Szűz szemmel: A tizedes meg a többiek
További Cinematrix cikkek
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
Életem harmincegy évét nem egy kő alatt töltöttem, hanem olyan különböző háztartásokban, ahol mindig volt karnyújtásnyira egy tévé, szóval nem igazán értem, hogyan sikerült kikerülnöm A tizedes meg a többieket, úgy, hogy például akaratom ellenére is többször sikerült végignézni Az aranyembert, A kőszívű ember fiait és a Fekete várost.
De A tizedes meg a többieket még sosem láttam. Eddig.
Pedig pont most volt ötvenéves a film.
Ezek közül egyiknek sem akkora a renoméja, mint Keleti Márton világháborús vígjátékának. És ha végignézzük a magyar filmtörténetet, igazából kevés olyan film van, amit a mai napig idéznek az emberek, amit rendszeresen ad a tévé, amit elismernek a korabeli és a kortárs kritikusok, és mondjuk tényleg jó, mármint úgy jó, hogy le lehet elé ülni, és bármikor végig lehet nézni. A Szindbád zsenialitását nehéz elvitatni, de nem dönti be az esti műsorsávot sehol, Jancsó-filmekhez már senkinek sincsen türelme a kétezres években, de a Liliomfi, a Mágnás Miska és A tizedes meg a többiek sikere töretlen. Nehéz megmagyarázni, hogy miért, már azon kívül, hogy az érdemeit soroljuk.
Picit halkabban!
Ott van például Sinkovits Imre, akivel a film elején úgy találkozunk, hogy két front között száguld a motorjával, és a végén szinte röhögve érkezik meg a magyar katonák közé.
Hirtelen nem is tudok jobb bemutatkozást hősre magyar filmből, mint amikor áttör a frontvonalon a motorral, és Keleti Márton kimerevíti az arcát, hogy azon fusson a stáblista. Azt is el tudom képzelni, hogy mennyire nehéz lehetett megtalálni a mára már klasszikusnak számító motorgúnyáját, hogy legyen egy olyan jelmeze, amivel beleillik a korba és a karakterbe, de nem lehet egyértelműen megmondani róla, hogy melyik táborhoz is tartozik.
A közcímben elhangzó mondatot Darvas Iván mondja nem sokkal azután, hogy a tizedes átveszi az uralmat a kastély felett, és teljesen megértem. Ekkoriban még nem volt a csúcson a hangrögzítés a magyar filmekben, nem voltak olyan hangmesterek, akik utómunkában kiegyenlítették volna a hangszinteket, úgyhogy a tizedes minden egyes megszólalása olyan, mint amikor egy részeg elindul az utca végéről, a közepén lendületet vesz, és amikor odaér az ember füléhez, akkor teljes hangerőből beleordít. Ha vissza kellene vezetni, hogy vajon honnan ered ez a Csuja Imre-féle karakter, aki mindent, de tényleg mindent bődületes hangerővel közöl, akkor valószínűleg erre a filmre mutogatnék. A tizedes meg a többiek első felében a tizedes maga elég vagány, de szinte kibírhatatlan: amikor Darvas rászól, hogy nem lehetne-e picit halkabban, Sinkovits meg visszaordít, hogy „Igenis!”, akkor kicsit úgy éreztem, hogy ezen a filmen jobban fogott az idő, mint kellene.
Miről szól?
Molnár tizedes kiszökik az elzárt Budáról, nyakában a zászlóalj összeszedett zsoldjával. Talál egy vidéki kastélyt, ahonnan a tulajdonosok elköltöztek, csak az Albert nevű lakáj maradt. Két katonával és egy szekrényben bujkáló zászlóssal kiegészülve tábort vernek a luxuskörülmények között, miközben a különböző nemzetiségű frontról érkező vendégek számára mindig eljátsszák, hogy mások. Egyre többen lesznek, csatlakozik hozzájuk egy kommunista munkaszolgálatos és egy orosz közlegény is, akinek a sebesülését maga a tizedes műti meg. A film második felére szétszélednek, majd miután kicselezik a nyilasokat, a felszabadító orosz hadsereg táborába kerülnek. A tábor vezetői beszervezik őket egy veszélyes küldetésre, de a film már azelőtt sajnos véget ér.
