltak"



    Mondjuk mindig is furcsaltam, hogy az usa profi hadserege, kb a legjobb fegyverekkel hogy nem birta legyozni vietnam regularis sereget, na mind1, evvan



    Parhuzamot lehet azzal is vonni, hogy a gyogyszergyartok soha nem akarjak meggyogyitani az embereket, mert

    betegseg = penz --> sok betegseg = sok penz



    ja es a holdraszallas is kamu :D

  • flimo132008.01.17 14:04:14

    Nyilván nem száz évig tartó háborúra gondol, katonailag a háborút elöbb-utóbb megnyerik, a kérdés, hogy ezt nem előzi-e meg a politikai döntés, hogy vége. Vietnamot is megnyerhették volna (nem is igazán veszítették el, vagy ha mégis, örülnék én ilyen vereségeknek a magyar történelemben).



    Az meg hogy az alkaida Irakban van, azt is jelenti, hogy azok az embereik épp nincsenek máshol. Lásd bizonyos Scipio.

  • Ardarich2008.01.17 14:04:53

    Amúgy az ős, Robert Bruce leghíresebb mondása: miután a bannockburni csata legelején mindkét sereg szeme láttára lovas párviadalban egyetlen bárdcsapással megölt egy lándzsával rárohanó angol lovagot, a skót sereg tombolva éljenez, erre a király: "Az ördögbe is, eltörtem a jó kis csatabárdomat."

  • Gábor2008.01.17 14:04:54

    Schwarzeneggerrel kapcsolatban az merült fel, hogy módosítani kellene az alkotmányt, vagyis megtiltani külföldiek elnökké választásának lehetőségét. Jelenleg ez nem kizáró ok.

  • Flea2008.01.17 14:07:42

    Callie: Ne már! Ahogy írsz olyan mintha te viszont benne lettél volna a kampánystábban...

  • flimo132008.01.17 14:07:44

    Nam: azért nem nyerték meg végül, mert az amerikai hullák hazamentek zászlóval takart koporsókban, és ez nem tetszett a népnek, a tízszer annyi halott észak-vietnami _katona_ és vietkong meg - már elnézést - a dzsungelben rohadt el. A thet offenzíva során (mikor a vietkong reguláris támadást indított), teljesen kiverték a vietkongot Dél-Vietnamból, a korábban életveszélyes Mekong-deltában szabadon járhattak amerikai civilek mindenféle veszély nélkül. Csak otthon ebből annyi jött le, hogy a Vietkong egész délen támadni tudott..

  • Flea2008.01.17 14:08:22

    Ha lehetne az ilyet bizonyítani, akkor már rég elítéltek volna valakit, azért műkdik mert nem lehet...

  • Fisk2008.01.17 14:10:06

    Ha jól emlékszem ezirányú tanulmányaimra, akkor bizonyos (főleg nagy területű) országok territoriális alapon is adnak állampolgárságot, így az USA is. Vagyis, ha egy repülőn átutazóban levő terhes magyar nőnek mondjuk Michigan felett megszületik a gyereke, az is US-citizen lesz.

  • Ardarich2008.01.17 14:12:41

    Rosszul emlékszel, Gábor, pont fordítva: Schwarzi vetette föl a tilalom eltörlését.

    Erről a szabályról egyébként van egy önironikus angol aforizma: "Mi a fő különbség Nagy-Britannia és az USA között? Az utóbbiban bármilyen politikai posztot betölthetsz, ha nem vagy született amerikai, kivéve az államfőét. Az előbbiben semmiféle politikai posztot nem tölthetsz be, ha nem vagy született brit, kivéve az államfőét."

  • turbogomboc2008.01.17 14:13:13

    "tudtok valamit McCain es az evangelikusok kapcsolatarol?"



    ez erdekesen alakult.. mccain mindig durvan elzarkozott a radikalizmus minden formajatol, beleertve a keresztenyt is. Pont emiatt volt szimpatikus sok demokrata valasztonak is. De amikor par evvel ezelott elkezdodtek a jatszmak a lehetseges elnokjeloltseggel kapcsolatban, mccain (valoszinuleg tanacsadoi kesztetesre) elkezdett az amerikai valasztok jelentos reszet ado vallasos fanatikusokra is jatszani, latvanyosan.



