Úgy hisszük, láttuk már a befolyásolás összes arcát, de a hatalom a mai napig képes finom üzenetekkel rábírni a polgárt akaratára. Az őrület felé taszítják a társadalmat, az ember meghasonul, és olyat tesz, amiről korábban azt hitte, önszántából sosem volna képes. Ha valóban azt gondolja, pontosan érti, miként működik a propaganda, a befolyásolás, akkor mindenképp érdemes megnéznie a Goebbels, a manipuláció művészete című filmet.
Joseph Goebbels Hitler propagandaminisztere volt, de nem egy hétköznapi politikusról van szó. Dörzsöltségben, ambícióban, intelligenciában és kreativitásban (kis túlzással mondva: művészi érzékben) nem mérhető más nemzetek hasonló tisztviselőihez. Mellette az Egyesült Államok vagy épp Oroszország propagandaminiszterei leginkább lelkes amatőröknek tűnnek. Befolyásolni próbálják a polgárokat, de újra és újra elesnek a homokozóban játék közben. Velük szemben Goebbels – mondhatni – megreformálta ezt a műfajt.
A második világháború alatt és az azt megelőző időszakban a propaganda kiemelt fontosságú volt. Mindig is létezett ez a fegyver a politikusok kezében, amivel úgy küldenek minket háborúba, hogy éljenezve állunk a puskagolyó és közéjük. De ahogyan Goebbels fanatizálta a német társadalmat, igen kevesen tudták elérni a történelemben. A karrierjéről készült film még egy bibliai példázatnál is pontosabban, tartalmasabban és egyértelműbben fogalmaz arról, hogyan kell a népet birka módjára megvezetni, bevethető harcosokat teremteni a semmiből.
Michelle Williams a 2010-es szerelmi történet, a Blue Valentine forgatásáról mesélt a közelmúltban, ami egy szerelem, egy házasság összeomlásáról szól – írja a Variety.
Michelle Williams elmondása szerint együtt élt Ryan Goslinggal, hogy minél hitelesebben hozzák a filmbéli házaspár karakterét. A film első felét egy szuszra leforgatták, nagyobb szünetek nélkül, ez az a periódus, amikor még harmonikus a kapcsolatuk. Aztán tartottak egy kéthetes szünetet, ezalatt együtt éltek, és csak ezután vágtak bele a film második, depressziósabb hangulatú részébe.
A színésznő most felidézte, hogyan zajlottak a napjaik.
Improvizáltunk, hogy kitaláljunk módokat arra, hogyan idegesítsük egymást, és hogyan tegyük tönkre a kapcsolatunkat.
De szerinte ez az együttlét csöppet sem volt romantikus, inkább a színészórákra hasonlított, minden nap 9-től 17-ig tartott a kurzus. A rendező, Derek Cianfrance instrukciói szerint el kellett rontaniuk, ami működik, tönkretenni, ami jó. Konkrétan: ünnepélyes keretek között elégetni az esküvői fotójukat.
Cianfrance felvázolt nekik egy forgatókönyvet, de aztán a két színész a saját útján indult el. Williams „szörnyűnek” nevezte az élményt, és hozzátette, az ösztöneivel teljesen ellentétes volt arra törekednie, hogy Ryan Gosling meggyűlölje őt.
Hivatalosan is megerősítették, hogy Ralph Fiennes fogja alakítani Panem véreskezű vezetőjét, Coriolanus Snow-t, az új Az éhezők viadala filmben – írja a The Hollywood Reporter.
A produkció Suzanne Collins, The Hunger Games: Sunrise on the Reaping című regényén alapul, mely az eredeti történet főhőse, vagyis Katniss Everdeen feltűnése előtt 24 évvel játszódik, az ötvenedik viadalkor. 2023-ban már készült egy előzményfilm, Énekesmadarak és kígyók balladája címmel, mely Snow elnök színre lépését és a tizedik viadalt állította a középpontba.
Volt már vérszomjas vámpír a True Bloodban, könyörtelen vikingharcos Az Északiban, sőt még Tarzanként is hintázott a liánokon, azonban Alexander Skarsgard a sokszínű pályája ellenére még mindig képes rá, hogy teljesen új oldalát mutassa. Most éppen egy emberszabású robotot alakít az Apple TV+ május 16-án elstartolt sci-fi sorozatában, a Murderbotban. Olyat, aki tiszta szívéből gyűlöli az embereket, akikről őt is mintázták. Abban a pillanatban pedig, hogy feltöri az őt gúzsba kötő, belé helyezett chipet, új nevet ad magának hősünk, Öldöklőnek hívja magát, és amellett, hogy több ezer órányi szappanoperát tölt le, hogy azokat darálja, azon kezd el agyalni, hogy nyírná ki urait és parancsolóit.
Röviden úgy lehetne összefoglalni a Murderbotot, hogy ez a sorozatfüggő, embergyűlölő robot közös misszióra megy egy hippi tudósokból álló csapattal, akik
kénytelen-kelletlen kibérelik őt a mindent irányító Cégtől – hát ez csak jól sülhet el, nem?
Nem.
Érdekes egyveleg ez a félórás sci-fi dramedy, abból a fajtából, amit valóban ritkán lát az ember. Felbukkannak a kutatók által bejárt bolygón a Dűnébe illő óriási homokférgek, kapunk kicsit se szexis édeshármast a szerény szociális képességekkel megáldott tudósok részéről, és eközben az Alexander Skarsgard-féle Öldöklő folyamatosan, rendkívül gúnyosan narrálja a történéseket. Skarsgardon nem múlik semmi, a színész remekül hozza a saját öntudatra ébredését elrejteni kívánó androidot, és a mindent megkérdőjelező Gurathin (David Dastmalchian) jóvoltából még egy passzív-agresszív ellenfelet is kap a széria főszereplője. Gurathin az, aki folyamatosan próbálja leleplezni a nekik segítő robotot, ami az egyébként is feszült missziót tovább nehezíti.
