Hollywood nyara: hiába a majdnem-rekord, akkor is megy a sírás
További Cinematrix cikkek
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
- „A csók egy baromság” – Ridley Scott cáfolta Denzel Washington állításait
- Jönnek az ünnepek, kötelező jól érezni magad
Ha van olyan iparág, amiben egy kis híján rekordbevételt, 4,5 milliárd dollárt hozó nyár után sírnak, az Hollywood. A tavalyi bevételekkel szinte fillérre (centre) ugyanannyit termelő álomgyár mindössze 300 millió dollárral maradt el a 2013-as rekordtól (és mindez még csak az észak-amerikai mozipénztárakra értendő), a stúdiók mégsem elégedettek, sőt. Valahol érthető persze, a kritikusok szinte minden nagy blockbustert rühelltek, amiből franchise-t akartak csinálni, az ótvaros nagyot bukott, amire meg alig költöttek, megtáltosodott a mozikban. Ilyen volt Hollywood idei nyara.
Kezdjük két listával, úgy a látványos. Az észak-amerikai mozipénztáraknál a nyár (Hollywoodban májustól szeptember elejéig tart) ilyen bevételeket hozott:
AMERIKAI BEVÉTELI TOPLISTA 2016 NYÁR | |
1. SZENILLA NYOMÁBAN | $481.8 M |
2. AMERIKA KAPITÁNY - POLGÁRHÁBORÚ | $407.9 M |
3. A KIS KEDVENCEK TITKOS ÉLETE | $358.5 M |
4. SUICIDE SQUAD - AZ ÖNGYILKOS OSZTAG | $297.4 M |
5. X-MEN - APOKALIPSZIS | $155.4 M |
6. JASON BOURNE | $155.1 M |
7. STAR TREK - TÚL MINDENEN | $154.2 M |
8. KÖZPONTI HÍRSZERZÉS | $127.4 M |
9. SZELLEMIRTÓK | $126.2 M |
10. TARZAN LEGENDÁJA | $125.9 M |
A nemzetközi helyzet kicsit más, és nemcsak az összegek nagysága miatt:
NEMZETKÖZI BEVÉTELI TOPLISTA 2016 NYÁR | |
1. AMERIKA KAPITÁNY - POLGÁRHÁBORÚ | $1150 M |
2. SZENILLA NYOMÁBAN | $943.2 M |
3. A KIS KEDVENCEK TITKOS ÉLETE | $761.6 M |
4. SUICIDE SQUAD - AZ ÖNGYILKOS OSZTAG | $672.9 M |
5. X-MEN - APOKALIPSZIS | $542.9 M |
6. WARCRAFT | $433.5 M |
7. ICE AGE - A NAGY BUMM | $389.3 M |
8. FÜGGETLENSÉG NAPJA - FELTÁMADÁS | $383.2 M |
9. JASON BOURNE | $378.2 M |
10. TARZAN LEGENDÁJA | $354.7 M |
A két lista abban viszont megegyezik, hogy a folytatások és remake-ek továbbra is uralják a mozikat, az amerikai listán eredeti ötletből forgatott film ráadásul mindössze kettő van, A kis kedvencek titkos élete és a Központi hírszerzés, a nemzetközin pedig csak egy. Ha valakit idegesít, hogy az amerikai filmipar továbbra sem hajlandó feldolgozáson, folytatáson, adaptáción vagy remake-en kívül mást is forgatni, annak nagyon rossz hírünk van: legalább 120 folytatás vagy remake fejlesztése zajlik éppen az amerikai stúdiókban, és addig, míg egy Amerika kapitány 3 ilyen sokat: 1,15 milliárd dollárt termel, nem is lehet másra számítani.
Akiknek bejött a nyár
Bejött az élet a Disney/Marvelnek, a már említett képregényfilm az év végén is toplistás lesz az egymilliárd feletti bevétellel, sőt, ha a Zsivány egyes decemberben bukik, akkor akár az év legnagyobb bevételét is produkálhatja. Ami figyelmeztető jel lehet a Marvelnek az az, hogy a film, amiben a Bosszúállók mellett még Pókember is megjelent, még az előző, Amerika kapitány-film bevételére is 61 százalékot még rátett, azaz nem Chis Evans miatt ment be a nép a moziba. Ez a folytatások és további antológiafilmek bevételének előrejelzésekor nem árt, ha nem sikkad el.
