Biciklis terror és radikális gyalogosok?

2005.09.20. 13:49
Elutasító olvasók, radikális gyalogosok, békülékeny bringások. Olvassa összefoglalónkat a csütörtöki, várhatóan óriási dugókat okozó bringás felvonulás szervezőivel!
Az online interjú közönségének jó része mereven elutasította a csütörtöki kerékpáros felvonulás célkitűzéseit, amire a meghívott szervezők az ésszerű városi közlekedést hirdetve válaszoltak.

Az indulat, amit a médiában kedden megjelent, autópárti, a kerékpáros demonstrációt elutasító cikkek is gerjeszthettek, olyan megszólalásokat eredményezett, mint: "Inkább élek 55 éven keresztül kényelmesen, mint 65 éven át úgy, hogy közben elszenvedek egy csomó kényelmetlenséget", vagy "ha ezer Ft lesz 1 liter benzin, akkor sem fogok kiszállni az autóból. Azért, mert: nem kívánok izzadtan büdösen érkezni sehová (ezért nem ülök biciklire), nem szeretem, ha a nyakamba lihegnek vadidegen emberek (ezért nem tömegközlekedem), és inkább veszítek valamennyi időt, de az autómban kényelmesen, zenét hallgatok úgy, hogy közben senki sem zavar".

Voltak, akik az autózás védelmében fekete mágiához folyamodtak: "Azt kívánom a demonstráló bicikliseknek, hogy a tüdejükkel tisztítsák meg a miattuk feleslegesen telefüstölt levegőt."

Szex helyett autó

Az autómentes napi felvonulás két szervezője, Kürti Gábor és Sinka Károly nem a biciklis közlekedés mindenhatóságát hangsúlyozták, hanem a racionális autóhasználatot igyekeztek propagálni. "Egyébként szex közben is izzad az ember. Ahelyett is autózzunk?" - jegyezték meg.

"Nekem is van autóm, bérletem, és biciklim. Itt kezdődik a mobilitás egy kétmilliós városban" - írta egyik válaszában Kürti Gábor, rámutatva, hogy az értelmes autóhasználatot hirdetik. Sinka Károly szintén nem akart kerékpáros terrort: "Nyilván mindenki okkal ül autóba. Azt célozza a felvonulás, hogy ha nem feltétlenül szükséges akkor legalább gondold át, hogy hosszú távon nem lenne-e jobb, egészségesebb, környezetkímélőbb [a kerékpár]. Ha többen járnánk legalább rövidebb utakra, jó időben, vagy amikor ésszerűbb, kerékpárral, lehet, hogy jobb lenne itt élni. (lásd Amszterdam)"

"Évi 1500-2000 órán keresztül van dugó a városban. Emiatt jelenleg nem beszélhetünk élhető városról Budapest esetében" - fogalmaztak a szervezők, "A kerékpározásnak nincs káros következménye a többi városlakó számára, az általunk is javasolt tömegközlekedésnek pedig csak egészen csekély. Ideje belátni, hogy egy kétmilliós városban az egyéni motorizált közlekedés nem megoldás. Budapesten 3 évvel csökkenti az átlagéletkort a közlekedés. Nem demonstrálnánk, ha nem ismernénk a más városokban már megszületett működő megoldásokat."

Radikális nyugdíjasok

Egy olvasói felvetésre, amely szerint azért nem érdemes biciklizni, mert nincs infrastruktúra, Kürti a mostani biciklisták pionír szemléletét emelte ki: "mi borítottuk ki a bilit elsőként. Jövőre jönnek a Radikális Gyalogosok, és gombamódra nőnek majd a földből a tiltakozó akciók. Nagyon csodálkozom, hogy például a nyugdíjasok hogyan hajlandóak eltűrni az idős embereknek megalázó, 15 másodperces gyalogos lámpabeállításokat. Ők is jönnek nemsokára."

"Azzal hívod fel a figyelmet, hogy az idő egy részét autó nélkül töltsem el, hogy órákra autóba szorítasz a dugóban?" - kérdezték az olvasók a két szervezőt a szeptember 22-i demonstráció értelméről. Kürti szerint "egymás közlekedéshez való jogait valóban korlátozzuk minden nap. A buszsávon autózva, a tömegközlekedést blokkolva. Az egészséges környezethez való jogát a légszennyezéssel. A közterületekhez való egyenlő jogot pedig a jelképes díjért, vagy ingyen történő helyfoglalással. Ezek is jogok. Kétmillióan vagyunk, egymásra utalva. Szeretnénk, ha 364 naponta 1 napon ezek a jogok is terítékre kerülnének" .

"Az Európai Autómentes Napon, este 18 és 20 óra között, a legnagyobb közlekedési csúcs után, demonstrációt szervezünk azért, hogy erre, illetve egy új, egész Európában hódító közlekedési módot a figyelem középpontjába állítsunk."

Aki szeretne egy tisztabb, jobb, elhetőbb városban lakni az jöjjön Szeptember 22-en a Hősök terére Critical Mass felvonulásra. Aki nem szeretne tisztabb városban élni az akkor abban az időben ne menjen arra autóval. Aki szeret idegeskedni es egyhelyben állni, az meg menjen csak arra" - foglalta össze tanácsaikat a szervezők radikálisabb tagja, Sinka Károly.

A szervezők szerint egyébként a fórum közönsége nem jellemzi jól a helyzetet, a néhány száz megszólalóval szemben még esős időben 2-3 ezer felvonulóval számolnak. Jó időben pedig az áprilisi, 10 ezres tömeg is összegyűlhet csütörtökön.