Kiállítás Greenaway festményeiből

2002.05.16. 11:34
A világ egyik legjelentősebb kortárs avantgárd filmrendezője, a brit Peter Greenaway festményeiből és grafikáiból nyílik tárlat június első felében a budapesti MEO - Kortárs Művészeti Gyűjteményben.
A retrospektív kiállításon olyan, többnyire nonfiguratív műalkotások láthatók, amelyeket az 1942-ben, a walesi Newportban született és festészetet tanult Peter Greenaway 1963 és 2001 között készített.

Peter Greenaway
A jelenleg Amszterdamban élő művész nevét az utóbbi évtizedekben - Magyarországon is - olyan nagysikerű filmek tették ismertté, mint A rajzoló szerződése; A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője; Számokba fojtva és a Prospero könyvei.

Peter Greenaway - aki a legtöbb mai mozifilmet üresnek és érzelgősnek tartja, a hollywoody főáramhoz tartozó filmekről pedig megvetéssel beszél - meggyőződéssel vallja: mielőtt bárki filmet készítene, több éves festészeti stúdiumot kellene végeznie a festészetben évszázadok alatt felhalmozott tudás kiaknázása érdekében.

Greenaway a filmjeiben sok képi utalást tesz nagy festők műveire, illetve festményein gyakran fedezhető fel ismert filmjeihez kötődő közvetlen kapcsolat. Azt vallja, hogy a képzőművészet, a festészet előbbre való a filmnél. Felfogása szerint a film minden kockájának egy-egy festménynek kell lennie, ezért filmötleteit először vásznon dolgozza ki.

Film- vagy operarendezés közben szinte mindig "vizuális kommentárokat és alternatívákat" készít - olvasható a MEO sajtóanyagában, amely a két hónapon át megtekinthető tárlathoz készült.

Peter Greenaway jelenleg egy három filmből álló sorozaton dolgozik. A magyarországi forgatási helyszíneken is készülő Tulse Luper bőröndjei című film a XX. századot, mint az urán századát mutatja be.