Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMBárcsak dugták volna meg a kanapét!
További Cinematrix cikkek
- Greta Gerwig elkészítené a Barbie folytatását
- A Netflix megcsinálta a lehetetlent, zseniális sorozatot készített egy korszakalkotó regényből
- Végre idehaza is nézhető a kincskeresős sorozat, amely még a jégszíveket is megolvasztja
- A Netflix elhozta nekünk a legizgalmasabb karácsonyi thrillert a Die Hard óta
- Robert De Niróval és Ben Stillerrel együtt érkezik az Apádra ütök folytatása
A kanapé egy erős toposz: Sigmund Freud egy egész életművet épített a bútor köré, a Terápia című HBO-sorozat se mozdul el innen, ahogy a Jóbarátokban is a kanapék körül szerveződik az élet. A Couch Surf egy tíz epizódból álló szkeccsfilm, aminek központi eleme a kanapé, amiről az első szextől, a gyerekkori születésnapokon és a filmtörténet megannyi híres jelenetén át az unalmas házi bulikig vagy a pszichiáterig bármi eszünkbe juthat, annyira az életünk része. Szabó Simonnak például az jutott az eszébe, hogy megdugja a kanapét a Megdönteni Hajnal Tímeát című filmben. Azon kicsit megdöbbentünk, a Couch Surfben viszont szerettünk volna látni valamiféle bátorságot.
Dyga Zsombor filmjében ilyen bolondozásnak nyoma sincsen, pedig pont a szkeccs műfaja lenne alkalmas a próbálkozásra és játszadozásra. Itt viszont sajnálatosan hiányzik a bátorság: Dyga forgatott már kis pénzből sci-fit, kis pénzből krimit, kis pénzből vígjátékot, kis pénzből dramedyt, kis pénzből magyar Pop, csajok satöbbit. Igyekeztem az előző mondatban felhívni a figyelmet arra, hogy mindig kis pénzből és rengeteg ötletből forgatott a rendező, alapvetően nagyon jó és megbízható színvonalon. A Tesót és a Köntörfalakat én mindig ajánlani fogom azoknak, akik normális magyar filmet néznének. A Couch Surf látszólag megint erre a modellre épült: kis pénzből valami ötleteset és nagyszerűt csinálni, sajnos most csak a kis pénz jött össze.
A tíz epizódot Dyga Zsombor, Köbli Norbert és Mészöly Ágnes írták, eléggé változó színvonalon, a közepes és a gyenge között ingadozva. A szkeccsfilm törvényszerűsége, hogy általában tartalmaz egy-két kiemelkedő, sok középszerű és néhány rossz alkotást. Ez nem vélemény, hanem inkább tény, alaposan kikutatva, elemezve. A szkeccs azért is hálás műfaj, mert egy párperces történetbe bele lehet sűríteni a mindent és a semmit is, vagyis nagy a játéktér. A Couch Surfben a párkapcsolati játszmáktól Jim Morrison dealeréig sok mindent megismerhetünk, viszont kapcsolódási pontok a történetek között tényleg nincsenek. Ami baj, mert egy idő után egyáltalán nem tűnik a kanapé központi történet- és cselekményszervező erőnek. Így viszont értelmét is veszti, hogy mind a tíz történetben felbukkan.
A kanapék önálló világok, nem egyszerű díszletelemek a rendezői elképzelés szerint. Minden kanapén másik világnak kellene tehát kitárulnia, és ez nem mindig sikerül. Nincsenek érdekes helyzetek, vagy amikor vannak, akkor sem bontakozik ki semmi: Kerekes Vica, Horváth Kristóf és Nagypál Gábor egy szerelmi drámában találják magukat, ahol a nő utolsó saját tárgyát, a kanapéját lomtalanítják. Mi történik ezután? Ha akarnék, sem tudnék spoilerezni.
A Couch Surf jeleneteiben meglepő módon ugyanazokkal a problémákkal találkozunk:
- A szituációk az esetek többségében nem voltak pontosan kitalálva: Hámori Gabi és Kocsis Gergő közös jelenete jó ötletre épül: a pszichiáter felismeri páciensében egy gyerekkori iskolatársát, de ezt nem árulja el neki, pedig ő gyerekkori traumáját jött kibeszélni. Majd ez is kifullad sajnos.
- A karakterek nem voltak felépítve, nem lehetett érteni motivációikat, mit miért csinálnak, mondanak. Például: Elek Feri és Kovács Lehel páros jelenete ennek a filmnek a csúcsa is lehetett volna. Elek egy virágcsokorral ül elég izgatottan, mert újra kísérletet akar tenni egy nőnél. A jelenet sajnos némán foszlik semmivé, annyira nincs kitalálva a konfliktus, annyira nem ismerjük meg az izgalom okait, hogy csak a kérdéseink szaporodnak.
