Az Amélie rendezője igazi 3D-ben utazik

2014.09.26. 12:15

Az Amélie-t, az Alien 4: Feltámad a halált és a Delicatessent készítő Jean-Pierre Jeunet megint rendezett egy filmet, de ennyiből egyáltalán nem derül ki, mit kell várni a T. S. Spivet különös utazásától. Az Alien 4 még a saját rendszerén belül is nyomasztónak számít, az Amélie-t pszichológusok ajánlgatják a betegeiknek terápia helyett, a Delicatessen egyszerre kedves, és groteszk, de a vége felé már reménytelenül lehangoló. A T. S. Spivet különös utazása viszont könnyű és optimista, sőt még az Amélie-nél is bizakodóbb. Ó, és itt a főszereplő nem huszonéves magányos nő, hanem egy alig tízéves magányos kisfiú.

A történet annyi, hogy egy valószínűtlen nevű kisgyerek (ő T. S. Spivet) még ennél is valószínűtlenebb módon feltalálja az örökmozgót. Jean-Pierre Jeunet hosszan beszélt az Indexnek arról, hogy  mennyire utálja a realista filmkészítést (interjúnkat hamarosan olvashatják) – látszik, az örökmozgó feltalálása ennek a filmnek még csak a kiindulópontja! Ezután kezdődik a címbeli utazás, ami arról szól, hogy el kell jutni Montanából a Washingtonban tartott díjátadóra. Spivet úgy érzi, nem érett még meg az amerikai társadalom egy tízéves feltalálóra, úgyhogy az egészről semmit nem szól a szüleinek, és a díjat adományozó Smithsonian Intézet tudósai is csak akkor tudják meg a valódi korát, amikor már ott kopogtat törött bordákkal az ajtón.

T. S. Spivet különös utazása - magyar szinkronos mozielőzetes

A filmet forgalmazó MTVA egyértelműen gyerekfilmként tekint a T. S. Spivetre: a sajtóvetítésre meghívtak egy csomó általános iskolást, volt egy ceremóniamester („Tegye fel a kezét, akin még soha nem volt 3D-szemüveg. No, csak egyvalaki?”), és a vetítés előtt még a mozigépészt is megtapsoltuk. Könnyű lenne most azt mondani, hogy az MTVA még egy rendes művészfilmet sem képes a helyén kezelni, de ez nem lenne túl fair: nekem is úgy tűnik, Jeunet tulajdonképpen azzal kísérletezik, hogy kipróbálja az őt jellemző stílust egy gyerekfilmen.

A T. S. Spivet nem olyan egyedülálló, mint a korábbi Jeunet-filmek, viszont cserébe nagyon könnyű, és igazán jól működik.

Ugyanabban az erősen kiszínezett, félig mese, félig valóság világban játszódik, mint az Amélie. Itt is van narrátor, aki a történeti események mellett végig részletesen beszámol a légnyomásról is. Került ebbe is szórakoztató felsorolás (Spivet bemutatja a táskája tartalmát), és olyan, eredetinek szánt, és többé-kevésbé valóban különleges díszletrészletek is, mint a házból a pajtáig érő vonalas telefon. A szereplők is pont annyira excentrikusak, ahogy egy ilyen tündérien hipszter, pirossapkás francia filmtől el is várja mindenki: Helena Bonham Carter (Spivet anyukája) amatőr természettudós, Spivet apja pedig halkszavú cowboy.

Valójában az egyetlen, a rendezőhöz köthető újdonság a 3D. Sosem hittem volna, hogy valaha így érzek majd, de végig látszik a filmen, hogy Jeunet mennyire komolyan vette a technológiát: tényleg mindent megtett, hogy ne csak látványosság legyen. Olyat valószínűleg sosem lehet majd mondani, hogy a 3D önállóan hozzáadna bármilyen jelentést a történethez, de az biztos, hogy a filmélményt ki tudja teljesíteni. 

Az eddigi elmondottakból úgy tűnhet, mintha Jeunet a technológiától eltekintve csak a saját korábbi filmjeit plagizálta volna egybe. Az érzésen nyilván nem segít, ha valaki ismeri a komplett Tim Burton és a Wes Anderson-életművet, meg az olyan nyilvánvalóan Jeunet által inspirált filmeket, mint a Szeress, ha mersz. Valamiért a T. S. Spivet nekem mégis tetszett: igen, van valami mechanikus is kiszámítható abban, hogy egy végső soron egyszerű és elég naiv történetet a szokásos rendezői eszközeivel dolgozott fel, de a T. S. Spivetbe mégis került néhány olyan pillanat, amikor a történet hihetőnek és őszintének hat.

Miután Layton meghalt, a kutyánk Tápióka lyukacsosra rágta a fémvödröt, véres lett az ínye

– talán az ilyen, a legdurvább Móricz Zsigmond novellákat idéző mondatok ellensúlyozzák a túl sok cukormázat a T. S. Spivetben, mintha a rendező szerint a kedves giccset valahogyan elviselhetővé tenné a szomorú giccs. Engem mindenestre lekötött a film, és ha kicsit kiszámítható is volt időnként, butának mégsem éreztem soha. Ez egy ilyen kedves, naiv történettől már nem rossz teljesítmény.

Utóirat: Jeunet nagyon megtalálta magának az adaptáció alapjául szolgáló könyvet. Pont úgy néz ki benne egy átlagos oldal, mintha egy ilyen színes francia filmhez készült volna storyboardként:

Egy oldal a The Slected Works of T. S. Spivet című könyvből.
Egy oldal a The Slected Works of T. S. Spivet című könyvből.
Fotó: Penguin Books