Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMozisztár még Tom Cruise?
További Cinematrix cikkek
„Azonnal beszippant, és órákig nem ereszt, mint egy jól összerakott lövöldözős videojáték, ahol minden másodpercben együtt izgulunk a főhőssel, nehogy a következő sarkon letépje a fejét egy kósza lövedék" – írtuk nemrég Tom Cruise új filmjéről, A holnap határáról kritikánkban. És nem az Index volt az egyetlen, akinek tetszett a film. Lényegében az összes fontosabb filmes lap pozitív kritikát közölt, sokan kiemelték, hogy Cruise régen nem csinált ilyen jó filmet. Sem a tavalyi Feledés, sem a Jack Reacher, sem a 2012-es Mindörökké rock nem kapott ennyire jó értékeléseket, akár a filmet, akár Cruise teljesítményét nézzük.
Aztán jött a pofára esés.
Az aranytojást tojó tyúk
Bárhogy is alakulnak Cruise filmjeinek bevételi adatai, az 1996-ban indított Mission: Impossible sorozatra mindig számíthat. Az első rész 457, a második 546, a harmadik 397, a negyedik pedig 694 millió dolláros bevételt hozott világszerte. Ezek után nem csoda, hogy készült a folytatás, amit a tervek szerint 2015. december 25-én fognak bemutatni. A rendező ezúttal Christopher McQuarrie lesz, aki a Jack Reacherben dolgozott együtt Cruise-zal.
ami csak a harmadik helyre volt elég azon a héten. Ami ennél is megalázóbb, hogy az első helyet egy minimális költségvetésből, nagy sztárok nélkül készült kamaszfilm, a Csillagainkban a hiba vitte el azon a hétvégén. A két rákbeteg kamasz szerelméről szóló film összesen 12 millió dollárból készült, de már az első hétvégén 48 milliót kerestek vele. Második helyen Angelina Jolie jól sikerült mesefilmje, a Demóna végzett, erre akkor 34 millió dollárért váltottak jegyet az amerikaiak. Egyik film sem került közel sem annyiba, mint A holnap határa, amire 178 millió dollárt költöttek úgy, hogy ebbe a marketingköltségeket még nem számoltunk bele.
Előző filmje, A holnap határához hasonló akció sci-fi, a Feledés ugyanis hasonlóan járt. Ez a film 120 millió dollárból készült, végül nagy nehezen 89 milliót kapart össze Amerikában. A Jack Reacher csak 60 millióba került, de sokkal többet nem tudott hozni, 80 milliónál állt meg az amerikai bevétel. Előtte egy rockmusicallel próbálkozott, a Mindörökké rock 75 milliós költségvetésére szánalmas 38 milliót hozott vissza az amerikai mozipénztáraknál. (Ebben a filmben egyébként Cruise Axel Rose-ra hajazó karaktere volt az egyetlen értékelhető momentum.)
Pedig nemrég Cruise volt az a sztár, akinek a neve garancia volt a minimum 100 millió dolláros amerikai bevételre. Két nagy szériája is volt: az egyik 1992 és 1996 között, amikor zsinórban öt filmje (Egy becsületbeli ügy, A cég, Interjú a vámpírral, Mission: Impossible, Jerry Maguire) hozott több mint 100 milliós bevételt csak Amerikában. A másik 2000 és 2006 között, amikor nyolc egymást követő filmje volt képes ugyanerre (Mission: Impossible 2, Vanília égbolt, Különvélemény, Austin Powers – Aranyszerszám, bár ebben csak egy cameója volt, Az utolsó szamuráj, Collateral – A halál záloga, Világok harca, Mission: Impossible 3).
Ezek hozták a legtöbbet
1. Mission: Impossible 4, 694 millió dollár, 2011
2. Világok harca, 591 millió dollár, 2005
3. Mission: Impossible 2, 546 millió dollár, 2000
4. Mission: Impossible, 457 millió dollár, 1996
5. Az utolsó szamuráj, 456 millió dollár, 2003
6. Mission: Impossible 3, 397 millió dollár, 2006
7. Különvélemény, 358 millió dollár, 2002
8. Esőember, 354 millió dollár, 1988
9. Top Gun, 353 millió dollár, 1986
10. Austin Powers – Aranyszerszám (cameó szereplés), 296 millió dollár, 2002
Aztán 2005-2006 körül történt valami, azóta Cruise már közel sem az a sztár, aki korábban volt. 100 millió dollár feletti amerikai bevételt már csak a Mission: Impossible sorozat filmjeivel tud elérni, illetve a Trópusi viharral, amiben viszont nem ő volt főszereplő. (Bár dagadt producerként övé volt a film legemlékezetesebb öt perce.)
