Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMEgész jó a szegény ember Oroszlánkirálya
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
Nem láttam a Rio 1-et, de ez semmit nem von le a Rio 2 élvezeti értékéből. Sőt, az volt az érzésem, hogy a második rész néha túlságosan is szájbarágósan mutogatott flashbackeket az elsőből, nehogy ne értsünk meg valami belterjes utalást. Ahelyett, hogy a madárszereplők táncikálva benyögtek volna egy újabb viccet, vagy a fejükre esett volna egy mangó az őserdőben.
Az első rész történetét látatlanban is könnyű összefoglalni: egy amerikai ornitológusok közt nevelkedett, palacsintát sütő, tévéfüggő, GPS nélkül egy métert sem repülő balfácán, helyesebben kék arapapagáj, Azúr összejön a brazil őserdőből származó fajtársával, miközben egy fészekaljnyi tarka madárral végigszambázza a riói tengerpartot.
Na ez lett most a folytatások kőbe vésett szabályai szerint minden szinten négyzetre emelve: az első részből megismert csapatot bezavarták az őserdőbe, hogy még több liánt meg bulizenét, és még annál is több éneklő-táncoló állatot kapjunk.
A Fox házi animációs stúdiójában, a Motkánnyal mára elképesztő sikerkarriert befutó Blue Sky-nál valahogy így agyalhatott a brazil származású rendező, Carlos Saldanha a kreatív stábjával, miután a Rióval 484,6 millió dollárt kaszált:
- legyen benne még több buli és capoierázás, mint az első részben!
- mindenképp említsük meg a riói karnevált!
- még véletlenül se maradjon ki a Megváltó Krisztus szobra, a madarak nézhetnék ezen ülve a tűzijátékot!
- rajzoljatok egy Roberto nevű, fociőrült papagájt, hiszen Roberto Carlost a fél világ imádja!
- az Amazonas őserdőről is mindenki hallott, rakjátok tele a filmet vicces állatokkal, színes gyümölcsökkel és óriási vízesésekkel!
- de persze az is legyen fontos szál, hogy a szemét multik kivágják a őserdőt!
- tegyük az egészet 3D-be!
- szóljatok megint Carlinhosnak, hogy a Rio 2 karibi zenéje pont olyan autentikus legyen mint az Oroszlánkirályban az afrikai dallamok!
- írassatok vele valami fülbemászó popslágert, ez lesz az új Hakuna Matata!
- de még véletlenül se essen szó bűnözésről meg prostikról, elvégre Brazília családbarát arcát kell bemutatnunk!
Na ezért jó a brazil Oroszlánkirály
A készítők szinte minden fronton tökéletes munkát végeztek. A 3D a Rio 2-ben már annyira profi, hogy a tukánok csőre kilóg a vászonból, a néző pedig beleszédül, amikor a lúzer emberszereplők (Azúr eredeti gazdái) lezuhannak minden idők legveszedelmesebb rajzfilmvízesésen.
A musicalbetétek is abszolút a helyükön vannak. Ez pedig nagy szó, mert engem mindig is idegesített, hogy a Disney még most is erőlteti a dalbetéteket a rajzfilmjeiben, itt viszont kifejezetten vártam, hogy a sok színes papagáj, tukán, teknőc és selyemmajom karneváli hangulatban kezdje el rázni a fenekét a legbulizósabb r&b és hiphop slágerekre.
Az állatesereg ráadásul nemcsak lenyomott minden második jelenetben egy olyan őrült, egymás fején ugrálva éneklős, pszichedelikus színekben tobzódó musicalt, mint A trón úgy csábít, de egy fergeteges X-Faktor-paródiát is bemutatott.
Nico és Pedro, a tökmag kanári és a pufi pinty ugyanis egyáltalán nem azért mennek a brazil őserdőbe, hogy segítsenek szerencsétlen barátjuknak, Azúrnak bevágódni a semmiből feltűnt apósánál, azaz a vad papagájok törzsfőnökénél. Hanem hogy megtalálják a dzsungel legjobb előadóját a riói showműsorokhoz, és hozzájuk jelentkező, csigatempóban capoierázó teknőcök, két rappelés között elszundikáló lajhárok és az énekesmadarakat felzabáló, majd madárhangon dalra fakadó párducok kimeríthetetlen humorforrásai lehessenek a filmnek.
