A nyugdíjasokat érdekelte Gyurcsány beszéde

2009.02.17. 15:35 Módosítva: 2009.02.24. 15:36
A 18 és 49 év közöttiek körében alacsony volt a tegnap estei miniszterelnöki beszéd nézettsége, pedig mindhárom országos adó ezt adta. A legtöbben a Tv2-n nézték, hogy mit gondol a gazdasági válság megoldásáról Gyurcsány Ferenc.

Az emberek közel egyharmadát érdekeltet Gyurcsány Ferenc drámai hangú bejelentése a gazdasági válságról és az adóreformokról, amit a két köztévé mellett az RTL Klub és a Tv2 is ugyanabban az időben adott. Az este héttől sugárzott miniszterelnöki beszédet (az MTV pár perccel később indította a magnót) a teljes lakosság 32,2 százaléka látta, sőt, ha csak az éppen tévé előtt ülőket vizsgáljuk, akkor 65,3 nézte Gyurcsányt.

A nyugdíjrendszer átalakítását is bejelentő miniszterelnöki beszéd leginkább a nyugdíjasok nézték, hiszen a 18-49 év közöttiek közül mindössze 22,7 százalék látta Gyurcsányt, de ez inkább azt jelenti, hogy ez a korosztály inkább már nem is tévézik, hiszen az éppen tévé előtt ülők között azért 60,7 százalék volt a beszéd közönségaránya.

Azért a 49 év alattiakat el is ijesztette Gyurcsány, amit jól mutat a nézettségi görbe is: az RTL Klubon például a beszédet megelőző Híradó közönségaránya még 34,4 százalék volt, de Gyurcsányt pár perccel később már 25,7 százalékát nézte a csatornán. Az RTL Klubról elkapcsolók egy része minden bizonnyal a Tv2-re és az m1-re ment, egyszerűen azért, mert ezeken az adókon nem volt éppen reklám, de Gyurcsány beszédének kezdetén a két csatornán is beszakadt a nézettségi görbe. Egyedül a Viasat3 tudta növelni ebben az időszakban a nézettségét: a Topmodell leszek vége és a Nagy házalakítás eleje is megelőzte az m1-et, ahol ugyebár éppen Gyurcsány Ferenc elemezte a helyzetet.

Nemzetközi összehasonlításban sem túl jó a miniszterelnök beszédének nézettsége a 18 és 49 év közötti lakosság körében, hiszen Obama első, szintén a gazdasági válság kezelését ecsetelő beszédét az amerikai 18 és 49 év közöttiek 30,8 százaléka látta.

gyurcsanybeszed

A csatornákat is értékelték

A miniszterelnöki beszédének nézettsége nem csak Gyurcsány Ferenc népszerűségéről, illetve a választópolgárok érdeklődéséről árulkodhat, de a tévécsatornák márkaerejét is jól demonstrálja, hiszen mindhárom adó ugyanazt a műsor sugározta. (A hatást némiképp csökkenti, hogy a beszéd túl rövid volt ahhoz, hogy a nézők egy része rájöjjön, hogy bárhova kapcsolnak ezt kapja, másrészt a beszédet megelőző reklámblokk rosszul érintette az RTL Klubot és kis mértékben a Tv2-t is).

A teljes lakosság körében a Tv2 volt a legnépszerűbb 30,8 százalékos közönségaránnyal, míg az RTL Klubot az éppen tévé előtt ülők 26,4, az m1-et pedig 8,1 százaléka választotta. A 18 és 49 év közöttiek között már kisebb a különbség a két adó között, a Tv2 26, míg az RTL Klub 25,7 százalékos közönségarányt ért el, ami hibahatáron belül van, vagyis a két csatorna nézettsége ebben a korcsoportban gyakorlatilag megegyezett a beszéd alatt. Az m1-et a korosztály éppen tévé előtt ülő részének 9 százaléka választotta a Gyurcsány-beszéd megnézésére.