A Szuperbojz bemutatója után rájöttünk, nem elég, ha úgy érezzük, a legrosszabb magyar filmet láttuk. Végig kell nézni, milyen út vezetett idáig. Közzétesszük az általunk legrosszabbnak tartott közönségfilmek 10-es listáját, azokét a filmekét, amelyeket minimum 20 kópián forgalmaztak, és nekünk nem tetszettek. Olvasóinkat arra kérjük, nyomjanak 1-est arra, amitől szintén hideglelést kaptak, többet arra, amelyen nem is szórakoztak annyira rosszul.
1. Európa expressz (1998)
Filmtörténetileg kikerülhetetlen az Első Magyar Akciófilm. Ez Budapesten 21 ezer nézőt érdekelt, nem csoda, hogy nem lettünk az akciófilmgyártás kihelyezett Hollywoodja. A film trükkje: visszahozzák a vonatot a bécsi végállomás helyett Pestre, mert az orosz maffiafőnök, Zavarov (Rátóti Zoltán) úgysem veszi észre. Stohl András akkor kezdte szigorú tekintetű, vehemens rendőrködését, Kamarás Iván szőkén és félmeztelenül dolgozott, Dobó Kata meg különös ukrán akcentusával ragadt meg az emlékeinkben. Sodró lendületre nem, csak nagy akaratra emlékezünk. Horváth Csaba kikövezte az utat a honi közönségfilmnek.
2. Apám beájulna (2003)
Az Apám beájulnát - Sas Tamás közönségfilmes kísérletezésének harmadik lépését - 167 ezer néző látta 20 kópián. Két 17 éves lány keres szerelmet Európában, de rögtön az elején nagy bajba kerülnek. Gáspár Katának és Csősz Boglárkának mindent meg kell tenniük, hogy megússzák. Sajnos ez is kevés, mert hiába találkoznak egyre több fiúval az Amerikai Pite magyar újraértelmezésében, a Salinger Richárd regényéből készült film kifejezetten gyenge lett. Se igazi dugós poénok, se igazi arcpirítás, csak egyedinek kikiáltott szleng és sok narráció. (Kritikánk itt olvasható.)
3. Csudafilm (2005)
A Csudafilm egy egész stábot nyaraltatott Görögországban az 50 milliós állami támogatásból, ez a rosszízű megjegyzés maradt meg sokakban Kern András Koldus és királyfi történetéről. (Pedig Kálomista Gábor már Az Apám beájulnához is kivitte a stábot, később a nagyot bukott Idegölő miatt vonultak ki megint Rodoszba.) A Csudafilm arról is híres, hogy sikerült benne felvonultatni az összes ún. rosszarcú színészt Badár Sándortól Derzsi Jánosig. A sikerfilmproducer ezzel is elérte a 180 ezer nézőt, amihez huszonhat kópia kellett. A hajléktalanokat Görögországba viszi a történet, hogy ott igazi bunkó humorral alacsonyodjon le mindenki, ameddig csak lehet. Vajon tényleg elég a nézőknek, ha Kern nem borotválkozik, és láthatóan büdös? (Kritika itt.)
4. Le a fejjel! (2005)
Ennek a filmnek a kulturális szándéka annyi volt, hogy a fiatalok is értsék: Gálvölgyi János, Bajor Imre és Hernádi Judit nemcsak beszélgetős műsorokban szerepelnek, hanem mozgóképes furcsaságokban is. A koprodukciós filmektől örökölt és bérmentesen használható középkori fóti díszleteket is újrahasznosították az erotikus mesejátékban, az MMK pedig adott 50 milliót a Monthy Python-koppintásos középkori történetre. Tímár Péter rendező jobb híján videóklipes technikával pörgette fel az eseményeket, hogy filmesebbnek tűnjenek. 154 ezren váltottak rá mozijegyet. (Kritika itt.)