    Lasd a Jon Stewart interjut, ahol ra is kerdeztek erre:



    Stewart: You're not freaking out on us? Are you freaking out on us? Because if you're freaking out and you're going into the crazy base world — are you going into crazy base world?



    McCain: I'm afraid so.



    (egeszet lasd: lincmad.blogspot.com/2006/04/john-mccain-on-daily-show.html)



  • lyesmith2008.01.17 14:13:18

    is: "állítólag 20 éve csak jól dönt"



    " Így is történt, ám 1997-ben iraki menekültekkel találkozott, és ennek hatására azt mondta, hogy megbánta akkori döntését. "



    ". A kilencvenes évek elején maga is gyanúba keveredett a Keating Five nevű botrányban, amikor támogatást fogadott el egy csalásokba keveredett befektetőtől, és lobbizott is cége megmentéséért. Ezt nagyon megbánta és a korrupció elleni harc élére állt a szenátusban. "



    Szép szóval csak addig korrupt amig észre nem veszik.

  • Fisk2008.01.17 14:14:20

    A vietnami háború kudarc volt. Ha nem is katonailag (ld. Thet-offenzíva), akkor politikailag. Nem sikerült életképes dél-vietnami kormányt létrehozni, és 2 évvel a békeszerződés után egész Vietnám kommunista lett. Vagyis az eredeti célt, a feltartóztatást nem sikerült elérni.

  • Nyúl2008.01.17 14:15:03

    Én Irak esetében örülök, hogy egy diktátorral kevesebb. Sőt teljesen ésszerű volt. Tényleg kár, hogy nem intézték el az I. öbölben, akkor az Al-Kaida sztorija is máshogy alakul egy picit, sőt akkor nem egy Bush-Cheney páros vezényli le a kötelező (!) gyakorlatot. Ja és korábban nem volt még para Irán, ugye pont a háború után volt.



    Viszont azzal, hogy a komplett államszervezet felbomlott, hogy B-listázták a baath párt tagjait (akik viszont büró tapasztalattal rendelkeztek) elég erőteljesen megnehezítették a helyzetet. Most kb. két lehetőség van: folyamatosan tolják még a pénzt x évig (csak úgy otthagyni már nem lehet), vagy most tolnak 2-3-szor annyit (persze embert is) és rövidre zárják nagyon hamar a story-t. (már így egyszerűen felfogva.)

  • flimo132008.01.17 14:29:02

    Fisk: tök mindegy, hogy hol a gép, ha amerikai felségjelzése van. Épp ezért nem engednek fel gépre x hónapnál "idősebb" terhes nőt.

  • flimo132008.01.17 14:31:47

    Az meg a másik, amit egy volt Marinetól hallottam közvetítéssel, miszerint azért sem vonulhatnak most ki, mert az iráni forradalmi gárda tagjai ott cigiznek a közös határon, és várják mikor mennek ki az amcsik, az iraki hadsereg megugye szét lett verve..

  • MIK2008.01.17 14:35:03

    Nyúl: Majd ha itt találnak olajat és kifejtik ,hogy Mo titokban tömegpusztító fegyvereket gyárt Románia lerohanására, akkor te sem fogsz ennyire lekesedni.

  • Nyúl2008.01.17 14:53:10

    MIK: figyi! az alapszitú, hogy Irakban egy diktátor van, ez a foglalkozásával kiközösítette magát a társadalomból, aki arra jár kinyírhatja. Ez ilyen egyszerű.



    Olaj: A franciák és az oroszok azért nem akarták a háborút, mert nekik volt már a koncesszió lekötve. Nem hiszem, hogy erkölcsösebb az olaj reményében fenntartani a diktátor hatalmát, mint háborúzni érte.



    Ez a faszi elkerülte a nürnbergi pert a geopolitikai helyzet okán 10 évvel korábban.