Mondjanak bármit a kritikusok, húzzanak le egy filmet a sárga földig, a képregényadaptációk továbbra is hasítanak. A kritika és a szájhagyomány is gyűlölte a DC Comics Univerzum idei második filmjét, az Öngyilkos osztagot, de a nézők így is befizettek rá, és már 673 millió dollárnál tart (még mindig látható a mozikban, de kész csoda lenne, ha 700 millió föl tudna kerülni). Az X-Men - Apokalipszist sem szerették a sajtóban, mégis termelt 542,9 millió dollárt, 205 millióval kevesebbet ugyan, mint a franchise előző filmje, de a Fox így is örül neki.
Szintén jó nyaruk volt az animációs filmeknek. A világ mozipénztáraiban három, az USA-ban két ilyen film került be a legtöbbet kereső alkotások közé, a Szenilla nyomában pedig év végére akár be is érheti a jelenlegi listavezetőt. A kis kedvencek titkos élete csak idén számít eredeti ötletnek, 2018-ban jön ugyanis a folytatás, mert ha valamiről le lehet még egy, vagy több bőrt húzni, azt Hollywoodban meg is teszik. Az amerikai mozikban nagyon nem szerették a Jégkorszak-sorozat A nagy bumm alcímű új filmjét, a nyitóhétvégéje csak 21 millió dolláros volt, ami az eddigi mélypont a franchise történetében. Öröm az ürömben, hogy a világ nemcsak Észak-Amerikából áll, és a világpiacon továbbra is elképesztően népszerű a makkot kereső motkány, de újabb részt elképzelhetetlennek tartunk.
A folytatásokba belefáradt amerikai nézők egy műfajban nem bánják, ha ugyanazt a csontot rágatják velük, a horrorban. A Démonok között második része 320 millió dollárnál állt meg a világpiacon (az USA-ban 102 milliót keresett), és csak 40 millióba került, ezzel a nyári szezon legsikeresebb horrorfilmje lett. Jól teljesített az Amikor kialszik a fény is a maga 126 millió dollárjával (és nem került 5 millióba sem), és A bűn éjszakája-franchise harmadik, minket elkerülő darabja sem panaszkodhatott, már ami a bevételt illeti (mert a film maga nagyon tré volt), hiszen 105,6 millió dollárnál állt meg, és ez a film is kijött rongyos 10 millió dollárból - ráadásul mindkét előző résznél többet termelt.
A nyár utolsó horrorja, a Vaksötét még javában látható a mozikban, a 9,9 millió dollárból, részben Budapesten forgatott film most tart 63 milliónál, a vége 100 millió körül lehet majd. A vak iraki veteránhoz betörő, majd sokat szívó nyikhajokról szóló film eredeti ötletre épült, ahogy a végtelenül ostoba, A zátony című cápás minimálhorror is, amit tulajdonképpen Blake Lively fürdőruhás lábaival adtak el, de milyen jól: a 17 millióból kihozott film 93,3 millió dollárnál tart mostanában. A horrorok mellett két másik korhatáros filmet is nagyon szerettek az amerikaiak, az egyik egy animációs film, a Virsliparti, amit itthon még nem mutattak be (októberben jön), és 100 millió dolláros bevételt könyvelhetett el, pont annyit, amennyit a Rossz anyák című vígjáték hozott Észak-Amerikában (és még vagy 30 milliót a világpiacon, például nálunk is).
A kritikusok így látták
A Rotten Tomatoes szerint a nyári blockbusterek, vagy annak kinevezett filmek ennyit értek:
- Jégkorszak - A nagy Bumm 12%
- Öngyilkos osztag: 26%
- Ben Hur: 27%
- Warcraft: 28%
- Alíz Tükörországban: 30%
- A függetlenség napja: 32%
- Tarzan: 36%
- Tini Nindzsa Teknősök 2: 38%
- X-Men - Apokalipszis: 48%
- Jason Bourne: 57%
- Központi hírszerzés: 69%
- Szellemirtók: 73%
- A kis kedvencek titkos élete: 74%
- Star Trek - Mindenen túl: 83%
- Amerika kapitány - Polgárháború: 90%
- Szenilla nyomában: 94%
Ben Hur és társai a szopórolleren
Az idei nyár nagy tanulsága volt, ki tudja hanyadjára, hadd tegyem hozzá gyorsan, hogy attól, mert egy film egy nagy/legendás/szebb napokat látott franchise-része vagy feltámasztása, még nem lesz automatikus kasszasiker. Így járt az első részt szinte szó szerint lemásoló A függetlenség napja 2, a folytatás, ami senkinek nem hiányzott, legfőképpen a nézőknek nem, akik a 165 millió dollárba kerülő filmet nem nagyon szerették: a világpiacon mindössze 383 milliót termelt, ami nagyon óvatos becslés szerint is csak a nullszaldóra volt elég - a nagy nyári blockbusterek marketing és reklámköltségei a gyártásával vetekednek általában. Egy valaki járt jól a filmmel, Will Smith, aki sokat vacillált ugyan, de csak nem vállalta el a folytatást vagy folytatásokat, hiszen egy harmadik filmről is volt szó korábban.