Az Oscar-díjas színészt a Carlton Hotelben ünneplik majd kedden „tehetsége, mélysége és a történetmesélés iránti elkötelezettsége” miatt. A Better World Fund művészeti nonprofit alapítvány fogja kitüntetni az utóbbi években botrányai miatt háttérbe szorított Kevin Spacey-t – írja a The Hollywood Reporter.
A színész több évtizedes művészi teljesítményéért és a művészetekre, elsősorban persze a mozira, a filmre gyakorolt maradandó hatásáért kap majd elismerést.
Ez persze csak egy a Spacey által már elnyert díjak sorában, de nagyon fontos, mert a visszautat jelenti a képernyőre, a filmvászonra. A vele kapcsolatban felmerült szexuális zaklatási vádak súlyosan megtépázták hírnevét. Gondoljunk csak 2017-re, mikor kitették a szűrét a Kártyavár című sorozatból. De következetesen mindig minden vádat tagadott, és fel is mentették az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban is.
A díjbegyűjtést tavaly kezdte újra nagy lendülettel, akkor a Folkestone Független Filmek Díjátadóján becsülték meg hangbéli alakítását a 2023-as, Control című brit akció-thrillerben, ugyanakkor az Olasz Filmakadémia is kitüntette, életműdíjat kapott Taorminában.
Manuel Collas De La Roche, a Better World Fund alapítója és elnöke tisztelettel és szeretettel nyilatkozott a színészről, aki „nemcsak a nézőkben, de a filmesekben is mély nyomot hagyott mindig”. Tehetsége, mélysége és a történetmesélés iránti elkötelezettsége jól példázza a film hatását. A gálán humanitárius célokra gyűjtenek adományokat jótékonysági szervezeteknek.
Nicolas Cage-re sok mindent rá lehet fogni, de azt nem, hogy a 61 éves színészlegendának túl sok közepes filmje lenne. Merthogy, főleg a karrierje ezen szakaszában, Nic Cage neve kétfajta egész estés alkotást szokott fémjelezni: vagy bődületesen rosszat, vagy pedig felejthetetlenül jót. Nem mertem volna nagy összegben fogadni rá, de a hazai mozikban május 15-én bemutatott A szörfös utóbbi kategóriába esik, köszönhetően annak, hogy elmebeteg, néhol posztmodernbe és lázálomba hajló thriller lett a végeredmény, amit simán egy lapon lehet emlegetni a hasonszőrű, az A24 berkeiből érkezett Álmaid hősével, esetleg a groteszkül véresre sikeredett Mandyvel vagy az abszurd Piggel.
A szörfösben az a pláne, hogy első ránézésre egyszerű és nézői részről könnyen feldolgozható filmnek álcázza magát, de valójában picit sem az. A történet középpontjában egy szörfös (Nicolas Cage) áll, aki az USA-ból hazatér Ausztráliába, a szülővárosába, hogy visszavásárolja családi házát, amely egy jó magas dombon pöffeszkedik. Fiával (Finn Little) pedig, ha már ott járnak, kikapcsolódás gyanánt megmártóznának a habokban, és szörföznének egyet. Csakhogy a helyi huligánok, szőke, napsütötte arcú fiatalok az útjukat állják, és szükségtelen agressziótól fűtve a szörfös képébe vágják:
ha nem lakol itt, nem szörfölsz itt!
Ettől a ponttól sok irányba elmehetne ez a film, de ha megnézzük, hogy a rendezői székben az a Lorcan Finnegan ült, aki a szürrealista horrorokba és a pszichológiai thrillerekbe is belemártotta már a körmét a 2019-es Vivariummal és a három évvel később készült Nocebóval, akkor egy fokkal érthetőbbé válik, A szörfös miért őrül meg ennyire alig másfél óra alatt.
Nemigen létezhet olyan világváros, amelyben a szórakozásnak ne lenne tere, de minden metropolisz a saját képére formálja ezt a közeget. Budapesttel is ez történt, amely a kommunizmus, a háborúk és a sok évtizedes hanyatlás eredményeképp tele lett romos területekkel, amelyek tétován nézték az idő múlását. Az ezredforduló környékén azonban akadt néhány fiatal, akik a saját fantáziájukat beleépítették a városba, amiből mára Budapest egyik legikonikusabb színfoltja lett. A bulinegyed, a romkocsmakultusz és az underground összművészet-történetéről készült a Romokból című film, amely egészen új fényben tünteti fel a fővárost.
Talán mondhatjuk, hogy ma már nehéz lenne Budapestet elképzelni számtalan romkocsmája és rendhagyó szórakozóhelye nélkül, pedig ezek a – sokak számára örömforrásként szolgáló – helyek megértek hideget-meleget az elmúlt húsz évben. A semmiből nőtték ki magukat, voltak, akik szinte mindenüket pénzzé tették, hogy az álmaikat megvalósítsák ezekben az omladozó, mások számára értéktelennek tartott terekben.
Mégis, az évek azt igazolták, hogy a fantázia a semmiből is képes értéket teremteni, és a romokban is megtalálni azt az izgalmat, ami eleinte a hazai underground, később a fővárosi fiatalság, majd a magyar művészélet, idővel pedig egész Európa egyik legkedveltebb környékét teremtette meg – persze nem mindenkinek az örömére.
Hollywood két fiatal sztárja is szerepelni fog a Saul fiáért Oscar-díjat nyert Nemes Jeles László első angol nyelvű filmjében – írja a Deadline.