És ezért nem lesz "az új Oroszlánkirály"
Sajnos sokszor érezni a Rio 2 alatt, hogy a készítők túlpörgették a poéngyárat. És egy forgatókönyvíró sem szólt rá a másikra, hogy ez a fingós poén vagy amaz a gyümölcspukkasztóan hamis Csillag születik-betétdal már túl sok lesz. Nincs persze gond a sok zenés bulival, a követhetetlen mennyiségű mellékszereplővel és az olyan viccekkel, amikor az állatoknak az jelenti a pezsgőfürdőt, hogy belerotyogtatnak a jacuzzi vizébe, csak valahogy mindig mindenből egy papagájtollnyival többet kapunk, és a film végére túlcsordul az agyunk.
Ráadásul amíg a CGI-madarak annyira szépen ki lettek dolgozva, hogy az összes tollpihéjük egyenként megszámolható, az emberszereplők olyan csúnyák és darabos mozgásúak, mintha egyetlen perc sem telt volna el az 1995-ös Toy Story-premier óta.
Érdemes egyébként felnőttként, a gyerekes poénok mögé nézve értelmezni a Rio 2-t. Szerintem soha ilyen ügyesen nem mutatta még be egy rajzfilm a környezetvédelem fontosságát, vagy azt, mennyi megpróbáltatás vár egy nagyvárosi srácra, mire a lányáért aggódó, kert- és fegyvermániás, rendőr/katona apósjelölt befogadja végre a családba.
Port.hu: 7,4 csillag
IMDb: 7,1 pont
Rotten Toamtoes: 61%
Index-ítélet: 7/10
Tényleg itt a Hakuna Matata 2!
Voltam már pár családi sajtóvetítésen, de olyanon még egyszer sem, ahol a film végén a gyerkőcök nem azért nyaggatták a szüleiket, hogy vigyék már ki őket a vécére, hanem azért, hogy hagy maradhassanak benn, és ugrálhassák végig(!) a stáblistát a vászon előtti üres helyen cigánykerekezve.
A Rio 2-nek ugyanis elképesztően jó a zenéje, és a sok latinos r&b slágerre tényleg legszívesebben még az is táncra perdülne, akinek botlába van és minden buliban rálép valaki lábára (pl. én). A zenei betétek az eredeti szinkronhangoknak is nagyon bejöttek, hiszen tele a net olyan Jamie Foxx- will.i.am- és Anne Hathaway-videókkal, ahol vidáman rázzák a bugit a hangfelvételek szüneteiben:
A végére pedig íme a Rio 2 fülbemászó tracklistája:
1. "What Is Love?" Janelle Monáe 3:31
2. "Rio Rio" (featuring B.o.B) Ester Dean 2:413. "Beautiful Creatures" Barbatuques, Andy García, and Rita Moreno 2:07 4. "Welcome Back" Bruno Mars 1:08
5. "Ô Vida" Carlinhos Brown and Nina De Freitas 1:47
6. "It's a Jungle Out Here" (Brazilian) Philip Lawrence 3:59
7. "Don't Go Away" (featuring Uakti) Anne Hathaway and Flavia Maia 2:38
8. "Batucada Familia" Carlinhos Brown, Siedah Garrett, Jamie Foxx, Rachel Crow, Amy Heidemann, Andy García, and Rita Moreno 2:42
9. "Poisonous Love" Kristin Chenoweth and Jemaine Clement 3:30
10. "I Will Survive" Jemaine Clement and Kristin Chenoweth 1:51
11. "Bola Viva" Carlinhos Brown 3:22
12. "Favo De Mel" Milton Nascimento 3:08
13. "It's a Jungle Out Here" Philip Lawrence 4:00
14. "What Is Love" Janelle Monáe, Anne Hathaway, Jesse Eisenberg, Jamie Foxx, and Carlinhos Brown
Rovataink a Facebookon