A top tízes amerikai listára ugyan felkerült a Szellemirtók nőkkel készült remake-je, de a film összbevétele csak 218 millió volt, miközben 144 millióba került (csak érdekességképpen: az 1984-es eredeti film 30 millió dollárra keresett 300 milliót). A film amerikai bevételi kudarcához (mert a 126 millió az) nagyban hozzájárult az elhibázott reklámkampány és a filmet övező botrány is: a férfi főszereplőket nőkre cserélő remake a Twitteren hatalmas vitákat váltott ki, az előzetes pedig a YouTube történetének leggyűlöltebb trailerje lett. A világpiacon keresett, csalódást keltő 92 millió dollár annak tudható be, hogy a főszereplők közül csak Kristen Wiig és Melissa McCarthy neve hangzik közepesen ismerősen, Leslie Jones vagy Kate McKinnon láttán a német/francia/spanyol/stb. mozinéző csak a vállát vonogatta.
A Charlton Heston-féle Ben Hurt minden idők egyik legjobb szandálos filmjének tartják. Hogy miért most érezte úgy a Paramount és az MGM, hogy ideje lenne egy CGI-jelenetekkel súlyosbított, de a színészi játékra túl nagy hangsúlyt nem fektető remake-t forgatni, azt nem tudni, mindenesetre az Amerikában eddig keresett 42,9, illetve a világpiacon hozzákapargatott 24,3 millió dollár azt jelzi, hogy a mozinézőknek kurvára nem hiányzott a szandálos kardozás a CGI-homokban. A 100 milliós költségvetés és a marketingbüdzsé összesítése után a film 150-200 milliós bukta lesz, amivel megnyerte a Nyár Legnagyobb Szívása címet, pedig a futottak még kategóriában ott figyel a Tini Nindzsa Teknősök 2 is a maga 242,8 milliós bevételével (az előző rész 500 milliót keresett).
Nem örülhetett a nyárnak Johnny Depp sem, a vele eladott Alíz Tükörországban 170 millió dollárba került, mármint csak a gyártása, és 295 milliót keresett, de hasonlóan nagy bukta a legújabb Tarzan-film, amire 180 milliót költöttek, és 356 millió dollárt termelt. A 160 milliós gyártási és legalább 160 milliós marketingbüdzséből forgatott Warcraft is csak a kínai piacnak köszönheti, hogy a nullszaldó felett hozott (433 milliót), hiszen a bevétele 90(!!!) százalékát az USA-n kívül kereste meg. A Star Trek - Mindenen túl ugyan a kínai piacon még nem mutatkozott be, de a 370 milliós összköltségvetésre eddig csak 244 milliónál tart, ami csalódás.
Azért van fény az alagút végén. A kis költségvetésű filmek taroltak nyáron, az 50 milliónál kevesebbe kerülő filmek fajlagosan több hasznot hoztak a gyártóknak, mint a blockbusterek. A filmipar pont olyan ciklikus, mint a zene vagy a tévé. Még nem is olyan régen a hollywoodi modell az évi 4-6 nagyon drága "sikerfilm" mellett tucatjával moziba küldött olcsóbb filmekre épült, és ha a mostani trend folytatódik, van rá esély, hogy a remake-képregényfeldolgozás-folytatás szentháromságból kilépve a kreativitásra és az eredeti ötletekre tevődik a hangsúly, bár nincsenek illúzióink.
Ez volt Hollywood, és hogy ehhez képest mit néztek a magyarok? A hazai nyári filmes bevételi listáról itt olvashat bővebben.
Rovataink a Facebookon