Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Életmód cikkek
"Generációkon átívelő élmény az a megvilágosodáshoz hasonlatos pillanat, amikor illuminált állapotban az Erzsébet téren egyszer csak felnézünk az égre, ahol óriás, világító betűkkel ragyognak fel az igék: főz, süt, fűt" - írtuk pár hónapja a régi budapesti neonreklámokról szóló cikkünkben, amikor még nem sejtettük, hogy ezt a személyiségfejlődésük szempontjából oly fontos érzést már nem élhetik át az eljövendő generációk. A Fővárosi Gázművek ugyanis nemrégiben leszerelte az Erzsébet tér felett villogó neonhirdetést.
Nem éri meg
Ilyen volt
A cég szerint túl magasak voltak a neonreklám fenntartási költségei , ezért végleg lebontották a muzeális értékű reklámot, sőt a reklámhelyről is lemondtak, vagyis ezentúl nem hirdetik ilyen módon a vezetékes gáz változatos felhasználási formáit.
A Fővárosi Gázművek ugyan a leszerelés előtt felvette a kapcsolatot a budapesti neongyűjtőkkel, és megígérték, hogy odaadják nekik a majdnem harminc éven át villódzó neont, végül mégis a szeméttelepen végezte a főz, süt, fűt. (Más értelmezések szerint a magyar helyesírás szabályait a helyhiányra hívatkozva felülbíráló föz, süt, füt.)
Elkerülték egymást
"Amikor a cégen belül döntés született arról, hogy megválunk a neontáblától, megadtuk a neongyűjtéssel foglalkozó csoport telefonszámát a leszerelést végző vállalkozónak, aki tudomásunk szerint fel is vette a kapcsolatot a gyűjtőkkel" - mondta el kérdésünkre Sárik József, a Fővárosi Gázművek munkatársa, aki szerint a csoport nem jelentkezett a hirdetésért, ezért egy nap elteltével a vállalkozó egyszerűen a szeméttelepre szállította a hirdetést.
Forgács Bálint, a neongyűjtők vezetője is beismeri, hogy részben ő a felelős a legendás hirdetés pusztulásáért, hiszen éppen külföldön tartózkodott a tábla leszerelésekor, bár azt nem érti, hogy miért csak egy nappal a leszerelés előtt értesítették őket.
Ilyen lett
A neongyűjtők egyébként Forgács elmondása szerint annak örültek volna a legjobban, ha a hirdetés a helyén marad. A Fővárosi Gázművek azonban semmiképp nem akarta állni a neontábla évi több millió forintra rúgó fenntartási költségeit, abba viszont a cég vezetői nem egyeztek bele, hogy a muzeális értékű reklámnak új szponzort keressenek.
Újból
Az Index információi szerint a neontábla megmentéséről egyébként a Nemzeti Örökségvédelmi Hivatal munkatársai is tárgyalást folytattak a Fővárosi Gázművekkel, de a céget a fenntartási költségek mellett az is nyomasztotta, hogy a Fővárosi Önkormányzat utólag közel húszmillió forintos bérleti díjat akart kérni a reklámhelyért a rendszerváltás után privatizált cégtől, így végül kénytelenek voltak megválni a hirdetéstől.
A szerencsétlen körülmények közt megsemmisült hirdetést most fényképek alapján újból akarják építeni a neongyűjtők, a restaurálás többmilliós költségeire pedig olyan szponzorokat keresnek, akik hajlandóak azért áldozni, hogy újból felragyogjon a misztikus üzenet.