Már csak azért is, mert Cruise is annak tekintette. 2005-től viszont egyre többet beszélt a vallásáról, sajátos nézeteiről, és a magánéletéről is. Míg Nicole Kidman és Cruise esküvőjéről egyetlen fotó sem jelent meg sehol, addig a Katie Holmes-románc minden egyes pillanata nyilvános volt. A három legemlékezetesebb momentum ebben az ámokfutásban az volt, amikor Cruise
- kioktatta Brooke Shields színésznőt, aki szülés utáni depressziójáról beszélt, miszerint ez hülyeség, a depressziót csak beképzeli magának, szedjen vitaminokat, attól jobban lesz.
- Ennek kapcsán összeveszett az NBC The Today Show című műsorában Matt Lauer műsorvezetővel a pszichiátria szerepén. „A pszichiátria nélkülözi a tudományos alapot, egyfajta áltudomány. Maga nem ismeri a pszichiátria történetét. Én igen” – hangzott a színész érvelése.
- Eszelősen ugrált Oprah Winfrey show-jában a kanapén, azt bizonygatva, hogy halálosan, őrülten szerelmes Katie Holmesba.
(Az ámokfutás további részleteiről itt írtunk hosszabban.) Ezek után fordult el az amerikai közönség Crusie-tól, különösen azok, akik addig a legfőbb bázisát jelentették: a nők. Azok a nők, akiket addig sem a szcientológia, sem a titkolt melegségről szóló pletykák, sem a várandós Nicole Kidman elhagyása nem tántorított el a színész mellől.
A holnap határa eddig több mint 320 millió dolláros összbevételnél jár, amit főleg annak köszönhet, hogy Amerikán kívül több mint 230 millió dollárért váltottak rá jegyet. Különösen Kínában (65 millió dollár), Dél-Korában (35 millió dollár), és Oroszországban (19 millió dollár) szerepelt jól, és nem jöttek még adatok a Cruise egyik legjobb piacának számító Japánból. A Feledés is közel 200 milliót kaszált Amerikán kívül, főleg Kínában, Japánban, Dél-Korában, Ausztráliában, Franciaországban, Oroszországban és Nagy-Britanniában szerepelt jól. A Mindörökké rockot viszont a külföldi piac sem tudta megmenteni a bukástól.
Természetesen Tom Cruise karrierjén sokkal több ember megélhetése múlik annál, hogy csak úgy hagyják veszni az egészet. A Katie Holmestól való válása óta ugyanúgy nem tudunk szinte semmit a magánéletéről, ahogy korábban. Bár a nagy szcientológuseseményeken továbbra is részt vesz, nyilvánosan már nem beszél erről. Brooke Shieldstől töredelmesen bocsánatot kért, Matt Lauerhez újra elment, és egészen más hangot ütött meg. Szülésről, depresszióról, pszichiáterekről, vitaminokról egy szót sem ejt. Az amerikai bevételek mégsem javulnak.
Mert talán a filmeken is múlik valami. 1986-ban, a Top Gun hatalmas sikere után a korábbi gázsija ötszörösét ajánlották Cruise-nak, ha elvállalja a folytatást. Mégis visszautasította a lehetőséget, mert Paul Newmannal akart játszani A pénz színében.
Sokáig azt tartotta szem előtt, hogy a legnagyobb rendezőkkel, a legjobb forgatókönyvekből, komoly partnerekkel, változatos filmekben játsszon. Amikor összeomlani látszott a gondosan felépített kép, hirtelen elbátortalanodott, és elkezdett tutira menni. Ma már szóba sem kerül, hogy elvállaljon egy olyan filmet, mint amilyen az Interjú a vámpírral, a Tágra zárt szemek vagy a Magnólia volt. Helyette van Kéjjel-nappal, Feledés, jön a Van Helsing, a Top Gun és a Jack Reacher folytatása a következő Mission: Impossible mellett. Pedig Cruise is láthatta: néha igenis megéri kockáztatni, valami teljesen újba fogni, tojni a nézők elvárásaira. Matthew McConaughey-nak ez Oscart ért, és egyre inkább úgy tűnik, hogy Cruise-nak sem lesz más választása. Már csak azért sem, mert idén már 52 éves.
(A cikk a Box Office Mojo adatainak, az L.A. Weekly és a Businessweek cikkeinek felhasználásával készült.)
Rovataink a Facebookon