Jacob Elordi az Eufória, a Saltburn vagy a Priscilla című alkotásokban bizonyított korábban, míg Johnny Depp és Vanessa Paradis lánya, Lily-Rose Depp legutóbb Robert Eggers gótikus horrorjában, a Nosferatuban alakított emlékezetest. A 2026-tól forgó film Cormac McCarthy, Odakint a sötétség (Outer Dark) című regényén alapul.
A Rosszfiú, a Netflixre május 2-án felkerült új, díjnyertes izraeli sorozat kezdése kísértetiesen emlékeztet az online videótár idei legnagyobb durranására, a Kamaszokra – már abból a szempontból, hogy a legelső jelenetek egyikében azt láthatjuk, amint egy 13 éves kissrácot, bizonyos Dean Sheymant (Guy Manster) kirángatják otthonából, és rendőrök, na meg a velük betoppanó gyerekvédelmis hurcolják el őt a fiatalkorúak börtönébe. Azoknak, akik sérelmezték, hogy a Kamaszokban nem mutatták túl sokat a gyilkossággal meggyanúsított főszereplő sanyarú hétköznapjait a rácsok mögött, jó híreim vannak.
Bár fél évvel előbb került képernyőre a Hot 3 nevű csatornán, a Rosszfiú jött, és most pótolja a Kamaszok által a nézői lelkekben hagyott hiányosságot, ráadásul kőkemény tálalásban. De mi mást várnánk az alkotó Ron Leshemtől, aki az Eufória eredeti, izraeli verzióját jegyezte, és letett általa egy olyan mérföldkövet az asztalra, melyben az amerikaiak is meglátták a lehetőséget, és megcsinálták belőle a popkulturális mérföldkőnek számító saját verziójukat Zendayával, amelyben Leshem executive producerként működött közre.
A készítők keretes szerkezetbe pakolták a Rosszfiú sztoriját, amely részben Daniel Chen visszaemlékezésein alapszik, a jelen és a múlt közötti ugrásoknak köszönhetően pedig tudjuk, hogy Dean karaktere élve kijött a börtönből, sőt a későbbiekben sikeres stand-upos lett belőle, aki traumáit beszéli ki a közönségének, nyilván humoros köntösbe öltöztetve.
Jó hír a sorozat kedvelőinek, a Netflix berendelte a Bridgerton 5. és 6. évadát. Emellett a streamingszolgáltató megerősítette, hogy a sorozat 4. évada 2026-ban debütál.
A negyedik évad a Netflix Bridgerton tévésorozat-adaptációjának felét jelzi, amely Julia Quinn romantikus sorozatának mind a nyolc könyvét feldolgozza a címadó Bridgerton család nyolc testvéréről. Az új, két évados megrendeléssel pedig a Netflix hivatalosan is legalább hat évadot vett fel a Shonda Rhimes által gyártott, regency korabeli romantikus sorozat tervezett nyolc évadából.
A Dyga Zsombor rendezésében készülő háborús hőstörténet hatalmas előkészületek után 47 napig forgott, lenyűgöző magyar helyszíneken. A nagy volumenű akciófilm főbb szerepeit a magyar színjátszás kiválóságai – Jászberényi Gábor, Mészáros Blanka, Borovics Tamás, Hajmási Dávid, Dietz Gusztáv, Trokán Nóra, Ertl Zsombor és Stohl András alakítják.
A fikciós elemekkel átszőtt Sárkányok Kabul felett története a valóságon alapul: a film a hősiesen helytálló magyar katonák személyes visszaemlékezései alapján dolgozza fel a 2021-es Sámán Pajzs nevű katonai mentőakciót. Ekkor a Magyar Honvédség kihozott 540 embert, köztük 180 gyereket Afganisztánból, a NATO-erők kivonulása közepette.
Az alkotók szándéka szerint a Sárkányok Kabul felett nem csak egy megrázó, katartikus jelenetekkel és drámai konfliktusokkal megtűzdelt izgalmas akciófilm lesz, hanem egy megtörtént eseményeken alapuló szívbemarkoló történet, amely a hősiesen helytálló magyar katonák heroikus küzdelmét mutatja be.
Újabb előzetest adott ki a DC a magyar mozikban július 10-én debütáló Superman-filmjéhez, amivel már kicsit többet megtudhatunk a David Corenswet által megformált szuperhősről. Superman e szerint egy kézzel lezárt egy háborút, letartóztatták, illegálisan érkezett az országba, majd interjút adott Lois Lane-nek.
Az Amazon MGM bemutatta az első képet az Oscar-díjas Nicolas Cage-ről és a szintén díjazott Christian Bale-ről, akik az NFL-legenda John Madden, illetve Al Davis szerepében láthatók – írja az IGN. Előzetes ugyan még nem érkezett a filmhez, de a nemrég közreadott kép alapján már most jól látszik, hogy mind a két színész alaposan átalakult a forgatásra.
Your first-look at Nicolas Cage as John Madden and Christian Bale as Al Davis on set of the upcoming film, Madden. Production is currently underway.
— Amazon MGM Studios (@AmazonMGMStudio) May 14, 2025
The film follows Madden’s remarkable journey—from his Super Bowl-winning partnership with Al Davis and the Raiders, to creating… pic.twitter.com/jmmF4uy8LR
Az egyelőre cím nélküli projekt nem kapcsolódik a korábban bejelentett, az énekesnő által írt zenés életrajzi filmhez, amelynek főszereplője Julia Garner lett volna. A produkció évekig húzódott a Universal stúdió fejlesztésében, és 2023-ban végül törölték is – írja a Deadline.
