A Trollok leginkább magukkal trollkodnak
További Cinematrix cikkek
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
Elmúlt már az az idő, hogy bármilyen számítógépes animációs filmmel úgy lehessen tarolni, mint az ezredforduló utáni időszakban. A DreamWorks is akkoriban betonozta be igazán a helyét olyan filmekkel, mint a Z, a hangya, Shrek vagy a Madagaszkár. Azóta viszont csak nagyon ritkán tudtak nagyot dobni (Kung Fu Pand, Így neveld a sárkányod), és inkább a profitnak áldozva futószalagon hozták ki ezeknek a folytatásait, miközben a többi projektjük rendre befüstölt. A most megjelent Trollok érezhetően ismét egy kiemelt produkciónak lett szánva, de hiába okozott jó pár kellemes meglepetést, egyre inkább érezni, hogy a DreamWorks már nem nagyon tud újat hozni a műfajba.
A Trollok egy régi gyerekjátékra épül, ami a '60-as évektől egészen a '90-es évekig kifejezetten népszerű volt világszerte, én is emlékszem, hogy óvodában a lányok nagyon szerették fésülgetni ezeknek a rettenetes arcú miniszörnyeknek a hosszú haját. A mai filmiparban sokkal egyszerűbb bármilyen brandre építeni egy filmet, mint kitalálni valami egészen újat, de azért az intő jel lehetett volna a stúdiónak, hogy amikor a 2000-es években vissza akarták hozni a játékokat, akkor nagyon csúnyán elbukott a piacon.
Ezért valahol érthető, hogy brutális marketingkampány előzte meg a Trollokat. Justin Timberlake írt egy tökéletes rádiós slágert a filmhez, illetve a hangját is adta az egyik főszereplőnek olyan más hírességek mellett, mint Zooey Deschanel, John Cleese, Gwen Stefani, Anna Kendrick vagy Jeffrey Tambor. A DreamWorks nem lőhetett mellé a filmmel, hiszen a 2010-es Így neveld a sárkányod óta nem volt egy igazán nagy dobásuk sem. Persze ezt kizárólag szakmai alapon kell érteni, mert közben a DreamWorks jó 10 éve iszonyatos bevételeket generál, átlagban 120-160 millió dolláros gyártási költséggel készülnek a filmjeik, és eddig szinte mindegyik minimum a dupláját hozta vissza a kasszáknál.
A Trollok papíron akár egy felnőtt film is lehetne. Van egy apró népség, akiknek az élete három központi elemre épül
- táncolásra,
- éneklésre,
- és ölelésre.
Ettől annyira boldogok. De közben létezik a csúnya bergeni népség is, aminek tagjai csak úgy tudnak boldogok lenni, ha megeszi a trollokat. Igen, ez a film úgy kezdődik, hogy a cuki, színes, éneklős lények konkrétan egy elzárt területen éldegélnek, és arra várnak, hogy évente felzabálja őket egy rakás szörny, mert maguktól képtelenek boldogok lenni. Elég bizarr koncepció egy gyerekfilmhez, annyi szent. Természetesen a trollok elmenekülnek, új életet kezdenek az erdőben, ahol az egész életük nem áll másból, mint éneklésből, ölelkezésből, és bulizásból. Nem, ez nem a Hupikék törpikék. Nyilván a trollutópia nem tart sokáig, és akkor le is tudtunk a film cselekményét.
Ennyit ér
Metacritic: 48/100
Rotten Tomatoes: 86/100
IMDB: 6,7/10
Port.hu: 6,2/10
A DreamWorks egyébként nem ok nélkül érezte, hogy van potenciál a filmben. Az animáció fantasztikus, az egyik legszebb, amit manapság látni lehet. Végre nem ugyanazok a kerekded emberi figurák vagy állatok szerepelnek, végre nem ugyanazok az egyszerű, hétköznapi színek dominálnak és őszintén szólva egy ezerszer bátrabb rendezéssel még azt is simán el tudom képzelni, hogy a Trollok 20-30 év múlva furcsa kultstátuszt szerez a hallucinogén drogok kedvelői között, annyira sok elborult baromság fért bele. Azonban hiába van szépen becsomagolva az ajándék, ha ugyanúgy zoknit és tusfürdőt kapunk a nagyitól szülinapunkra, ahogy minden évben.