5. Egy bolond százat csinál (2006)
Sose volt még remake ennyire durva, írtuk a bemutatója után, mikor azt hittük, hogy a Gyöngyössy Bence-Kabay Barna páros már nem tudja alulmúlni saját filmjeit. 2006-ig a 30-as, 40-es évekbeli sikeres magyar vígjátékokat rontották el: volt még a Hippolyt (1999), a Meseautó (2000) és az Egy szoknya, egy nadrág (2005). Az Egy bolond százat csinál is két egymásra hasonlító férfi kalamajkájáról szól. Gyöngyössy - itt épp a rendező - bevallotta, az eredeti Latabár-filmet nem látta, csak azt a jelenetet, hogy duplázták meg a színészt: tükörrel. Itt meg állítólag blueboxszal kettőzték meg Gáspár Sándort. A Mozgókép Közalapítvány 60 millióval támogatta a produkciót. Gáspár csak annyit tudott mondani az Indexnek a forgatáson, hogy a remake-eket sajnos többen nézik, mint régebbi, értékesebb filmjeit. A 4. remake 157 ezres nézettségével százezerrel maradt az előző Egy szoknya egy nadrág alatt.
6. Magyar vándor (2004)
Két hibában is úttörő volt Herendi Gábor: egy normális történet helyett a filmet klipekre szakította, ugyanakkor valamiféle vicces történelmi tablót próbált alkotni játékfilm helyett. 460 ezren megnézték, ezt előző sikerfilmjének, a Valami Amerikának tudtuk be. Az állam 90 millióval támogatta. (Szomorú kritikánkat itt olvashatják.)
7. Kis Vuk (2008)
Valaki csapja agyon Kis Vukot, a rókát, írtuk kritikánkban, és olvasóink sem szerették a filmet: száz kommentre csak egy-két megjegyzés jutott, amelynek írója elviselte a Fekete István fia által írt véletlenszerű történet kilencvenes évekbeli programokra emlékeztető animációsítását. 75 millió forintnyi állami támogatást kapott a Gát György producerkedése alatt készült mozi, amelynek költségvetése a bejelentések szerint 1,6 milliárd forint volt. Mi mindent utáltunk benne a bárgyú rókától a hitgyülis nagyapán keresztül a tolószékes kisfiú buzi apukájáig. Lehet, hogy börtönökben is vetítették a filmet, nemcsak iskolásokat vittek el rá, mert elérte a 62 ezres országos nézettséget.
8. Macskafogó 2 (2008)
A csalódottság tette fel a listára Ternovszky Béla kultikus macska-egér harcának folytatását, amit rendkívül sok, 46 kópiával mutattak be 2007 karácsonyán, hogy nagy sikerként induljon, de végül 290 ezer nézőnél megállt. Kultfilmet folytatni bűn, akármennyire hívogató is, lefeküdni az ördöggel 136 millió forintos állami támogatás kíséretében sem szabad. Döntsék el, tényleg a listán van-e helye az öreg Grabowskinak. (Lehúzóbb kritika itt, lelkesebb gyerektesztes kritika pedig itt.)
9. Álom.net (2009)
A recept adott volt, csak a High School Musicalt kellett másolni, miközben a Doktor Szöszire gondolnak. Az első hétvégén tízezer néző elment megnézni, össznézettsége 61 ezer lett. Nagy mellű szőke nővel, cheerleaderekkel és rockzenekarral próbálták feldobni az Álom.netet, mégsem sikerült, mert a címlaplány Labancz Lilla arcával és tehetségével is lehúzta a mozit. N. Forgács Gábor és Steiner Kristóf rendesen megdolgozta a forgatókönyvet, hogy megmutassa a balatoni gimnazista rögvalót a fehér Mercivel. Állami támogatásban nem részesült.
I0. Szuperbojz (2009)
Bajor Imre a legújabb Kabay-filmben is megmutatta, fókán kívül csak részeget tud játszani. Ami nem sok, pláne, mert rendezői, forgatókönyvírói munka hiányában a színészeknek kelllett végiglöködniük Molnár Piroskától Rudolf Péterig a logikátlan sorrendben következő jeleneteket a vége feliratig (kritikánk bővebben itt olvasható). Most már tudjuk, hogy minőségben akármeddig lesüllyed az alkotópáros, szerencsére ezt a közönség is észrevette: idén gyengén indult a Papírkutyák (előzetes itt) című filmjük is. Ezekben még az is benne van, ami a remake-ekből kimaradt, vagy csak épp elkezdett beszivárogni: a rossz értelemben vett improvizálás. Az első hétvégén a mozikban gyengén indult filmet 30 millió visszatérítendőn kívül még 30 millióval támogatta az MMK.
Egy hete a film.indavideo.hu-n is lehet filmeket nézni, például magyar közönségfilmből az aktuális listához messze nem elég rossz Pánikot, Overnight-ot és Etetést.