Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMAmikor megborít az ideológia
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
A Filmalap a legjobb beérkezett forgatókönyvnek nevezte a Veszetteket. Goda Kriszta fiatalokból lett önkéntes rendcsinálókról szóló drámája kerül minden aktuálpolitikai utalást, de mégis egy önbíráskodó, vidéki rendvédelmi szervezetről szól. A mátyásföldi forgatáson jártunk.
A XVI. kerületi Ikarus Művelődési Házon egy DISCO-felirat díszeleg, a benti rész különböző szobái pedig egyszerre lettek berendezve rendőr-főkapitányságnak, konditeremnek és szórakozóhelynek. Itt forog a korábban Kakukkfiók címen futó Veszettek, Goda Krisztina (Kaméleon, Csak szex és más semmi) legújabb játékfilmje, a jövő év filmes botránya lehet: egy vidéki testvérpárról szól, akik egy karizmatikus rendőrfőnök hatására rendvédelmi szervezetet alakítanak egy meg nem nevezett magyar kisvárosban.
A Veszettek kerüli a konkrét magyar helyszíneket és az utalásokat az aktuálpolitikára, de nem nehéz már ennyi leírás alapján azonnal a Magyar Gárdára vagy akár a Tolvajkergetőkre asszociálni belőle.
693 millió a Filmalap-dolgozó filmjére?
A Veszettek forgatókönyvét Divinyi Réka írta, aki aki nemcsak a filmalap forgatókönyv-fejlesztési igazgatója, de az állami támogatásokat odaítélő Filmszakmai Döntőbizottságnak is tagja, bár az Origónak adott interjúja szerint amikor az ő tervéről szavaztak, akkor beküldött maga helyett egy póttagot. A Kálomista Gábor cége, a Megafilm eddig összesen 693 millió forint állami támogatást kapott, 203, 70 és 420 milliós részletekben. Az Index megkeresésére a filmalap azt válaszolta, hogy Divinyi Réka a Kakukkfiók munkacímű forgatókönyvet 2011 előtt írta, amikor még nem volt a döntőbizottság tagja, sem az alap alkalmazottja, a forgatókönyvet pedig a Megafilm megvette tőle.
Az idősebb testvért játszó Klem Viktor többet is mesél a történetből. A film elején a cél nélkül tengődő két fiú előzetesben ül, a régi, tohonya rendőrfőnök (Csuja Imre) helyére érkező Ács (Fenyő Iván) azonban elengedi őket. A fiúk megünneplik a szabadulást, iszonyatosan berúgnak, a helyi diszkó előtt pedig sikerül egy verekedésbe keveredniük, úgyhogy visszakerülnek a fogdába. Ács megint elengedi őket azzal a feltétellel, hogy kezdjenek valamit az életükkel… Később az ő hatására csatlakoznak egy rendvédelmi szervezethez, hogy így tegyenek a bűnözés ellen. Hamar szembesülnek azzal, hogy nem is olyan könnyű eldönteni, hogy ki a bűnös és ki az áldozat.
Amikor megkérdezem, hogy volt-e bármi, amivel fel tudott készülni a szerepre, Klem először nagyon diplomatikusan fogalmaz:
Elolvastam mindent és megnéztem mindent, ami a témával kapcsolatos.
De aztán elmondja, hogy az Amerikai história X nagy kedvence, és nem szeret hasonlatokat hozni, de ha nagyon muszáj, akkor leginkább arra hajaz a Veszettek, főleg abban, ahogyan ott Edward Norton foglalkozik az öccsével. De hozzáteszi, hogy Tony Kaye filmjében azért más a felállás, ott már egy berögződött ideológiát, egy rasszista embert látunk. Godánál pedig azzal foglalkozik a történet,
A Veszettekben az az érdekes, hogy a megboruló ember is jót akar, a másik oldal is jót akar, a kettő közti libikókában pedig a nézőnek kell majd döntenie. Klem is azt meséli, hogy barátai folyamatosan kérdezik arról, pontosan hova is akar állni ez a történet politikailag. Szerinte nem akar sehova állni, hanem tükröt mutat egy nagyon súlyos magyarországi problémának,
Olyan erős emberi történetek lesznek a filmben, hogy Klemet egyáltalán nem is érdekli, hogy melyik magyar politikai oldal mit fog majd belelátni a Veszettekbe.
