Elsötétítés: 100xSzép

2001.04.02. 11:13
Tinimagazin. Már maga a kategória túl sokat mond az újságról. A tini ugyanis nem generáció, nem életkor alapján elkülönülő réteg. Ki hallott már olyat, hogy "én egy tini vagyok", vagy hogy "mi tinik diszkóba járunk"? A tini: marketing-célcsoport.
"ojan leszek, mint Britni"
Ennek megfelelően a lap pánikszerűen alakítja ki a tartalmát. Lévén, hogy a közönségét a nekik szánt termékskálán kívül mással nehéz összefogni, nincs más hátra, mint a jól bevált hívószavak és -témák alkalmazása. Ezerszer megrágott, felöklendezett és újrapalackozott problémákra válaszol Dikó, a 100xSzép pszichológusa: van-e élet a szexen kívül, "micsinájjak a ceplőjimmel, hogy ojan legyek, mint Britni". Semmiképp sem maradhatott ki a horoszkóp, elvégre az optimális fogyasztó igényli a hülyítést. Összetettebb formában valósítják meg ezt a pszeudotesztek: ha festékszóróval töltjük ki őket, az eredmények alapján akkor is boldog szerelmet remélhetünk. Ezeket a kötelező versenyszámokat kiegészítik a popkultúra divatos robotembereiről szóló pletykák, hírek, interjúszerű beszélgetések.

Mindez azonban csak vékony füzetkére lenne elég, további tartalmat kell tehát generálni. Mi sem egyszerűbb. Két teljes oldalt kiszínezünk csíkosra, leválasztunk egy kéthasábnyi helyet tamponreklám végett, aztán felírjuk a tetejére: 30 dolog, ami jobb, mint a szex. És mi az a 30 dolog? Például "teli szatyorral távozni a kedvenc butikodból", "pikáns titkokról fecsegni a legjobb barátnőddel", valamint "amikor háromórányi programozás után végre megcsörren az új mobilod". Szinte hihetetlen, de mindez nem tréfából áll itt, hiszen szerepelnek olyanok is, mint "átélni az igaz szerelmet". Innentől nem kérdéses, hogy a "tini" kifejezés nem elsősorban tizenévest, hanem imbecil elmegyengét jelent, akit állandó sötétségben kell tartani. Azt szereti, akár a baktériumok. Érdemes lenne megkérdezni az összeállítás elkövetőjét arról, hogy ez tulajdonképpen a kannásbor-addikció hatásának szemléltetése volna, vagy csak magával ragadta a billentyűk nyomogatásának könnyed szenvedélye, és olyasvalaki médiumaként szólalt meg, aki puszta ostobasága miatt kárhozott el. Sajnos az alkotó véletlenül lefelejtette a nevét.

A 100xSzép csontvelőig hatoló szerelmes verseket is közöl A legszebb versek rovatában. Szomorú, hogy a szerkesztőségben van pszichológus, mégis hagyják, hogy szegény szerzők megalázzák magukat. Álljon itt egy strófa, a versíró cimbora nevének kímélésével:

Csókod nyomán majd
Felolvad bennem a táj,
Ha megérintelek, tudom,
Meghalni muszáj.

Lehetsz te is ilyen hülye
Ennyi tartalom elég is ahhoz, hogy az elhülyült olvasóra ráeresszük a reklámkutyákat. Vannak a nyílt, szokásos reklámok: kozmetikumok, intimbetétek, hasonló újságfélék. Emellett közölnek olyan PR-cikkeket, amelyeket a kívülálló vérlázítóan ügyetlenül bújtatott hirdetésnek tarthat. Tévesen. A fentiekből kiderült: az olvasóról nem tételezik fel, hogy meg tud gyújtani egy gyufát anélkül, hogy leégetné irizáló sminkjét. Ezért annyi bújtatás, hogy általános szépségtippek közé rejtik az egyes márkákat dicsőítő ajánlásokat, bőven elég. Az impresszum bolhabetűkkel jelöli ugyan, hogy "a zöld jelzésű cikkek fizetett közlemények", de egyrészt az impresszum nyilván csak a kukacoskodó kritikust érdekli, másrészt az a zöld bizony nehezen található meg a kikeverhető összes szín között.

A lap színvilága egyértelműen a szexualitás peremvidékén táncoló, hormonoktól püffedt pupillájú bakfisoknak szól: az ismert rózsaszín-árnyalatokon kívül állatokon sem tesztelt kísérleti rózsaszínek is tarkítják a lapot. A tipográfus önfeledten játszadozik a világ összes hozzáférhető betűtípusával, vidám salátabárrá változtatva a szöveget, amely tényleg másodlagos fontosságú. Mivel az újság az identitáskonfúzióra épül, ez jól eltalált tervezési sajátosság.

Nem volna teljes a kritika az utolsó oldalon található társasjáték megemlítése nélkül. A játékosok - Britney, Christina, Jennifer és Kylie - popsztárok. Dobókockával haladnak valamiféle cél felé, de itt az egész út egy nagy, sötétlő erdőben kanyarog. "Nem figyeltél a súlyodra, és felszedtél néhány kilót. Csak hatos dobással léphetsz tovább!" Vagy: "Túl sok pasival hoznak össze a pletykalapok, egy körből kimaradsz." Ehhez kár bármit hozzáfűzni; Peterdi Pál tücsökké és bogárrá változott volna örömében, ha ezt megérheti.

Mit tegyünk, ha kamaszodó gyermekünk 100xSzép magazinért rimánkodik? Bármit, de ne engedjünk neki, ha lelki érettségét nem akarjuk kockáztatni. Magyarázzuk el a csoportnyomás lényegét. Adjunk a kezébe tetrisgépet. Végső esetben inkább vegyünk neki cigarettát, és hagyjuk felnőni.