A trollok a világ legostobább, abszolút kihalásra ítélt mesebeli lényei. Még a Hupikék törpikékben is volt erős törp, okos törp, építésztörp meg pokolgépes robbantó törp akiknek köszönhetően a főgonosz soha nem találtam meg a rejtekhelyüket, ezért nem tudta felzabálni az egész társadalmukat. Ezzel szemben a kihalás, felfalás elől elbújt és elmenekült trollok
Mintha csak a kihalóban lévő gnú fajta átküldené az olasz vadásznak a GPS-koordinátákat a közös itatóhoz. És tényleg, ezek a trollok annyira elképesztően egydimenziósak, hogy még a halál torkában is kizárólag énekelni, ölelkezni, táncolni akarnak. Miért ne akarnám a halálukat?
Ezt ellensúlyozná a másik főhős, Ágas, aki persze előre látta, hogy hé, ha kilövöd az égre, hogy itt vagyunk, akkor lehet jönnek a szörnyek, és megesznek. Nyilván ő és az abszolút életvidám főhős indulnak megmenteni a napot, és hazugság lenne azt állítani, hogy nem akadt pár kifejezetten vicces pillanat a két karakter jellemi ellentétéből. De csak ebből, mert a többi karakterről maximum annyit tudunk meg, hogy épp milyen egymondatos poént szántak nekik a készítők, semmi többet. Még a legnagyobb csavart is egy olyan szereplő hozza, akiről semmit nem tudtunk sem előtte, sem közben, sem utána. Így hiába hitték döbbenetes fordulópontnak a pálfordulását, a néző maximum a vállát vonogatja, mert egyébként fogalma sincs, ki ez a karakter.
A két főhős, Pipacs és Ágas közös részei, a gyönyörű erdei animációk, a bergeniek városa és minden, amiben nem szerepelnek más trollok még egy egész klassz mesét is kiadhatott volna. De nem, mert a DreamWorks ragaszkodott ahhoz, hogy ez kicsit musical is legyen. Természetesen ismert popdalok átdolgozásait énekelték kötelezően borzalmas rapbetétekkel (Junior Senior, Gorillaz, sőt, Simon & Garfunkel is van). Az egészben a legrosszabb, hogy a szinkron miatt magyar szöveget kaptak ezek a dalok, amitől a minimális élvezeti faktor elérte az abszolút nullát. A szinkron egyébként megérne egy külön bekezdést, mert azt igazán elmondhatná nekem valaki, hogy ha minden dal kapott magyar szöveget, akkor miért pont Simon & Garfunkel The Sound of Silence c. száma ment eredeti nyelven? Arról nem is beszélve, hogy ha a főhőseinket Ágasnak és Pipacsnak hívják, akkor miért hívják a sokadik háttérszereplőt Grey Diamondnak? Mondjuk az is sokat elárul, hogy erre jobban emlékszem, mint arra, hogy pontosan melyik kis irritáló hajasbaba volt Grey Diamond.
Nagy kár a Trollokért, mert amennyire halva született koncepciónak tűnt kilométerekről, annyira sok remek ötlet volt benne a zseniális animációtól, az ügyes színhasználaton át egészen a fő üzenetig, hogy a boldogság megtalálásához mindig jól jön egy társ. De minden, amit piaci alapon raktak a filmbe, mint a zenék, az akcióbábunak szánt mellékszereplők vagy a nevetséges erdei rave party arról árulkodik, hogy hiába van lelke a filmnek, ha a stúdió megint csak pénzt akar lehúzni a szülőkről, akik másfél órára le akarják kötni a gyereket valamivel.
Rovataink a Facebookon