A forgatás sajtónyilvános estéjét nagyon szimbolikusan szervezték: Klemmel a diszkóbelsőben tudtunk beszélgetni, ahol a szerepe szerint bejövős pultos lány dolgozik. Ifjabb Vidnyánszky Attilával viszont az emeleti konditeremben találkoztunk, amit sikerült annyira autentikusan berendezni, hogy még az öltözőből áradó szag is hiteles volt.
Vidnyánszky – aki igen, Vidnyánszky Attila színházi rendező fia, de ez igazából a Veszettek miatt teljesen mellékes – teljes ellentéte Viktornak, alacsony, vékonyabb, kerekebbek a vonásai, halkabban beszél. A két fiút látva tökéletes a casting, kár, hogy Fenyő Iván nem forgatott aznap, mert jó lett volna látni, hogyan viszonyul egymáshoz a három főszereplő.
Vidnyánszky kicsit keményebben látja a két testvérpárt:
Én egy suttyót játszom. És van egy suttyó bátyám.
Neki a két testvér viszonya a legizgalmasabb ebben a filmben, Klemmel már korábban ismerték egymást, mindketten Marton László tanítványai voltak, csak négy év különbséggel, de igazán csak a tavaly elkezdett forgatáson ismerkedtek össze. Tavaly augusztusban már egy elég kemény, egyhónapos előkészületen vettek részt a színészek, és nemcsak a forgatókönyvet és annak a helyzeteit ismerték meg jobban, hanem egymást is.
Kicsit ilyen iskolapados helyzet született.
Minden reggel jártak edzésre, futásra, akkor gyakorolták a verekedéseket, nagyjából két hétig pedig folyamatosan próbáltak. Az egyhónapos kőkemény kiképzés után kicsit másképpen kezdett viszonyulni a filmekhez, rákapott arra, hogy filmezésről szóló könyveket és cikkeket olvasott.
A diszkóbelső és a konditerem után Goda Krisztával az emeleten berendezett, rendőrfőnök-irodában tudunk beszélgetni, amitől kicsit olyan érzésem van, mintha egy videojátékban eljutottam volna az első szint végéig. Godától először azt szeretném kérdezni, hogy hogyan tud felkészülni arra, hogy mindenféle politikai támadásoknak lesz a célpontja ez a film, mert erről aztán írt az Origó és a Kurucinfó is, de aztán belezavarodok a kérdésembe és sikerül megválaszolni magamnak azzal, hogy hozzáteszem: először egy teljes film kellene hozzá, hogy bárki ítéletet mondjon. Goda egyetért. Aztán elmondja, hogy a lehető legtöbbet megtették azért, hogy hatalmas legyen a különbség a Veszettek története és karakterei, valamint valóságos események és személyek között. Aktuálpolitikával nem akar foglalkozni sem a filmben, sem az interjúban, az utóbbiban főleg azért nem, mert akkor egész este ott ülnénk, neki meg naplementekor el kellene kezdeni rendezni.
Próbálom valahogy szóba hozni azt, hogy a film forgatását tavaly nyáron hirtelen leállították, de amikor szőrmentén megemlítem, Goda rögtön rávágja, hogy ő válaszol mindenre. Úgyhogy megkérdezem. A rendező magyarázata szerint a Veszettek történetét mindig is őszi, ködös időben képzelte el, de nehéz volt összehangolni a rengeteg szereplőjét tavalyra, ezért muszáj volt eltolni a forgatást, ami egyébként Várpalota és Kazincbarcika után költözött fel Budapestre.
A Veszettek forgatókönyve viszont évekkel ezelőtt készült, a csúszás pedig még rádobott majdnem egy teljes évet a film előkészületeire. Arra vagyok kíváncsi, hogy ez a sok idő, amit a Veszettekkel töltött, megváltoztatta-e azt, ahogy erre a filmre tekint. Goda elgondolkodik, és azt mondja, hogy nem. Szerinte léteznek olyan ötletek, amikből az ember azonnal filmet szeretne csinálni, de állandó alkotótársával, Divinyi Réka forgatókönyvíróval csak olyan témákkal foglalkoznak, amik hosszú idő után is érdeklik őket. A Veszettek ilyen. Saját bevallása szerint minden egyes filmjének forgatásakor a vége felé már vágta a centit, hogy mikor lesz vége.
A Veszettek forgatását imádja.
Rovataink a Facebookon