Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMOliver Stone gyűlöli a tévésorozatokat
A háromszoros Oscar-díjas Oliver Stone legújabb filmje, a Vadállatok európai promókörútját szakította meg régi barátja és harcostársa, Andy Vajna kedvéért, hogy filmíró mesterkurzus ürügyén kétnapos, kedélyes anekdotázással üsse el az időt a budapesti Puskin moziban. A pénteki, nagytermes Filmíró Mesterkurzus I: Hősök és antihősök című előadását szombaton egy csak sajtómunkásoknak meghirdetett, szűk körű szakmai fórum követte a mozi emeletén, ahol a lent zsibongó látogatóktól kezdve a 7-es busz dudálásáig mindent lehetett hallani, kivéve a sarokban mosolyogva izzadó Oliver Stone szavait.
Mivel 14 nap alatt Budapest már a hetedik Vadállatok-haknihelyszín volt, a Mester érthető okokból kicsit elfáradt (és még tévéinterjúk is vártak rá), ezért a kerekasztal-beszélgetés a meghirdetettnél korábban elkezdődött. Így sajnos csak ott tudtunk bekapcsolódni, amikor épp Tarantino eredeti Született gyilkosok-forgatókönyve és a filmváltozat közötti különbségekről volt szó. Stone nem akart minősítgetni vagy önfényezni, mert a forgatókönyv megjelent nyomtatásban is, így mindenki eldöntheti, az-e a jobb, vagy a film. Tarantinóról egyébként megjegyezte: szerinte vegytiszta fantasyt csinál történelmi köntösben, amire a legjobb példa a Becstelen brigantyk. Míg ő ezzel szemben inkább Amerika eltitkolt történelmét akarja megmutatni olyan alkotásokkal, mint a JFK, és Bush-ról is azért forgatott filmet, mert az elnök sok kárt okozott, így fontos volt, hogy az emberek többet megtudjanak róla.
Az újonnan befutott újságírók ezután már bármit kérdezhettek a Mestertől, így a kötetlen társalgás nagyjából így zajlott le:
Ismer magyar filmeket?
Láttam a Mephistót, nagyon jó volt.
Mi a véleménye a magyar közönségről?
Mindig nagyon jó kérdéseik vannak.
Fel szokták önt ismerni az utcán?
Néha igen, és akkor többnyire gratulálnak a filmjeimhez.
Forgatott Kennedyről, Nixonról és Bushról. Obamáról is fog?
Remélem, ő fog nyerni, mert alkalmasabb jelölt, de filmet nem fogok forgatni róla. Az elnökválasztás nem is érdekel, túl sok ilyet láttam már, elegem van belőlük.
Mi a véleménye a mostani amerikai tévésorozatokról? Néz például HBO- vagy Showtime-produkciókat?
Nem, mert nem vagyok tévéfüggő. Az amerikai televíziózás egyébként is az egyik legártalmasabb, legdestruktívabb dolog a világon. A mozifilmek sokkal érdekesebbek.
Mit szól ahhoz a vádhoz, hogy a filmjei túl brutálisak?
Nem mondanám brutálisnak a filmjeimet, mert mindig a valóságról szólnak. Mindig csak azt szoktam bemutatni, amit magam is láttam a világban.
Igaz, hogy a jó vágást is ugyanolyan fontosnak tartja, mint a jó forgatókönyvet?
Az írás és a vágás a létező legnehezebb munka a filmiparban, mindkettő nagyon sok odafigyelést igényel.
Pályafutása során dolgozott együtt olyan társforgatókönyvíróval, aki jobb volt, mint ön?
Igen, de nevet nem mondok. Viszont azt vettem észre, hogy ha egy író az egyik filmben nagyon jó, nem biztos, hogy a másikban is ugyanolyan jó lesz.
Van olyan színész, akivel szeretne együtt dolgozni?
Nincs. Mindig az adott filmtől függ, hogy kit akarok felkérni a közös munkára. Az Evitánál például rossz döntésnek tartom, hogy Madonnának adták a főszerepet. Eredetileg Meryl Streep alakította volna Eva Perónt, csak a színésznő nem vállalta el.
Vannak önéletrajzi ihletésű elemek a filmjeiben?
Ha vannak is, nem fogom elmondani, mik azok. Legyen elég annyi, hogy a Nagy Sándorban látott anya-fia kapcsolatot a környezetemben élő, hús-vér emberekről mintáztam.