Az sem segít ezen, hogy a film első fele olyan, mint egy Kabos-film a harmincas évekből, mert nem tét van benne, hanem sok kalamajka, a Tell Vilmos-nyitányra kell átöltözniük a katonáknak a kastély gardróbjában, közben Major Tamás a procc komornyikként megvetően figyel, mikor hol ez, hol az a figura tesz úgy, mintha ő lenne a ház ura, az a legharsányabb komédia, amit el lehetne képzelni.
Apropó, feltűnt már mindenkinek, hogy A tizedes meg a többiek legtöbbször idézett mondata konkrétan nem is hangzik el úgy a filmben, ahogy mindenki ismeri? A magyar filmtörténet „Játszd újra, Sam!”-je egész pontosan kétféleképpen szól a filmben:
Die Russen sind schon in der Speiz!
és
Már a spájzban vannak az oroszok!
Hát meddig lehet ezt bírni köpönyeggel, önérzettel?
Ezt most kérdezhetném magamtól is, mert ahogy eddig leírtam, A tizedes meg a többiek egy elég buta vígjátéknak tűnik, amiben emberek hadoválnak, rohangásznak, egymással óbégatnak, miközben Sinkovits Imre motorossapkában falja a szalámit és issza mások borát. Pedig egyáltalán nem erről van szó, és most kicsit előrefutok, mert a film végére beláttam, hogy ennek tényleg ott van a helye a legjobbak között. És az a pont az első és egyetlen halál.
Ha valaki nem emlékezne, a kastélyba megérkezik a német hadsereg Márkus László folyton zabáló tisztjének vezetésével. Egy terített asztalt találnak, de az utolsó pillanatban a tizedesék lepucolják a terítéket. Amikor az SS-tiszt nem találja az ételt, amit beharangoztak neki, fegyvert fog az egyik katonájára. Negyven másodperc után lelövi. A csapat az egészet egy fal mögötti rejtekhelyről hallgatja végig.
Ez az a pillanat, amikor az eddigi viszonylag önfeledt dilizésből valami sokkal komorabb és súlyosabb lesz. Közhelyes megoldásnak számít az, hogy egy halállal facsarnak ki érzelmeket a szereplőkből és a nézőkből is, de itt működik: a film első felére szinte teljesen elfelejtettük, hogy egy háborúban vagyunk, és azzal a dörrenéssel hirtelen visszazökkenünk a valóságba. Abba a valóságba, amikor nonszensz dolgokért agyonlőnek bárkit.
Innentől lesz igazán nagyszerű Keleti filmje, amikor hirtelen nemcsak arról szól, hogyan lehet viccelődni a háború alatt egy üres kastélyban, hanem hogy hogyan muszáj viccelődni, hogy elviseljük a szörnyűségeket, amik azon kívül történnek. Amikor már kifogynak a viccekből, és a film harmadik harmadára megjelenik Ungváry László mint nyilas főhadnagy, és a színjátékokból a kivégzés felé tereli az eseményeket, ott már mosoly sincsen, csak az érzés, hogy nemcsak ez a maroknyi ember, hanem az egész ország az életéért küzdött akkor.
Pedig A tizedes meg a többiekben végig megvan ez a vonal, csak inkább a komikum oldaláról: Darvas Iván a pesszimista zászlósként úgy szórakoztató, hogy közben szomorú igazságokat puffogtat a háborúról és Magyarországról.
- Hogy mindig ott vagyunk két front között.
- Hogy mindig más köpönyeget kell hordaniuk a magyaroknak.
- És hogy mi lesz akkor, amikor elfogynak a köpönyegek.
Keserű mondatok ezek egy filmben, amiben előtte nem sokkal még oroszok bujkáltak a kompótok között.
És így lett nekem sokkal komolyabb film A tizedes meg a többiek, mint ahogy az elején gondoltam. Az első húsz percben még bizonytalan voltam abban, hogy tényleg ez a magyar filmtörténelem legjobbja. A végére már ott tartottam, hogy ami Amerikának a 17-es fogolytábor vagy Franciaországnak A nagy ábránd, Oroszországnak pedig a Ballada a katonáról, az nekünk ez, egy partizánfilmnek álcázott humanista kirohanás arról, hogy háborúval még soha senki nem járt jól.
Rovataink a Facebookon