    És a tipikus olaj-felfogás azt elfelejti, hogy 10 évvel ezelőtt arról szólt a sztori, hogy majd az embargó hatására a nép jól elkergeti. Ezekután ez a nép nem jutott semmihez. Szadi mutogatta, hogy az USA nem akarja, hogy egyetek. Ekkor jött az olaj élelemért. Ez sem lett megoldás. És már ott tartottak, hogy fel kell oldani az embargót, miközben a faszi még mindig ott ül. Hát ne. Egyébként nemtom mi a baj azzal, hogy egy elég méretes tartalék (hiszen 10 évig alig termeltek) végre nem diktatúra fennhatósága alatt van, mint kb. mindenhol máshol. (lsd: OPEC nagyrésze és Oroszo)



    És igazából azt is leszarom, ha Dick Cheney cége kapja a koncessziót, tőlem te is megkaphatod, csak oldd meg a problémát. Nem akarsz neki menni pl. Nigériának? Tök sokat segítenél a világnak. (Ja, persze utána az olajat szépen adogasd el a piacon, és ne használd fegyverként. Ez lenne a kikötés.)



    Annyira a magyaros antikapitalista irigységet látom mindig e sztori mögött. Csak egy rakat történet Vietnam, Koszovó stb. nem illik bele. Szép lesz, ha nem lehet vhol beavatkozni, ha olaj van ott, mert még szájára vesz a falu.



    Lelkesedni: te lelkesedsz szaddamért? hagyjuk már az ilyen retorikát, ha lehet. Én ezen az állásponton vagyok. Bocsánat.

  • miquez2008.01.17 14:53:21

    MIK: Azért Magyarországon még egyelőre nem vetnek be vegyi fegyvereket egyes népcsoportokkal szemben, meg tömeges kivégzésekre sem került sor.



    Sok rosszat el lehet mondani az amerikai beavatkozásról, de Szaddam alatt azért éppenséggel nem volt minden fenékig tejfel.



    Szerintem nem baj, hogy kirúgdosták, az a baj, hogy utána elbaszták, de nagyon.

  • Nyúl2008.01.17 14:56:45

    És kurvára nem örülök annak én sem, hogy egy rakat történelmi emlék megsemmisült vagy eltűnt a fosztogatások miatt (mert egy rohadt MP-st nem bírtak oda rakni a kapuba), nem beszélve azokról a romokról amikre tankok hajtottak rá.

  • miquez2008.01.17 14:57:40

    Én alapvetően azt gondolom, sőt biztos vagyok benne, hogy ha amerikai lennék, demokrata szavazó lennék, de ami most azon az oldalon megy, hogy egy éven belül kivonulunk Irakból, az akkor szemfényvesztés és populizmus, hogy nem is értem, hogy veszi ott be bárki is.



    Mégis hogy gondolják, hogy csak úgy elhúznak Irakból? Na persze ők sem gondolják komolyan, de akkor meg kár mondogatni, mert majd egy évvel a választások után úgy 20%-ra fog esni a presidential approval-jük, és akkor majd néznek nagyokat.

  • BroadMoor2008.01.17 15:04:00

    Szép fordítása az angol Wikipedia-szócikknek. Kb. szó szerint:) Lehetett volna picit önállóbb is a szerző.

  • Nyúl2008.01.17 15:13:09

    BroadMoor:

    abban spec nincs benne sem I. Róbert, sem az 1770-es ős.

  • Dov2008.01.17 15:17:00

    Jah tiszta wiki!

    Tényleg - ez aztán cikk a javából!

  • BroadMoor2008.01.17 15:17:31

    Nyúl: oh, igazad van:D az első mondat saját.

  • Nyúl2008.01.17 15:22:21

    na ugye. :)

  • seirios2008.01.17 15:41:39

    Mikor végre a ká-európai (© E.P.) óvodás korú demokráciák kinőttek a gerontokratikus államvezetés szép múltú hagyományaiból, hirtelen a tengeren túl tisztességben megőszült aggastyánok tűnnek fel a majdani választások esélyeseiként... Ugyan már, this makes no sense! Nem hiszem, hogy 72 éves emberek komolyan labdába rúghatnak egy választáson az Államokban. Amúgy elég vicces ez a mostani jelölt-paletta, mind az elefántok, mind a csacsik oldalán.