Azt nem tudni, hogy Madonna életének mely szakaszát mutatná be a még fejlesztés alatt álló széria, illetve hogy ki játszaná a pop királynőjét. Noha a filmes projekt elkaszálását néhány nappal azután jelentették be, hogy megerősítette a Celebration turnéját, Madonna állítólag továbbra is arra törekedett, hogy életét a filmvásznon mutassák be.
Szeretném elmesélni azt a hihetetlen utazást, amelyre az élet invitált mint művészt, zenészt, táncost – egy emberi lényt, aki megpróbál érvényesülni ebben a világban
– mondta Madonna még 2020-ban.
Az életrajzi film kukázása ellenére Julia Garner továbbra is elkötelezett a szereppel kapcsolatban, ráadásul fellépett a sztárral közösen a Celebration turnén, továbbá néhány hete megosztotta egy közös képüket. Garner számára a Netflix sem ismeretlen terep, a négy évadot megélt, többszörös Emmy-díjas Ozark című sorozat egyik főszereplője volt.
A rendezőnek szerződtetett Shawn Levy korábban olyan alkotásokat dirigált, mint a Vasököl, a Free Guy vagy a Deadpool és Rozsomák, ráadásul szerződése is van a streamingóriással. Olyan projekteken dolgozott a Netflixnél, mint A láthatatlan fény vagy a Stranger Things.
Már a Polgárháború című filmmel szépen egymásra talált Alex Garland és Ray Mendoza párosa, akik közül előbbi írta és rendezte a 2024-ben mozikban debütált akcióthrillert, amelyben fotósok és újságírók szemével láttunk egy olyan USA-t, amelyik elkezdte felfalni saját magát. Akkor Ray Mendoza katonai tanácsadóként működött közre, ám a két szakember kooperációja mostanra magasabb szintre lépett, május 6-án a digitális platformokon nézhetővé vált Warfare című filmjük, amelyet Garland és Mendoza közösen írt és rendezett, és az általuk feldolgozott sztori több szempontból is különleges, személyes jellege miatt különösen megrázó néznivaló.
A Warfare az iraki háborúban szolgált veteránok visszaemlékezései, vallomásai alapján készült, és a film középpontjában álló, rettenetesen szerencsétlenül járt Alpha One-szakasz egyetlen misszióját meséli el, valós időben bemutatva. Azét az Alpha One-ét, amelynek tagja volt a társrendező Ray Mendoza, aki maga is háborús veterán, így közvetlen közelről, a saját bőrén tapasztalta meg 2006-ban, hogy
mennyire kemény kihívást jelentett az amerikai haditengerészetnek, hogy átvegyék az irányítást Ramádi városa, el-Anbár kormányzóságának székhelye felett.
Persze a háttér Alex Garlandre jellemző módon direkt ködösen hagyott, a katonák céljáról szinte semmit nem tudunk meg a filmből, akik a kezdőjelenetben egy régi videóklipre marhulnak és táncolnak önfeledten, aztán hirtelen váltás, és azt látjuk, ahogy az Alpha One már nyomul befelé Irakban egy ártatlannak tűnő helyi család házába. Amit hirtelen és könyörtelenül bevesznek, berendezkednek, és indul az idegek csatája, a megfigyelés, rejtőzködés, míg a helyi ellenállók fegyvert nem ragadnak, és egy olyan hiperrealista módon tálalt vérontás veszi kezdetét, amely az egyik, ha nem a legsokkolóbb háborús filmmé teszi a Warfare-t, amit valaha láttunk. Pedig a modern háborús darabok közül én a legtöbb elé leültem. A túlélő, az Amerikai mesterlövész, a Guy Ritchie által rendezett A szövetség is ütöttek, de olyan gyomrosokat közelről sem voltak képesek kiosztani, mint Alex Garlandék újdonsága.
Vannak filmek, amelyek önmagukban ikonikusak. Alighanem azért, mert valamit nagyon eltalálnak: életérzést, igazságra való törekvést, szórakoztatóak, izgalmasak, s még az is lehet, hogy egészen ősi ösztönt idéznek meg, és a végén feloldozásélményt adnak – bármi alól is. Ilyen film volt 2016-ban A könyvelő. Profi munka. Hentelős, megbotránkoztatós, igazságtevős. De mi történik akkor, ha egy ikonikus film folytatódik? Ez a kritika erről szól.
Ikonikus a négyzeten. Gavin O’Connor rendezőnek sikerült az, amire nem minden film második része képes. Egészen kiváló. Francis Ford Coppola Keresztapa-trilógája, vagy éppen George Lucas Star Wars-trilógiája óta tudjuk, hogy a második rész még jobb is lehet, mint az első. Igaz, A Birodalom visszavág esetében már más, Irvin Kershner volt a rendező, nem beszélve a harmadikról.
Ebből a szempontból O’Connor érdeme különösen jelentős, mert
úgy tud újat mutatni, hogy közben nem tekinti mostohának az első részt.
A könyvelő 2 más, és mégis ugyanaz, mint az első rész. Ez ugyanis már nem csupán megmutatja, hanem ki is bontja a két testvér (Christian és Braxton) kapcsolatát, humort visz a párbeszédekbe, azok kellő ritmusban kopognak, a hentelést viszont olyan szenvtelenre veszi, hogy az már szinte megbotránkoztató. Mert képtelenség elhinni, hogy a gyilkolás éppen olyan nettó munka volna, mint amikor a pék kenyeret süt, a pilóta leteszi a repülőgépet, a gyári munkás meg ráteker egy fedelet az uborkás konzervre. Pedig az. Annak, akinek ez a munkája. Leírva ez talán még durvábban hat.
