Túl sokáig nem maradhat szexista Hollywood

2015.05.13. 10:19

Arra a kéri az állami és szövetségi hatóságokat az ACLU (American Civil Liberties Union), hogy vizsgálják ki az amerikai filmstúdiókat, csatornákat és ügynökségeket, mivel azok szerintük szándékosan diszkriminálják a női rendezőket. A szervezet egyik vezetője elmondta, hogy a női rendezők nem indulnak egyenlő esélyekkel és nem is kapnak elég lehetőséget, hogy bizonyíthassanak. A nemi megkülönböztetés törvényellenes Amerikában, és az ACLU szerint ez alól Hollywood sem lehet kivétel.

A New York Times cikkében szakértők viszont figyelmeztetnek, hogy ilyen ügyekben nagyon nehéz igazságot tenni, mivel a munkaügyi bíróság a munkavállaló és a munkaadó viszonyát vizsgálja, a filmiparban viszont a legtöbben egyéni vállalkozóként dolgoznak, köztük például a rendezők. Egyedül tévében lehet más a helyzet, ahol több női rendező is alkalmazottként dolgozott az adott csatornánál. A jelenségről mi is írtunk egy hosszú cikket tavaly ilyenkor

Kathryn Bigelow a Zero Dark Thirty forgatásán.
Kathryn Bigelow a Zero Dark Thirty forgatásán.
Fotó: Jonathan Olley

Az ACLU-nak az a célja, hogy az ügynökségek gyűjtsenek be minden lehetséges munkavállalói adatok a stúdióktól és tévécsatornáktól, és állapítsák meg, hogy történt-e nemi diszkrimináció. Már a kivizsgálás ténye komoly érdeksérelmet okozhat több vállalatnál, arról nem is beszélve, ha végül találnak olyan stúdiót, ahol direkt nem alkalmaztak női rendezőket. Ennek hatására lehet Hollywood magától kezd el változtatni az eddigi szokásásn, mielőtt utolérné a népharag.

Csak pár érdekes adat:

  • 2013 és 2014 top100 legtöbb pénzt hozó filmjének mindössze 1,9%-át rendezték nők
  • 2013-2014-ben a tévében levetített 220 sorozat 3500 epizódjának mindössze 14 százalékát rendezték nők

Az ACLU szerint van olyan országos terjesztésű csatorna, ahol a nőellenességet konkrétan kirakják az ablakba. A saját műsoraik "nem nőbarátként" kezelik és az ügynököket külön kérik, hogy ne női dolgozókat küldjenek az álláshirdetésekre, vagy egyszerűen csak elmondják, hogy ebben az évben már elég nőt alkalmaznak, nem kell több. A kevés sikeres női tévés és filmrendező arról panaszkodik, hogy mindennap szexizmussal találkoznak a munkájuk során. Még egy külön Tumblr-oldalt is indítottak, amiben a filmipar szexista történeteit osztják meg.

Jill Soloway a Transparent forgatásán.
Jill Soloway a Transparent forgatásán.

A témát egyre több közszereplő karolja fel, Meryl Streep például külön frogatókönyvfejlesztői kurzust finanszíroz 40 év feletti nőknek, de a Sony-feltörések során az is kiderült, hogy az abszolút A-listásnak számító Jennifer Lawrence jóval kevesebbet keres, mint férfi kollégái.