Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
A 2010-es Filmszemlére egy remek ötlettel állnánk elő: vezessük be, hogy 20 millió forintnál ne lehessen nagyobb büdzséből forgatni. Egyfelől végre nem fájna annyira, hogy elherdálják a közpénzt a filmrendezők, másfelől kreativitásra ösztönöznénk őket. A filmszemle két legkellemesebb meglepetése ugyanis 10 millió körüli összegből készült. A béna című Intim fejlövés messze a legjobb mozi lett, bár technikailag és operatőri szempontból gyenge munka, de itt végre megkaptunk mindent Szajki Péter rendezőtől, amit várunk: jó színészek mondanak jó dialógokat egy jól megírt forgatókönyvben.
A 12 millióból forgatott Papírrepülőket meg azért lehetett bírni, mert hiába gynegébb a dramaturgia, és rázta a kamerát az operatőr, a többszálon futó budapesti történetben szerethető figurák vannak, megint csak jó szövegekkel.
Íme a díjazottaink listája
A 2009-es egyébként megint az elsőfilmesek szemléje, így teljesen értelmetlenné vált, hogy kiosszuk a díjat, mert amúgy elsőfilmesnek adnánk az Aranyorsót is, Mátyássy Áronnak az Utolsó időkért, mert komoly és érzelmes. Itt versenghet még Pater Sparrow nagyszabású 1 című filmje és Gárdos Péter kicsit konzervatívabb Tréfája, vagy Sopsits Árpád kegyetlen gyerektörténete, a Hetedik kör. (Ha ez így lenne, akkor az elsőfilmes díjat csak és kizárólag Szajki Péter kaphatja meg a legjobb forgatókönyvvel együtt, és mellé egy zsák pénzt, hogy valahogy tisztességes moziverziót hozzanak létre. Itt persze Mátyássy és Sparrow is verseng.) Tévéfilm kategóriában Török Ferencnek sikerült a kísérlete, hogy szobrokkal forgasson filmet, konkrétan a Spiró György Koccanását. Ennek érdekessége, hogy a színészek mozdulatlanul játszanak, és utólag narrálják a történetet.
A zsánerfilmek között három pályázó volt: 9 és fél randi, Valami Amerika 2. és a Kaméleon, és mivel lehetetlen ezeket összevetni, ezért nem osztunk díjat. Érthetetlen, miért kell karámban tartani ezeket a mozikat, ahogy azt sem lehet követni, miért kell a dokufilmeseket teljesen külön kezelni a filmszemle előtti két napban, lehet, hogy büdösek? Másra nem tudunk gondolni.
Gárdos Tréfa című adaptációjával egy dolgot elért, hogy Lengyel Tamás neve felmerül a legjobb színészek között, ahol igazi versenytársa egy van, az autista lány megerőszakolásáért gyilkosságba sodródó Kádas József (Utolsó idők). Ha lenne mellékszereplő díj, akkor az Intim fejlövés színészei: Nagy Zsolt, Szabó Győző, Huszár Zsolt és Kovács Lehel kapnák csokorban.
A legjobb színésznő tuti, hogy Vass Teréz lesz, mert olyan érzékenyen és pontosan játszotta el az autista lányt Mátyássy Áron filmjében, az Utolsó időkben. Más kérdés, hogy szinte nem is volt olyan szerep, ami szóba jöhetne, mert egyszerűen nem írnak nőkre semmit. Felmerült bennem Nagy-Kálózy Eszter, aki megcsalt, leműtött mellű feleséget játszott (Intim fejlövés), de az csak egy mellékszerep-díjra elég.
A rendezői koncepcióért és a látványtervért Lányi Fruzsinát, Varga Juditot és Pater Sparrowt kell díjaznunk, akik a Staniskaw Lem-szövegből készült 1-ben olyan világot teremtettek, amiért a filmezést kitalálták. Ennek a filmnek kell adni, pontosan Kiss Wandának a legjobb vágásért járó díjat is, így kell ezt csinálni.
A legjobb mell, szexjelenet, hányás etc.
Különleges díjaink között kiosztjuk a legjobb mellet két filmben nyújtott alakításáért Földes Eszternek ítéltük, előbb az Utolsó időkben, majd az Intim fejlövésben is jól szerepelt, bár kihívónak itt elsősorban Kerekes Vica merült fel. Ide kapcsolódik a legjobb szexjelenet, amire Mácsai Pálés Kerekes Vica kettőse nyert el, bár a jelöltek között volt Nagy Ervin és Hámori Gabi a Kaméleonban, Nagy Ervin a Pinprickben, de ezek mind mesterkéltek voltak, az Utolsó időkben meg fájdalmasan reszelnek, úgyhogy
Terhes Sándor nyerte a legjobb okádás díjat az Adásban nyújtottakért, ahol egy kurva hosszú csövet nyomnak le a torkán, itt mondjuk voltak kihívói, idén sokat hánytak. A legjobb hangulatú filmért megosztva Vranik Roland kiüresedett, nyomasztó világa az Adásban, valamint az 1 disztópiája.
A magyarok hagyományosan imádnak enni, a magyar film meg hűen dokumentálja ezt. Szabó Simon például úgy ette a grillcsirkét a Papírrepülőkben, hogy ismerőseink közül hárman rögtön grillcsirkét ettek, és ez kell a a legjobb gasztronauta díjához.
Idén a legtöbb filmben szereplő magyar színész díját Thúróczy Szabolcs nyerte el a Valami Amerika 2-ben, az Adásban, a versenyben nem szereplő Paráért. Gratulálunk neki, olyan nagy előde volt, mint Csuja Imre.