  • Anr2008.01.17 15:41:45

    iraq olajtermelese 3mill hordo/nap volt az olajat elelmiszerert program soran. jelenleg 2mill korul van. es ez mar nagy emelkedes 2006-hoz kepest.

    tobbek kozott azert 100$ az olajar, mert iraq nem kepes termelni. es ha egy icipicit belegondolsz akkor a 100$ olajar, es hogy iraq ne tudjon termelni kozos erdekes a szaudiaknak, sziriaiaknak iraniaknak, oroszoknak, ...

    mindenkinek aki oaj eladasabol el. tuti utolag ki fog derulni, hogy szaudi/sziriai/irani ugynokok/fegyverek/... tomegei aramlottak iraqba. ahogy javul iraqban a helyzet, es no a termeles ugy lesz egyre kenyelmetlenebb a szaudiaknak a siita vezetesu iraq. sok penzuk van. a 9-11 terroristak 80% is onnan jott. az idiota Bush beletenyerelt egy olyan dologba, amivel nem tud mit kezdeni. kozel sincs meg a vege. McCain 100 ev iraqban nem veletlen elszolas. ugy is gondolja. itt politikai megoldas letezik a jelenleg szaudiak altal tamogatott szunikat es a iraniak siita haverjait ra kell venni/kenyszeriteni, hogy ko valojaban iraqiak, es onalloan kell megoldani a problemaikat. amig egymas ellen jatszanak, addig a ket szomszedos allam csak rohog a markaba, es keresi a 100milliard$-okat evente. 2003-ban meg 40$ alatt volt az olaj ara!

  • flimo132008.01.17 16:08:53

    Maga az Amerikai Állam nem járt jól Irakkal. Dick cégei lehet, de az olajat sokkal olcsóbb megvenni 30 dollárért (vagy mennyi volt 2003-ban), mint odamenni, háborúzni, elkölteni halom pénzt, hogy ezután megvehessék 100 dollárért. Mert azt a sok nagyokos amerikaellenes nem veszi számításba, hogy most is fizetnek az iraki olajért. Amerikának sokkal jobban megérte volna gazdaságilag, ha Irak szabadon termelhet és eladhat.

  • Miska2008.01.17 16:13:45

    egyszer láttam egy filmet, a USS Forester nevű vadiúj anyahajó elsüllyedéséről. Mccain mesélt, ezen a hajón szolgált, mint bombázó pilóta. A szakértők a filmben elemezték mi történt. megállapították, hogy a fedélzeten bevetésre váró, már felfegyverzett vadászgépek közül az egyikről elszabadult egy rakéta, amely eltalálta a szemközti teletankolt stb bombázót, és akkor elszabadult a pokol. A bombák, rakéták, gépek sorban robbantak föl. A kiképzett tűzoltók szinte az első percben meghaltak, a legénység pedig nem volt rendesen kiképezve egy ilyen méretű katasztrófa elhárítására. Ekkor halt meg az a rengeteg ember és semmisült meg többmilliárd dollár értékű eszköz . A filmben Mccain még viszonylag fiatal volt és nagyon szimpatikus. ( baleset oka egy kósza rádióhullám volt, állítólag.)

  • MIK2008.01.17 16:19:46

    Nem az a baj, hogy a papa sem akart bemenni mert Szaddam még mindig jobban feküdt neki, mint 1 újabb siíta többségű nagy eséllyel radikalizálodó vallási fanatikusok irányítása alatt álló állam. Csak 1 kis töri, kitől is kapta H a fegyvereit a 80-as években amikor még támogatták(pedig akkor vetette be a vegyi fegyvereket). Ugyanaz mint az al-kaidával. Félreértés ne essék nem támogattam Huszeint , de az usa ugyanabban az időben pénzelte pl Pakisztánt (ugyebár Musharraf sem 1 ártatlan bárány).

  • MIK2008.01.17 16:21:47

    Nem, után vessző természetesen.

  • flimo132008.01.17 16:44:50

    Miska: USS Forestal, és nem süllyedt el, csak megrongálódott. Nem kósza hullám, hanem kóboráram, ami a rendszerek bekapcsolásakor indult meg, és mivel a két biztonsági rendszer közül az egyiket kiiktatták a hatékonyság miatt, a másik "zárőpöcök" meg az erős szélben kiesett, így a rakéta elindult, és eltalálta McCain gépét (talán egy A-4-es). A tűzoltók asszem 1,5 perc után haltak meg, mert arra voltak kiképezve, hogy az új bombák 4 percig bírják tűzben felrobbanás nélkül, csak épp amivel a gépeket felszerelték 2. vh-s kacat volt, spórolás végett. Ezért robbant be idő elött a cucc, és haltak meg a tűzoltók, aztán elszabadult a pokol.

