Feleannyiért tömheti meg magát csütörtökön

2007.02.20. 17:11
A Magyar Turizmus Zrt. 2006-ban nagy gasztronómia-népszerűsítő kampányba kezdett, amit a felmérések szerint idén is érdemes folytatni. A böjt előtti utolsó nagy evés, a torkoscsütörtök népszokását a turisztikai hivatal és 683 étterem 2007-ben is ötvenszázalékos árengedménnyel ünnepli.

A Magyar Turizmus Zrt. tavaly nagy gasztronómia-népszerűsítő kampányba kezdett: elhatározta, hogy visszaállítja a hazai lakosság magyar étel- és italkultúra iránti érdeklődését. 2006-ban a Turizmus Zrt. elgondolkodtatónak találta, hogy a 18-24 éves korosztály majdnem száz százaléka inkább a gyorséttermeket választja a hagyományos éttermek helyett, de az arány még a középkorúak, idősebbek esetében sem sokkal jobb. A tavaly elkezdett Nagy Ízutazás kampány több, különböző területet érintő programból állt: pecsétgyűjtő játékkal a tájjellegű gasztronómiát, a Nyitott Pincék Napjával a borfogyasztást próbálták fellendíteni, a Félpénzes Napokon pedig szállodában szállhattak meg kedvezményesen a vendégek, ha üdülési csekkel fizettek. Ezek mellett a Nagy Ízutazás egyik fő célja az volt, hogy a magyarok megismerjék a gasztronómiához kötődő tradicionális magyar népszokásokat, valamint hogy kicsit visszataláljanak a manapság sokak szerint luxusnak számító étteremlátogatáshoz. Ezt a célt szolgálja a Torkos Csütörtök nevű egynapos akció.

A szabályok

A magyar néphagyomány és szokásrend szerint a dőzsölő farsangi időszak végét három jeles nap jelöli, ezekkel kezdődik a húsvéti böjtölés. Elvileg húshagyókedden már búcsút kell venni a hústól, hogy hamvazószerdán elkezdődjön a negyvennapos megtisztulás. Ám ott van még torkoscsütörtök, más néven tobzódócsütörtök vagy zabálócsütörtök. A régiek szerint torkoscsütörtökön - annak ellenére, hogy hamvazószerdát követően ünnepeljük - még egyszer ismét szabad volt húst fogyasztani. Sőt, egyes területeken a csütörtöki torkoskodás "kötelező" volt, főként a farsangi maradékok elfogyasztása miatt.

Ezen a napon a Magyar Turizmusnál regisztrált 683 budapesti és vidéki étteremben minden ételt és italt, ami aznap étlapon van, féláron lehet elfogyasztani. A szabály: ami aznapi kínálat, rendelhető, a végszámla felét pedig a vendéglátósnak kötelező elengednie. Amiatt, hogy ciki egy menő étteremben ötvenszázalékos kedvezményért lobbizni, ne aggódjunk: ezen a napon minden résztvevő vendéglátó vállalja a kedvezményes étkeztetést, még kérnünk sem kell. Viszont arra vigyázzunk, hogy a vendégek is tudják ezt, tehát nem árt idejében asztalt foglalni.

Kinek jó ez?

Hogy a vendéglátósoknak miért éri meg ez az akció? A reklám mindig jól jön: ha megy a szekér, azért, ha nem, akkor meg főleg. Az Index által megkérdezett étteremtulajdonosok mindegyike óriási segítségnek tartja, hogy erre az időszakra a Magyar Turizmus Zrt. gyakorlatilag átvállalja a marketingfeladatokat (és úgy tűnik, az eseménynek tényleg magas a reklámértéke). A jól profitáló éttermeknek könnyebb nagyvonalúnak lenni, de a kenyerüket feszített tempóban kereső helyeknek sincs sok vesztenivalójuk. Egy vendéglátó számára ugyanis "az üres szék a legdrágább", hiszen ha nincs vendég, az állandó költségeket (rezsi, bérek stb.) akkor is fizetni kell. Az a jó, ha nap mint nap biztosra mehetnek.

Ráadásul míg az egyes éttermek külön-külön valószínűleg csak lokális szinten tudnának akcióikkal sikert aratni, így összefogva, egyetlen hatalmas projekttel bármely vendéglátóhely sokkal több embert érhet el. A Turizmus Zrt. az első Nagy Ízutazás előtt és után is készített felmérést, mind a fogyasztók, mind a programokban résztvevő vendéglátóhelyek tapasztalatairól. A kutatásból egyebek mellett az is kiderül, hogy 2006-ban a Torkos Csütörtök kedvezményét a résztvevő vendéglátóhelyek nagy része kiterjesztette: leggyakrabban a csütörtököt követő pár napban, sőt, akár hétben is, jó részük pedig azóta is állandó akciós napokat vagy úgynevezett csomagokat működtet. A közönség pedig (nyilván) úgy véli, az állandó - és nem csak egyszerű pénzbeli - árengedmények segítenének a gasztronómia újrafelfedezésében.

