Emma
5 °C
8 °C

Küzdjél magadért, ne fossál!

2014.02.27. 18:26
Kapcsolódó cikkek (1)
"Étel helyett válaszd a könyvet, és éljen Babits" – üvöltik jó hangosan a Telepy utcai általános iskolában csütörtök délután, amire azért ritkán van példa ilyen helyen. A tudás 6alom címmel indított slamversenyt a Roma Oktatási Alap, kifejezetten azzal a céllal, hogy mérsékelje a roma gyerekek körében az iskolai lemorzsolódást.

 „Azért kéne tanulni, hogy ne kelljen, mint szar a fűben, lapulni” – slammelték a Telepy utcai iskola tanulói az esemény megnyitóján. Előttük a kétszeres országos slambajnok, Süveg Márk Said adott elő, a közös slambe végül minden diák, majd a tanárok is bekapcsolódtak. És ha nem is rohannak haza rögtön Babitsot olvasni a gyerekek, legalább beszélnek róla.

A korom az a roma aroma?

"Furcsa lesz majd elsőre, 
de hozza szoksz a szerephez: 
ha fele annyit szólítanak, 
kétszer annyit jelentkezz! 
Stréberek vagyunk lehet, 
de nem halunk éhen- 
a tudás mindig hatalom, sohase szégyen! A tudás az hatalom, 
a tudás hatalom, 
a tudás az hatalom, 
sohase szégyen 2x"

Pontosan ez a lényeg, mondja a videóban is szereplő Balogh Vera, aki jelenleg színésznek tanul. Tudják, hogy a klipet látva nem fog mindenki hazarohanni tanulni, de legalább kap egy esélyt rá. És talán el is hiszi, hogy képes egyedül is kijönni a gödörből, vagy felemelkedni, hiszen számára hiteles, roma emberek szájából hallja.

Balogh Vera szerint a slam poerty azért is nagyon alkalmas eszköz az iskolai lemorzsolódás megakadályozására, mert pont azt a 13-16 éves korosztályt fogja meg, akik körében a legnagyobb az iskola elhagyásának a veszélye. Oláh Edmond Mizó, aki már régóta rappel, és maga is ír szövegeket, szintén úgy véli, megfogható eszközökkel kell a romáknak elmagyarázni, miért fontos a tanulás. Azért például, hogy tudjunk válaszolni a gyerekünknek, ha kérdez valamit.

A slamverseny indító klipjének ötletgazdája Horváth Kristóf színész, aki magát félcigánynak mondja, és a Karaván egyesület berkeiben régóta gyűjti maga köré a hátrányos helyzetű gyerekeket a színjátszó körbe. Régóta együtt dolgozott azokkal a roma tanulókkal is, akikkel a videót készítették, az ötperces alkotás mögött ugyanis egy 12 alkalmas, esetenként 6-8 órás workshop van.

Hosszú munka eredményeképpen állt tehát össze a zene, a videó, a szöveg és a mondanivaló nagy része. A videót egyébként az a Császi Ádám rendező és Rév Marcell operatőr csinálták, akik a Viharsarok című filmjükkel szerepeltek sikeresen a Berlinalén. (A Viharsarokról itt írtunk bővebben.)

Válaszd az olvasást és megszűnik az éhezés

Horváth Kristóf szerint a slam poetry hihetelen módon képes inspirálni és motiválni a gyerekeket, és önbizalmat ad nekik azzal, hogy megtanulják megfogalmazni a saját gondolataikat és kifejezni magukat. És míg a vers meg a tanulás ciki, a slammelés jelenleg menő, „így én, mint menő csávó mondhatom neki, hogy írd meg a leckéd, hallgatni fog rám”.

A Roma Oktatási Alap részéről Oláh Nikoletta is úgy véli, hogy a slam egy új és érdekes eszköz, aminek a nyelvén a gyerekek és a középiskolások értenek. Ezért gondolták úgy, hogy ne csak ösztöndíjakkal, hanem egy slam versennyel is próbálnak tenni az iskolai lemorzsolódás ellen, amit 2020-ig egyébként az Európai Unión belül 10 százalékra kell csökkenteni – ez ma Észak- Magyarországon 16-17 százalék.

Slammelni mindeni tud, akinek van egy gondolta, aki szeretne valamit mondani, hiszen a slamben csak a ritmus a lényeg. Bármit mondunk, ha hexameterben mondjuk, mindenki oda fog figyelni rá, ez garantált, állítja Horváth, majd be is bizonyítja. A klip bemutatása után ugyanis az iskola kisebb gyerekeit tanította slammelni, a videónkon megfigyelhető módszerekkel.

Kilátszik a cikiség

A ritmus mindenkit beindít és megmozgat – vallják a slammerek, és hogy ezt tudta már jól Weöres Sándor, aki saját bevallása szerint sem törekedett arra feltétlen, hogy verseinek értelme legyen, hiszen annál a ritmus jóval fontosabb. A mostani program mögött Horváth szerint ott van a teljes magyar slam hálózat, ami Magyarországon most már eléggé kiterjedt. Szívük szerint minden hátrányos helyzetű iskolába bevinnék a slammet egy-egy rendhagyó irodalom óra keretében, de erre egyelőre nincs pénzük.

A slam versenyre február 27-től jelentkezhetnek a 20 év alatti fiatalok. A versenyre „A tudás hatalom” témájú slam produkcióval lehet pályázni, a döntő április 30-án lesz. Ezen a videón a legfiatalabb próbálgatják a műfajt.