  • ips2008.01.17 17:27:33

    Ez az ember nem lehet elnök

  • McSmith2008.01.17 17:31:51

    tipikus republikánus. makacs, háborús bűnös, korlátolt, konzervatívhoz nem méltó életvitel. megfelelt!

  • Nyúl2008.01.17 17:40:32

    azt, hogy 20-on évesen csajozott és piált nem kéne kivetíteni az egész 72 évére.

  • Nyúl2008.01.17 17:45:49

    szerintem ez az örök meglepődés az USA kritikusok részéről, ti. az ellenségem ellensége nem feltétlen a barátom, hát kicsit fura.



    Sztálinnal sem voltak túl jóban, mégis tömték rendesen a II. VH alatt. Akkor ez volt a jobb / kisebbik rossz megoldás. Így is vádolták mindig az angolszászokat a szovjetek, hogy direkt a kivérzésükre játszottak, és ezért volt csak 44 juni-ban a partaszállás, és ezért lett csiga az olasz offenzíva.

  • flimo132008.01.17 17:52:52

    McSmith: már miafaszért lenne háborús bűnös?

  • Anr2008.01.17 18:36:15

    kezd durvulni a del-karolinai kampany:

    www.iht.com/articles/2008/01/17/america/mccain.php

    Vietnam Veterans Against McCain had sent out a crude flier accusing the candidate of selling out fellow POWs to save himself.

    Common Sense Issues, had begun making what it said were a million automated calls to households in South Carolina telling voters, according to one of the calls, that McCain "has voted to use unborn babies in medical research."

  • k0zi2008.01.17 22:20:26

    John McCain for president!

    Oh bárcsak itthon is fele ilyen tökös politikusok lennének :)

  • Iggyboy2008.01.18 02:28:02

    Na, elfogult kis Obama meg RP rajongók, itt van az ember, aki elnök lesz! Kemény mint a szikla, helyén van a humora, és ami a legfontosabb: őszinte!



    McMinator Rulez!!!

  • Webgy2008.01.18 07:55:33

    Nem tudom feltünt-e valakinek, hogy az egész családfája a katonai vezérkarik küzdötte fel magát, ám ez neki nem jött össze...

  • flimo132008.01.18 09:47:48

    k0zi: te az a k0zi vagy?:)



    Webgy: nagyapinak ott volt a 2.vh, apucinak Vietnam, nameg az előléptetés főleg szolgálati időn múlik, a bátorságra, hősiességre kitüntetéseket adnak főleg. 26 éve szerelt le kapitányként (ezredes), annyi idő alatt bőven előléptették volna még párszor. És se nagypapi, se apuci nem volt tizensok évig szenátor.

  • Anr2008.01.18 10:32:08

    flimo13

    az ezredes->dandartabornok (brig.gen) eloleptetes a legnehezebb. most volt nemreg a gyalogsagnal, es tobb, mint 1000 palyazobol 40-et leptettek elo.

  • flimo132008.01.18 11:53:30

    Szerintem 26 év alatt sikerült volna összeszednie egy csillagot. Meg mondom, az ősöknél volt háború (mármint akkor már olyan rangban voltak, ahol közel voltak a csillagok), ahol könnyebben kitünhettek, mint békeidőben.

  • Webgy2008.01.18 23:44:52

    Ennek így nem jártam utána... de a cikkből nekem ez jött le. De kösz a javítást, okosabb lettem!

  • jani2008.01.21 05:51:56

    flimo13



    captain = százados

    colonel = ezredes



    (kb.)



  • jani2008.01.21 05:54:45

    bocsánat, a Navy-nál tényleg kb. ezredesi szintű rang

  • GGG772008.01.30 09:46:07

    Szimaptikus a fickó, bár demokrata lenne...

Május 1. hosszú hétvége

Hamarosan itt a 4 napos hétvége, foglaljon szállást 5 625 Ft / fő / éjtől

Szicília

Magával ragadó hangulat, gyönyörű tájak, 113 900 Ft / fő / 7 éjtől