Persze, a film alkotói ügyelnek arra, hogy senki ne gondolja úgy, hogy a hentelés az jó dolog. Annak ugyanis oka van. Nem is egy. Mert ott van mindjárt Christian (Ben Affleck), aki továbbra is érzelmek nélküli életet él, és bármit tesz, kétségünk sem marad, hogy ő minden reggel egy másik dimenzióban ébred. Rezignált, hűvös, s ha nem volna ennyire okos és kegyetlen, talán nem is volna benne semmi izgalmas. A filmben Christiant szinte végig sikerül megtartani karakterében, csupán a történet végén engednek neki némi feloldozást – ám ha valami, talán éppen ez az, amivel vigyázni kellene, hiszen ő éppen a szenvtelenségtől és a kirobbanóan magas IQ-tól izgalmas.
Brax (Jon Bernthal) viszont elsőre – vagyis másodjára – nézve is nagyvilági figura, ráadásul emberi: neki könnyei és mosolyai is vannak. Mégis olyan könnyedén öl, ahogyan más egyetlen mozdulattal kinyit egy uborkás konzervet. Nyers, bárdoltan sármos megjelenésű, ő az, aki nem csupán tud, de mer is élni. Neki aztán mindegy, hogy a törvény melyik oldalán áll, hiszen aligha érzékel bármit is abból, amitől egy társadalom hasznosan működik. Olyan ő, aki inkább elvenni szeret, semmint adni – de mindez csakis addig van így, amíg rá nem ébred arra – jé, Braxnek lelke is van –, hogy az élet így is, úgy is unalmas, kivéve, ha a napokat megtöltjük izgalommal.
Valami azonban nincs rendben a tesókkal. Kiderül, hogy ők a legkevésbé sem hétköznapi hősök, s még az sem biztos, hogy lehet-e, kell-e őket hősnek nevezni. Legjobban ugyanis az a megállapítás illik rájuk, hogy ők önnön életük főszereplői. A könyvelő 2 ebben nagy mozgásteret biztosít számukra, és kiderül, hogy nem is élnek nagyon másként. Spoilerezés nélkül: alighanem csakis a családi kötelék tartja őket össze, és ugyanakkor egymástól távol.
Mióta a modern meteorológia méri, mindössze három alkalommal rögzítettek hóesést Argentína fővárosában, Buenos Airesben: 1918-ban, 1928-ban és 2007-ben. Pont ezért sokkolja le annyira a Netflix új sorozata, az április 30-án bemutatott Az eternauta főszereplőit, amikor annak ellenére, hogy tombol a nyár, erőteljesen havazni kezd. Juan (Ricardo Darín) és barátai csupán egy esti kártyázásra gyűltek össze, ám a közös program valami váratlanhoz vezet, hőseink kénytelenek ugyanis hirtelen farkasszemet nézni a halállal, azzal, hogy szerencsétlenebbül járt embertársaik milliói halnak meg az időjárási változástól.
A toxikus hó csak a kezdet Az eternautában, ahhoz képest, hogy egy mindössze hatrészes szériáról van szó, egészen beteg fordulatokkal rakták teli az alkotók az első évadot. Az alapanyag, ami rendelkezésükre állt, mondjuk, az nagyon erős volt, Héctor Germán Oesterheld 1957-ben megjelent képregénye, amely Argentínában az ellenállás szimbólumává vált. A sztori egészen egyértelműen lázadt fel a totalitárius rendszerek ellen, ez vezetett a füzetek írójának 1977-es elrablásáig. De nemcsak Héctor Germán Oesterheld, hanem mind a négy, a Montoneros névre hallgató, baloldali gerillacsoportosuláshoz csatlakozott lánya az argentin militarista diktatúra áldozata lett, egyiküket sem találták meg soha többet.
Hogy Az eternauta miért is szól a lázadásról, az sokáig nem derül ki, de a Netflix saját gyártásának, legalábbis az évadkezdő epizódoknak ez a legnagyobb erősségük, nem rágják a szánkba, hogy mi ez az egész. Juannal és a többiekkel jövünk rá, hogy a főszereplők beszorultak a már említett kártyázásnak otthont adó, egyébként mániákus gyűjtögető Tano (César Troncoso) házába. Se ki, se be, aki kiteszi a lábát az utcára az meghal... A történet igazából jó kiindulópont lehetne egy olyan posztapokaliptikus sci-fihez, mint a Silo, ehelyett azonban fél óráig sem tart, és azt látjuk, hogy Juannak védőruhát eszkábálnak a jóbarátok, aki aztán felkerekedik a pillanatok alatt kihalttá vált metropoliszba, hogy megtalálja szeretteit.
The Lord of the Rings: The Hunt for Gollum címmel 2027 karácsonyán mutatják be a mozikban a filmet A Gyűrűk Ura univerzumában – számolt be róla a Variety. A Warner Bros. emellett több alkotást is bejelentett a következő évekre.
Leonardo DiCaprio a CinemaConon mutatta be Paul Thomas Anderson Egy csata a másik után című új filmjét, amelyet – nem mellesleg – Thomas Pynchon Vineland című regénye inspirált. Az adaptáció – kapaszkodjanak meg – 130 millió dollárból készült. Fontos kiemelni, hogy ez az első alkalom, hogy a két filmes ikon, DiCaprio és Anderson együtt dolgozott.
Már vagy húsz éve szeretnék együtt dolgozni Paullal. Ezzel a filmmel olyan politikai és kulturális témákat érint, amelyek a lelkünk mélyén égnek
– fogalmazott az Oscar-díjas színész, hozzátéve, hogy hihetetlenül epikus alkotás vár a nézőkre.
