Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMegint egy tinicsajra bízták a világ megmentését
További Cinematrix cikkek
Újabb hónap, újabb világmegmentés tinilányokkal - ha lehetne egysoros filmkritikát írni, ennyivel lerendezném Az ötödik hullámot, esetleg utánaírnám, hogy 18 év felett szigorúan csak holtrészegen ajánlott, de nem lehet ennyivel lerendezni sajnos. Az ötödik hullám egy olyan dolog, ami úgy néz ki, mint egy film, hiszen van neki forgatókönyve, és vannak benne színészek is, akik kénytelen-kelletlen, esetleg egy kisebb zsák pénzért eljátsszák azt, ami le van írva a papírra, és mindezt egy stáb a megfelelő technikai eszközökkel rögzítette. Ha valami ettől film, akkor ez az. Egyébként viszont inkább olyan, mint a jóképű faszikra és tökéletesre sminkelt jócsajokra specializálódott, egykoron zenetévének indult, mára tinisorozatmennyországgá vált MTV egyik szériájának első része.
A film Az éhezők viadala/Kívülálló/Útvesztő tinidisztópiás szentháromság által kitaposott úton halad előre, azaz van neki könyves alapja, Rick Yancey írta, és a hagyományoknak megfelelően egy trilógia első része, a főhősei mind tinédzserek vagy fiatal felnőttek (szigorúan 25 év alatt), a világ rohad és a pusztulás felé halad valamiért, a felnőttek tehetetlenek, a kölyköknek kell tököt növeszteni és megmenteni a bolygót. A legjobb adaptáció ezek közül kétségkívül Az éhezők viadala, nemcsak azért, mert ennek van a legnagyobb rajongótábora, és van benne egy rakás, valóban tehetséges színész, hanem azért, mert az írói odafigyeltek arra, hogy sztori és értelmes dialógus nélkül a főhősnő kétségbeesett arca akkor sem elég, ha az történetesen olyan, mint Jennifer Lawrence-é.
Ennyit ér
IMDb: 6/10
Rotten: 20%
Index: 1/10
Az ötödik hullámot viszont tokostul vonóstul rábízták Chloë Grace Moretzre, aki egy kanyarral fiatalabb (18 éves), mint Az éhezők viadalával befutott Jennifer Lawrence (25) vagy a Kívülálló-filmek miatt az új MTV-generáció kedvencévé lett Shailene Woodley (24), és egyelőre nem képes elvinni a hátán egy egész franchise-t. Mert a fimet természetesen annak szánta a Sony, a befejezése pont olyan, hogy akár holnap lehetne folytatni, az alapanyag megvan hozzá, és ha a kassza szépen csilingel a bemutató után, akkor a folytatás majdhogynem 100 százalékos. A helyzet viszont az, hogy az első blikkre 50 millió dollárból forgatott film a gyártási költséget sem nagyon fogja behozni, 5-8 milliós nyitányt jósolnak neki, ami totál bukásnak számítana.
A világot fenyegető veszély ezúttal egy idegen faj, aminek űrhajói hipp-hopp megjelentek az égen, az emberiség meg csak nézett, hogy ilyenkor mi van? Az idegenek aztán felmérték a terepet, és ahelyett, hogy nyilvánvaló technológiai fejlettségük birtokában valami gyors módszerrel kiirtották volna az embereket, inkább elszórakoztak velünk. Az első hullámban lekapcsolták a villanyt, a másodikban szökőárakkal tizedelték meg a kontinensek partjain álló városok lakosságát, a harmadikban valami vírust szabadítottak ránk, amiket a madarakkal terjesztettek, a negyedikben meg leszálltak a bolygóra, és mivel egy parazita fajról van szó, beköltöztek az emberek testébe, amit bábuként irányítottak.
Itt kezdődik a film, amiben a gimis Cassie tulajdonképpen a tőle elszakított öccsét keresi. A kiskölyköt a sereg egy táborban képzi ki gerillaharcra az idegenek ellen, Cassie viszont a világ legnevetségesebb forgatókönyves fordulatának köszönhetően lemaradt a buszról, és most gyalogolhat az erdőben vagy 100 kilométert, úgy, hogy közben az embernek tűnő idegenek vadásznak rá. A közel kétórás vándorlás során a folyamatosan félig tátott szájjal mászkáló Cassie összefut egy nagyon jóképű faszival, akivel eleinte nem kedvelik egymást, de később már nagyon is, és közösen mennek a gyerek után, akiből közben a laktanyában éppen halálos fegyvert trenírozna a parancsnokot alakító Liev Schreiber és beosztottja, Maria Bello. És ha azt mondom, hogy az öcsi szakaszvezetője az a srác, akibe Cassie a gimiben hullaszerelmes volt, az nem lesz meglepetés, ugye.
A film sajnos a megvalósítását tekintve nem mutat túl egy sima, 3 millió dollárból forgatott sorozatepizódon. A trükkök bénák, az összelopkodott sztori elemeit meglehetősen hiteltelenül mutatja meg a kamera, a díszletekről üvölt, hogy azok, a tökéletes sminkben és frizurával túlélő Cassie-nek még láthatóan arra is van ideje, hogy halványkék szemhéjfestékkel tegye magát szebbé, mert hát világvége ide vagy oda, a hipsztersapka egyedül nem elég a csábításhoz. A színészek közül Schreiberen látszik leginkább, hogy ezt a filmet csak azért vállalta el, hogy valami régi szívességet törlesszen, és csak Moretz az, akiben némi lelkesedést véltem felfedezni, de néha ő is úgy nézett a kamerába, mintha azért könyörögne, hogy valaki mentse ki az erdőből, de most azonnal.
Az ostoba, széteső forgatókönyvön és a borzasztó dialóguson a magyar szinkron sem segít - könnyen lehet, hogy eredetiben a párbeszédek hitelesnek tűnnek, de magyarul röhejesen sablonos és érzelemmentes minden megnyilvánulás.
Rovataink a Facebookon