- A rendezői szándékot sem érezni az egyes darabokon: miért is kellett az adott történetet elmesélni? Fullajtár Andrea és Törőcsik Franciska közös jelenetének nem sok értelme van: egy 18-nak alig kinéző lány beszél három éve eltűnt férjéről egy középkorú nővel, akinek a férjét lenyúlta. Ki ez a lány? Mi a probléma? Mit súg a végén a fülébe? Hány éves a kapitány? Mert kapitány is van benne, csak szólok!
- A jelenetekben nem sűrűsödött se élet, se mondanivaló, se semmi, ami a szórakoztatáshoz szükséges. Nagy Zsolt a film első jelenetében a nappali egy körbezárt szigetén lakik, messziről egy izgalmas párkapcsolati játszmának látszik egy pillanat erejéig a helyzet, majd nem történik semmi. De tényleg semmi, pedig itt még igazi melleket is láthatunk!
- A színészeknek elég rossz mondatokat kellett mondaniuk, így ők sem tudták megmenteni bravúrjaikkal a filmet, pedig tényleg remek gárda állt össze, és tényleg próbálkoznak becsülettel.
A filmnek két jobb része van, mindkettőt Köbli Norbert jegyzi. Az egyikben (Dramaturgia) tökéletes Franz Kafka-i világban, Dramaturgisztánban vagyunk, Gyabronka József az osztályvezető, Takátsy Péter pedig a felfelé törekvő szürke hivatalnok. Ügyes parabolája a Nemzeti Együttműködés Rendszerének, és mint ilyen, egyszer használatos poén, de nem bántó vagy unalmas. Itt vannak jobb pillanatok, Gyabronka és Takátsy is remek a szerepében.
A másikban (Folt hátán folt) végre egy izgalmas, sőt meglepő alaphelyzet van: lefekvéshez készülődik a pár, de a férfinak komoly problémái vannak. Az évtizedek alatt mindig megjelenik egy paca az asztalra kitett papíron. Mivel ez a paca most elérte a lap alját, ezért következtetéseket von le. Ebben a jelenetben van az egyetlen rész, amikor úgy éreztem, hogy filmet nézek, és legalább egy picit vitt a történet, mert Bartsch Kata elfeledteti, hogy ezt a szöveget valamikor megírták neki.
A többi epizód egyenként el lett szúrva. A Pokol kapujában Anger Zsolt és Balsai Mónika végre eljátsszák a Rómeó és Júlia eddig nem ismert részeit. Tamási Zoltán recepciósként fogadja a párt, de sajnos a viccesen kitalált alaphelyzetből még ezek a jó színészek sem tudnak semmit kihozni.
Akad még teljesen érthetetlen jelenet Párizsból, amikor Jim Morrison dealere (Pető Kata) megjelenik, egy másikban van egy beszívott kiscsaj, aki kitalálja, hogy itt az ideje a szendvicsnek, mármint egy hármasszexnek. Ez konkrétan dühítő jelenet volt: megmutatták az ún. fiatalokat, akik úgy beszélnek, mintha előbb kínaira fordították volna a forgatókönyvet Google Translate-ben, majd a norvég közvetítő nyelv segítségével került volna vissza magyarra. Pedig korábban Dygánál kevesen írtak ügyesebben párbeszédeket.
Dyga Zsombor a Couch Surföt a Filmalap támogatása nélkül, kevés pénzből, nagy lendületből és egy izgalmas ötletből forgatta le. Nagyon nehéz alkotói helyzetben volt, mert a borzasztó jó és sikeres Köntörfalak (itt a teljes film az Indavideón) után elég bátran egy bosszúfilmet forgatott Utolér címen, 237 millió forintos összköltségvetéséből. Ott volt a lehetősége, hogy egy másik ligában kezdjen játszani, de a feléig kifejezetten izgalmas film egyáltalán nem szerepelt jól a Filmszemlén, és forgalmazásba sem került. Állt a rendező a kópiával a kezében, és nem tudta bemutatni a filmjét, aminél nincs szomorúbb dolog: ő tényleg azért dolgozik, hogy eljusson az emberekhez a munkája. A videónkban Dyga utal rá, hogy saját depressziója ellenében kezdett forgatni, hogy megmutassa, mire képes. Ugyanitt megjegyzi, hogy 1850 nézőt kell csinálnia a Couch Surfnek, hogy nullszaldós legyen.
Index-ítélet: 4/10
Port.hu: 6,7/10
Rovataink a Facebookon