Bella Ramsey a The Louis Theroux Podcast legújabb epizódjában szerepelt, és megvédte a nemek szerinti kategóriák bevezetését a díjátadókon. Az elmúlt években olyan gálákon, mint a Gotham-díj és a Spirit-díj, eltörölték a legjobb női, illetve férfi főszereplő, és bevezették a nemi szempontból semleges fő- és mellékszereplő kategóriákat.
Ramsey-t, aki nem binárisként azonosítja magát, az HBO The Last of Us című sorozatáért jelölték a lejobb főszereplőjének járó Emmy-díjra.
Nem tudom a választ, és bárcsak lenne valami egyszerű megoldás, de szerintem nagyon fontos, hogy legyen női és férfi kategória
– mondta Bella Ramsey a Variety szerint, hozzátéve, fontos, hogy „megőrizzük a nők elismerését az iparágban”. A színésznő megpróbált megoldást találni, és egy olyan kategórián gondolkodott, mint a „legjobb női alakítás”, de rájött, hogy ez problémát okozna a filmekben és tévésorozatokban nem bináris karaktereket alakító színészeknek. Annak ellenére, hogy
Ramsey nem azonosítja magát nőként,
és szerinte a „színésznő” elnevezés nem tűnik egészen helyénvalónak, nem tartja problémának, hogy a The Last of Us (Az utolsó közülünk) című filmért az Emmy-díjra jelölésénél a színésznő kategóriába sorolták. Legalábbis egyelőre.
Világsikerű Szabó István-film gazdagítja a májusi cannes-i fesztivál hivatalos válogatását. A napfény íze című, 1999-ben bemutatott, háromszoros Európai Filmdíjban részesült alkotást meghívták a felújított mozifilmek javát felvonultató Cannes Classics programba. A világsztárokkal forgatott nagy ívű koprodukció tavaly volt 25 éves. A cannes-i premieren személyesen vesz részt Szabó István és Robert Lantos producer.
Szabó István magyar–osztrák–kanadai–német koprodukcióban készült alkotása átfogó vízió a 20. századról, amelyet egy magyar zsidó család történetén keresztül mesél el. A rendező ebben a filmjében is az egyén – a Sonnenschein család tagjainak – nézőpontjából ábrázolja a történelmet. A nagyapa, Ignác az Osztrák–Magyar Monarchia tisztviselője
önmagát feladva igyekszik asszimilálódni.
Fia, a vívó olimpiai bajnok Ádám sorsa a fasiszta, unokája, Iván sorsa a kommunista rezsim legsötétebb éveivel fonódik össze. Iván a század végére megtalálja az utat vissza, a családi hagyományokhoz.
Csaknem 100 magyar film vetítésével, köztük számos premier kíséretében rendezik meg immár ötödik alkalommal a MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivált, Magyarország éves filmes seregszemléjét. 2025. június 18. és 21. között a hagyományokhoz híven Veszprémben, Balatonfüreden és Balatonalmádiban, 15 helyszínen vetítik a hazai mozgóképes alkotások színe-javát, ezekre a filmbarátok jelképes, 500 forintos áron válthatnak belépőt.
A Magyar Filmakadémia védnökségével, a Nemzeti Filmintézet támogatásával és a Veszprém–Balaton 2023 szervezésében megvalósuló fesztiválon idén 22 kategóriában osztják ki a Magyar Mozgókép Díjakat. Az elismerésekről szakmai zsűri dönt, amelynek tagjai: Für Anikó, Pacskovszki József, Romwalter Judit, Horváth Csaba és Tóth István Zoltán.
A napnál is világosabb, hogy Daniel Craig eljutott arra a pontra, amikor már nem szeretné, hogy a 007-es ügynök karakterével azonosítsák. Öt film elég volt, köszöni szépen az 57 éves angol szívtipró, és bár a Tőrbe ejtve című Netflix-krimiben még belefért neki a nyomozás, láthatóan Craig elkezdett egyre jobban eltávolodni a műfajtól. Ennél érthetőbben ki sem nyilváníthatta volna, mire számíthatunk tőle a jövőben. Elvégre az eddig főleg a mainstreamben lubickoló színész elvállalta a magyar mozikban április 24-től vetített Queer című olasz–amerikai filmdráma főszerepét, amire nemcsak azért érdemes odafigyelni, mert William S. Burroughs, a beatnemzedék egyik legnagyobb alakjának önéletrajzi ihletésű regényét dolgozza fel, hanem mert a készítőpáros az a Luca Guadagnino és Justin Kuritzkes, akik a legutóbb a Challengers című, a zsenialitás küszöbén át-átlépő erotikus sportdrámát kiadták a kezeik közül.
A történet szerint 1950-ben járunk, amikor az USA-ból meglépett expat, bizonyos William Lee (Daniel Craig) Mexikóváros utcáit rója, s nem céltalanul kóborol, épp ellenkezőleg, nála fiatalabb férfiakra vadászik, hogy némi ivászat és kokettálás után az ágyába csalogassa őket. Láthatóan Lee-t ez az egy cél hajtja, már amikor nem heroinfüggőségének él, a szobájában az asztala alatt hanyagul otthagyott írógép és néhány teleírt lap pedig a Queerben csak afféle széljegyzetként utalnak rá, hogy amúgy épp egy botrányhős író szemével látjuk a nekünk különösképp egzotikus várost.
A Queer főszereplője persze néha lepattan az általa kinézett fickókról, de a legcsúnyább pofont attól a Eugene Allertontól (Drew Starkey) kapja, akit egyik éjszaka az utcán rendezett kakasviadalon néz ki magának. Lee hajszolni is kezdi az ürgét, láthatóan ő ezt már rutinból csinálja, ám a rutin megtörik, amikor az exveterán kikosarazza. Innen veszi kezdetét a csikicsuki, az író vizslatja, vajon vágyainak legújabb célpontja is queer-e, miközben Eugene húzd meg, ereszd meg felkiáltással hol közelebb, hol távolabb sodródik hősünktől.