Az állandó árengedmény ötlete szöget ütött például két étteremtulajdonos, Vágvölgyi Mihály és Kucsera Zoltán fejébe is, mikor a tavalyi Torkos napot vendéglőjükben, a IX. kerületi Verandában az óriási siker miatt egy hónapig meghosszabbították. Emellett létrehozták és azóta is fejlesztik a "fapados" étteremláncot, aminek az a lényege, hogy minél előbb foglalunk asztalt, annál nagyobb kedvezménnyel tehetjük meg azt.


A IX. kerületi Veranda étteremben

Sikeres etetés

A Turizmus Zrt. felméréséből kiderül, hogy a Torkos Csütörtökről a megkérdezett 1000 ember és a kérdőívet kitöltő 164 étterem is pozitívan vélekedik. A negatív tapasztalat ritka. A leggyakoribb, hogy az éttermek az italok engedményéről nem tudtak egységesen dönteni, de előfordult például, hogy valaki aznapra felemelte árait, így az átvert vendég végül ugyanott tartott, mint más napokon.

Elenyésző számú visszajelzés kifogásolta magának az ételnek a minőségét, de ez tényleg nem jellemző - az éttermek ilyenkor kitesznek magukért. Ha valamely éttermes úgy érzi, ő nem akar bélszínt féláron adni, vagy nem nyit ki akármilyen bort, megvan a lehetősége, hogy aznapra például külön menüt állítson össze. De saját érdekük, hogy olyan terítékkel szolgáljanak a vendégnek, amivel megnyerhetik akár hosszú távra is. Egy kis pörköltszafttal meglocsolt tökfőzelékért senki sem fog visszajárni.

Ismétlők és soha-vissza-nem-térők

A Velvet egy tavalyi cikkét az idei listával összevetve láthatjuk, hogy van, aki 2007-re kiszállt a buliból, mások pedig örömmel folytatják. A lap riporterei tavaly három listás étteremben próbálkoztak némi habzsolással. A Margitkert Étterem visszatérő helyszín, múlt évben teltháza volt, az idei programra háromból egy terme, 40-45 fővel már most teli van. A főúr elmondása szerint másfél hete érkeznek a foglalások.

A második Velvet-tesztelt, a Nosztalgia Kávéház és Étterem viszont nem vesz részt idén az akcióban. Utánajártunk és kiderült, hogy az ok egészen prózai: zártkörű rendezvényre foglalták le őket. További érdekes dolgokat is meséltek, például hogy tavaly a vendégek legalább fele szinte az utolsó pillanatban lemondta a vacsoráját. Az üzletvezető szerint még így is túl drágának találhatták az áraikat. Sok volt náluk a vacsoraturista, de tud olyanról is, aki akkor csapódott vendégkörükhöz. Mindezekkel együtt, nekik mindenképpen pozitív élmény volt a Torkos Csütörtök, és ha akár egy embert is nyertek vele, vagy ha valaki akár egy embernek beszélt az étteremről, az nekik már sokat számít.

Előfordul azonban, hogy hiába jó reklám vagy remek ötlet, az akció mégsem vonzó egy étterem számára. Van, akinek éppen a látogatók tömege nem szimpatikus. Nem is csak azért, mert annyira exkluzív hely, hogy csütörtöki torkoskodóit soha többé nem látja viszont. Nagyobb baj, hogy az alkalmi fogyasztók ki- vagy kisebb helyre szorítják a törzsvendégeket, az erőltetett, több turnusú vacsoráztatás megnehezíti az alkalmazottak munkáját, az ételkészítés művészetét felváltja a gyári jelleg. A Biarritzban, Yoko Ono kedvenc helyén is ez tette be a kaput. Nekik még üres asztalok ellenére sem éri meg futószalagon gyártani a kaját.

A vidéki vendéglátóhelyeknél tapasztalható a legpozitívabb változás. A fővárosban azért mindig állandó és biztos kultúrája van és lesz az étterembe járásnak, tehát valódi fejlődés előbbiek esetében várható. Az egri, első osztályú Fehérszarvas étterem ebben az évben másodszor fogadja a Torkos Csütörtök résztvevőit. 2006-ban teljesen teltházuk nem, de nagyon sok vendégük volt, akik főként az utolsó héten jelentkeztek. Ezzel szemben idén egy hónapja érkeznek hozzájuk a foglalások, a vacsoraidőszak pedig már most megtelt. Hozzájuk ezen a napon főleg egri és egyszeri látogatók térnek be. Az étterem vezetője elmondta, tud olyan egri éttermekről, akik egész hétvégére kiterjesztik az akciót.