Hét Oscar-díjat nyert a film, amiben virsliujjú emberek vannak

2023.03.13. 05:53

Nem csak az eső esett a 95. Oscar-díj-átadó napján, a könnyek is záporoztak. Szerencsére a legtöbb örömkönny volt. Még csak tíz perce tartott a hivatalos díjkiosztó, máris megható pillanatokat tudhattunk magunk mögött. Ke Huy Quan lett a legjobb férfi Jamie Lee Curtis pedig a legjobb női mellékszereplő. Természetesen mindkét színészt ováció és álló taps fogadta, a díjakat átadó Ariana DeBose sem tudott parancsolni a könnyeinek. Nagy pillanat volt ez a díjkiosztó elején, hiszen Ke Huy Quan és Jamie Lee Curtis is életük első Oscar-díját vehették át.

Jamie Lee Curtis esetében ez nekünk magyaroknak különösen emlékezetes marad. Miért? Hallgassák csak! 

Akkor még nem gondoltuk, hogy innentől kezdve szinte a gála végéig egy egészen papírforma, kiszámítható és Oscar-viszonylatban unalmas ceremónia vár ránk.

Semmi pofon, egyszer sem cserélték fel a kategóriák nyerteseit, egészen botránymentesen zajlott a díjátadó.

Néha – a harmonikus aranyszobrok osztogatása közben – Jimmy Kimmel kellemetlenkedett egy keveset. Mindig picit odaszúrt valakinek, de igazán nem bántott meg senkit, nem fogalmazott meg komoly gondolatokat és üzeneteket. Ahogy azt sejteni lehetett, néha utalt a tavalyi Oscar-gála elhíresült pofonjára. Úgy tűnik, az idei díjkiosztó legizgalmasabb eseménye is a tavalyi Will Smith–Chris Rock-pofon lett.

Egy bagel mind felett

Idén a legtöbb jelölést a Minden, mindenhol, mindenkor című film kapta, a 11 jelölésből be is húzott 7 díjat. Rajta kívül a Nyugaton a helyzet változatlan gyűjtögette serényen az aranyszobrocskákat, ők négy díjat vittek haza.

Igazából a legtöbb kategóriában a papírforma valósult meg, és bár egyik szemünk nevet, amiért a Minden, mindenhol, mindenkor lett a legjobb film, de a másik szemünk annyira sír A sziget szellemei miatt, hogy lassan kiszárad.

Amikor a tavalyi Oscar-gála után alig pár nappal megnéztem a moziban a Danielek filmjét, biztos voltam benne, hogy egy év múlva a legtöbb kategóriában a  Minden, mindenhol, mindenkor tarol majd. Kicsit szürreális belegondolni, hogy egy olyan film lett a legjobb, amiben  virsliujjú emberek, kungfubajnok Jamie Lee Curtis, vibrátorharc és taktikai análdugó is van – hogy a mindent elnyelő bagelről már ne is beszéljünk –, de aki látta ezt az alkotást, valószínűleg pontosan érti a díjeső okát.

Rengetegen számítottak Cate Blanchett harmadik Oscar-díjára, viszont a legjobb színésznő a Minden, mindenhol, mindenkor című film női főszereplője, Michelle Yeoh lett.

Yeoh győzelmében színészi alakítása és harcművészeti tudása mellett azért is bíztak többen, mert már húsz éve csak fehér bőrű színésznő vette át a kategória aranyszobrát, illetve a színésznőnek ez a film egy hatalmas visszatérés. Korábban azt nyilatkozta, hogy már kezdte azt érezni, Hollywood nyugdíjazta őt.

Ha lesben áll egy bálna

Talán az egyetlen meglepetést Brendan Fraser Oscar-díja okozta, bár azt sem mondhatjuk, hogy nem számítottunk rá, viszont a kategóriában több erős alakítás mellől halászta ki A bálna főszereplője a szobrot.

Szívfacsaró pillanat volt, amikor John Travolta elsírta magát a gála In Memoriam szekciójának konferálása közben. A megemlékezés Olivia Newton-John portréjával kezdődött, akivel a színész szoros baráti viszonyt ápolt az 1978-ban megjelent Grease című közös filmjük óta.

Kijelenthető, hogy a 95. Oscar-díj-átadó volt az elmúlt évek legkiszámíthatóbb és legeseménytelenebb gálája. Az Index is élőben követte a közvetítést, így az éjszakai baglyok végigkövethették velünk a ceremóniát.

  • A legjobb film:

Minden, mindenhol, mindenkor

  • A legjobb rendező:

Daniel Kwan és Daniel Schienert: Minden, mindenhol, mindenkor

  • A legjobb férfi főszereplő:

Brendan Fraser – A bálna mint Charlie

  • A legjobb női főszereplő:

Michelle Yeoh – Minden, mindenhol, mindenkor mint Evelyn Wang

  • A legjobb női mellékszereplő:

Jamie Lee Curtis – mint Deirdre Beaubeirdre

  • A legjobb férfi mellékszereplő:

Ke Huy Quan – Minden, mindenhol, mindenkor mint Waymond Wang

  • A legjobb eredeti forgatókönyv:

Minden, mindenhol, mindenkor – Daniel Kwan és Daniel Schienert

  • A legjobb adaptált forgatókönyv:

Women Talking

  • A legjobb nemzetközi játékfilm:

Nyugaton a helyzet változatlan (Németország) – rendezte: Edward Berger

  • A legjobb egész estés dokumentumfilm:

Navalnij / Navalny

  • A legjobb operatőr:

Nyugaton a helyzet változatlan – James Friend

  • A legjobb vágás:

Minden, mindenhol, mindenkor / Everything Everywhere All at Once

  • A legjobb betétdal:

Naatu Naatu – RRR – zene: M.M. Keeravani; dalszöveg: Chandrabose

  • A legjobb hang:

Top Gun: Maverick

  • A legjobb eredeti filmzene:

Nyugaton a helyzet változatlan / All Quiet on the Western Front

  • A legjobb animációs film:

Pinokkió

  • A legjobb jelmez:

Ruth Carter (Fekete párduc 2.)

  • A legjobb vizuális effektusok:

Avatar: A víz útja / Avatar: The Way of Water

  • A legjobb smink és frizura:

A bálna

  • A legjobb díszlet:

Nyugaton a helyzet változatlan / All Quiet on the Western Front

  • A legjobb rövidfilm:

An Irish Goodbye

  • A legjobb animációs rövidfilm:

The Boy, the Mole, the Fox, and the Horse

  • A legjobb rövid dokumentumfilm:

Az elefántsuttogók