Jelena Belova maga alatt van. A Marvel új Fekete Özvegye felhőkarcolókról ugrál le unott arccal, rosszfiúk garmadáját fekteti ki puszta kézzel, eközben a Florence Pugh által játszott titkos ügynök megtört hangon narrálja, hogy nem találja a helyét, célját a világban, csak megy előre lelketlenül, és teljesíti egymás után a lehetetlennek tűnő küldetéseket.
Nem ő az egyetlen, akit a CIA zsinóron rángat, hasonló szituációban van az egykori Amerika Kapitány, a véres botrányba keveredett John F. Walker (Wyatt Russell), a falakon keresztülszaladgáló, meglepően elmés egysorosokkal beszólogató Szellem (Hannah John-Kamen) és a Bosszúállók képességeit halálos pontossággal másoló Kiképző (Olga Kurylenko), akiket közös főnökük ugyancsak egy titkos létesítménybe parancsol. Mivel Valentina Allegra de Fontaine-nek (Julia Louis-Dreyfus) szorul a hurok a torka körül, egy célja van mindezzel, elkerülni a börtönt, úgy, hogy minden bizonyítékot megsemmisít. Igen, Jelenáékat is ideértve.
A Marvel új filmje, a hazai mozikban május 1-től vetített Mennydörgők* igencsak egyszerű receptre épít, olyan számkivetett, mindenki által totális csődnek bélyegzett csapatot rak össze a semmiből, akikhez képest a DC Öngyilkos osztaga potenciállal és ambíciókkal teli, reményteljes társaságnak tűnik. Nekem személy szerint a Mennydörgők*-kel kapcsolatban megvoltak a magam fenntartásai, hiszen ránézésre szinte egyforma képességekkel rendelkező szuperkatonákat sorakoztat fel, ám Jake Schreier rendezése seperc alatt elnémítja a kétkedőket, köszönhetően annak, hogy a verbális és fizikai csörték ennyire működnek ebben a két órában, és az sem árt azért, hogy a Mennydörgők* végre szakít az unalomig ismételt Marvel-formulával.
Most, hogy Donald Trump már javában ismét az Amerikai Egyesült Államok elnöke, különös hangsúlyt kaphatott volna Patricia Riggen rendező G20 című akciófilmje: az USA elnöke ugyanis, aki az Amazon Prime-on megnézhető filmben ezúttal nő, megmenti a világot.
Nos, a választ ne ettől a filmtől várjuk, hiszen a G20 az a film, amit a Drágán add az életed! 1988-as bemutatója óta már számtalanszor leforgattak. És tudjuk, nem mindegyiket kellett volna…
Ez a G20-film is kicsit olyan, mint amit a templomokra – amúgy helytelenül – szoktak mondani: ha egyben jártál, az összeset láttad. Ám ha onnan nézzük, ebben a filmben tényleg minden van, amit már láttunk, akkor nem biztos, hogy olyat mutat, amitől az áll leesik. Nem is mutat, nem is esik.
Csak sejteni lehet, mekkora válságban van a filmvilág, ha olyan amerikai elnököt vizionál, aki nő, fekete, exkatona, aki – ha a szükség úgy hozza – szolgálatba helyezi önmagát, és megvédi a világot és benne a családját.
Költői kérdések, amelyekre a filmvilág mégis felelni akar. Újra és folyton, még akkor is, ha a Jack Ryan-sorozat, a Támadás a Fehér Ház ellen-saga már régen bebizonyította, hogy az USA volt, regnáló és leendő elnöke nem attól lesz jó vagy rossz elnök, hogy a filmeposzi magasságokba küldött Mr. President karaktere simán elférne a Bosszúállók csapatában.
Mégis, úgy tűnik, a filmipar valamiért szeretné elhitetni, hogy az államok vezetői szuperhősök, filmbéli példájuk alkalmas arra, hogy erőt adjanak, példát mutassanak, a nép egyszerű gyermeke pedig azt hihesse, hogy csak merni kell, menni, tenni, cselekedni, ami, amúgy, rendben is volna, csak
nem biztos, hogy a jó végül elnyeri jutalmát, a gonosz meg a büntetését.
Ebbe a csapdába esik a G20 is, és a film technikailag, látványában hiába jó, története messze elmarad a jótól. Sablonos, közhelyes, kitalálható – amúgy erőltetett – „fordulattal” terhelt. A G20-at még a főhőse, az amerikai elnököt alakító Viola Davis sem képes megmenteni a bukástól.
Quentin Tarantino a Volt egyszer egy… Hollywood folytatásán dolgozik, és Brad Pitt hatására David Fincher fogja rendezni. Steven Soderbergh filmrendező nyilatkozott erről a Business Insidernek. Elmondása szerint az lepte meg, hogy Tarantino hajlandó átengedni valaki másnak a munkát, mintsem az, hogy David Finchert érdekli a folytatás.
Quentin Tarantino már elkészült a forgatókönnyvel, a rendezést azonban nem akarta elvállalni, így jött szóba David Fincher, akiről április elején derült ki, hogy átveszi a rendezői szerepet. A folytatásban ismét a kaszkadőr Cliff Booth kapja a főszerepet, akit ez alkalommal is Brad Pitt fog játszani. 2020-ban Oscar-díjat nyert az alakításáért.
Bár a rendezést elutasította Tarantino, annyi biztos, hogy a Volt egyszer egy… Hollywoodtól nem akar elbúcsúzni, hiszen korábban regényváltozatot is írt a filmből. Steven Soderbergh kiemelte, hogy Brad Pitt és David Fincher már régóta keresik az alkalmat közös munkára, mivel korábban a Harcosok klubján, a Benjamin Button különös életén és a Hetediken is együtt dolgoztak.
Gyöngyösi fiatalok dokumentumfilmet készítettek a valaha volt egyik legismertebb magyar zenekarról, az Omegáról. Az alkotás különleges formája a dokumentarista műveknek: korabeli interjúfelvételek helyett a diákok bújtak a zenekar tagjainak bőrébe, ők mesélik el a banda történetét. A filmben a Berze Nagy János Gimnázium Zenekara adja elő az együttes legismertebb alkotásait. A mű egy hároméves projekt eredménye, ami egyszerre tisztelgés az Omega munkássága előtt, és főhajtás a csapat dobosának, Debreczeni Ferencnek az életútja előtt, aki Gyöngyös szülötte.
Pitlik Emese matematikát oktat Gyöngyösön, mellette pedig számos diákprogram és kezdeményezés ötletadója, lebonyolítója. A Berze Nagy János Gimnázium Zenekarát is ő vezeti, a bandával pár éve készítettek egy musicalt. Nem ez az első alkotás, amivel előrukkol az iskolai együttes, ugyanakkor mégis eltér a korábbiaktól, hiszen olyan alapanyaghoz nyúltak, ráadásul akkora volumenben, amire eddig még nem volt példa.
Debreczeni Ferenc, az Omega a dobosa Gyöngyös szülötte, a város díszpolgára, sőt a mi gimnáziumunkba járt négy évet, és egyszer azt nyilatkozta, hogy élete egyik legszebb időszaka volt. Ez óriási dicsőség. Én minden évben készítek a gyerekekkel a Mikola Verseny döntőjére egy műsort, ahol igyekszem a fizikát és a zenét összehangolni, az omegásoknak pedig messze földön híres volt a hang- és fénytechnikája. A tagok ráadásul a Kandóra és a Műegyetemre jártak, ezért úgy gondoltam, hogy versenyzők is szívesen hallgatják majd a történetüket
– fogalmazott kérdésünkre Pitlik Emese, hozzátéve, hogy szintén fontos szempont volt a témaválasztásban, hogy ő is nagyon szereti az Omegát. Talán a Gammapolis volt életében a „legtöbbször feltett korong”, így filmjükben összeért a város története, a diákok eltökéltsége és a zene szeretete.
Az utóbbi húsz év egyik legkultikusabb hazai bandájának húszéves sztoriját dolgozza fel Nesztinger Szilárd filmje, a Csókoljál meg, Kiscsillag! Tömve a Puskin, a vetítés közben egy-egy poént követően fel-felcsattan a fergeteges kacaj, amikor pedig a végén elkezd peregni a stáblista, kitör a szűnni nem akaró taps.
Amikor két hete interjút készítettünk Lovasi Andrással, a Kiscsillag (egyik) frontemberével, már sejtettük, hogy az együttes történetét bemutató film április 30-ra időzített premierje a Puskin moziban bombasiker lesz.
Hát az is volt. Már háromnegyed órával a kezdés előtt egy gombostűt sem lehetett leejteni a Kossuth Lajos utcai artmozi lobbyjában, a hátsó traktusban lévő kocsma is többé-kevésbé megtelt, itt beszélgettünk mi is a film producerével/forgatókönyvírójával, Nagy-Golyán Nikolettával, akit legalább huszonöt éve ismerek, a Rátgéber-brigád belső köreiből, ami az utolsó negyedszázadban történt Pécsett, abban vagy személyesen benne volt, vagy minden másodpercét ismeri az adott történetnek.
Ő volt az, aki groupie-ként vagy fanatikus szimpatizánsként – persze most kapcsolok, hogy mindkettő nagyjából ugyanazt jelenti – mindenhová követte Lovasiékat, és ha már ez így történt, akkor tavaly november-december környékén elhatározta, gründol egy filmet a bandáról.
A Netflixnek több próbálkozása is volt az elmúlt években arra, hogy megcsinálja saját Breaking Badjét, ezek közül jócskán kiemelkedett az Ozark, és sokan rá is találtak a simlis könyvelő és családja gengsztersztorijára. Ehhez képest csúnyán fű alatt maradt az online videótár német gyártású dramedyje, a Hogyan adjunk el drogokat a neten (villámgyorsan),
pedig a 2019 tavaszán elindult széria olyan műfajban mozog, amelyet szoktak szeretni az emberek: egy megtörtént bűntényt dolgoz fel.
Egészen pontosan azt tömi ki humorral és jó adag fikcióval, ahogy egy Moritz Zimmerman (Maximilian Mundt) nevű középsulis kocka azért, hogy szívszerelmét, Lisát (Lena Klenke) lenyűgözze, legjobb haverjával, Lennyvel (Danilo Kamperidis) elindítják MyDrugs néven a webshopjukat, ami diákcsínynek indul, de a végére jó nagy botrány kerekedik belőle.
Akkora, hogy a Hogyan adjunk el drogokat a neten (villámgyorsan) harmadik etapja azzal ért véget, hogy a német Walter White-ot, vagyis Moritzot nyolc évre lesittelték. Négy év telt el az évadzáró óta, és talán a rajongók többsége észre sem vette az április 8-ai nagy visszatérést, merthogy a széria nem tudta felverekedni magát a Netflix napi top 10-es listájára, cikkünk írásának pillanatában sincs ott.
Mindenesetre ekkora szünet után az alkotóknak csodával határos módon sikerült még egy utolsó adagra annyi életet verniük a sztoriba, hogy a Hogyan adjunk el drogokat a neten (villámgyorsan) ne veszítse el az összes lendületét erre a hat részre.
Rovataink a Facebookon