Tamás
4 °C
6 °C

Az mno.hu főszerkesztője lett a közmédiából kirúgott Élő Gábor

2012.04.16. 13:28
| Módosítva: 2012.04.17. 13:16
A Magyar Nemzet online főszerkesztője lett az MTI Hírcentrum igazgatói posztjáról Lomnici Zoltán egykori főbíró kiretusálása miatt távozni kényszerült Élő Gábor.

Információink szerint Élő Gábort április elején nevezték ki az mno.hu főszerkesztőjének, miután az előző főszerkesztőt, Néző Lászlót leváltották, és a Liszkay Gáborhoz kötődő médiacsoport másik oszlopos tagjához, a Hír TV-hez helyezték át.

elo gabor
Élő Gábor (Fotó: itbusiness.hu)

Úgy tudjuk, hogy miután december közepén azonnali hatállyal kirúgták a közmédiától Élő Gábort, rövid időn belül feltűnt a jobboldali médiabirodalomban, ami nem meglepő, mivel közmédiás karrierje előtt az Echo TV hírigazgatója, majd a Lánchíd Rádió főszerkesztője volt. Feladata kezdetben a Magyar Nemzet, a Hír TV és a Lánchíd Rádió közötti kommunikáció erősítése volt, egyfajta koordinálói szerepben. Nemrégiben azonban megüresedett a tavaly ősszel átalakított mno.hu főszerkesztői széke és a posztra Élőt nevezték ki. Értesüléseink szerint a szerkesztőségben nem mindenki fogadta örömmel Élő érkezését.

A Lomnici-riport készítőjének az NMHH-hoz írt leveléből kiderült, hogy Élő Gábor volt az, aki személyes okokból nem engedte képernyőre az egykori főbírót, s bár a retusálásra nem ő adott parancsot, az ukáz betartását nem tudta máshogy megoldani a vágó, minthogy kiblőrözte Lomnicit.

Élő nevéhez azonban nemcsak a Lomnici-botrány fűződik, az ő irányítása alatt szűnt meg A szólás szabadsága, neki köszönhető, hogy Fidesz-baráttá vált Az Este, és hogy a közmédia hír- és hírháttér műsorai kétharmados arányban kormánypárti elfogultságúak lettek, miközben a legnagyobb ellenzéki pártról gyakran lényegében csak bűncselekmények kapcsán tudósítottak. Élő Gábornak az MTI Hírcentrum igazgatójaként közvetetten köze volt jónéhány ismert riporter kirúgásához vagy száműzetéséhez is. Krizsó Szilvia például azóta sem kapott új feladatot a köztévében, mióta ősszel kivették a Ma Reggel stábjából.

"Kiegyensúlyozottak voltak a hírműsorok"

Belénessy Csaba, az MTI vezérigazgatója cikkünk azon mondatára, miszerint "Élő Gábornak köszönhető, hogy a közmédia hír- és hírháttér műsorai kétharmados arányban kormánypárti elfogultságúak lettek, miközben a legnagyobb ellenzéki pártról gyakran lényegében csak bűncselekmények kapcsán tudósítottak", a következőket reagálta:

Az MTI Nonprofit Zrt. vezérigazgatójaként, mint a  közmédia hírműsorait a múlt év eleje óta felügyelő cég vezetőjeként fontosnak tartom megjegyezni, hogy 2011-ben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adatai szerint az MTV és a Duna TV híradói, valamint a Magyar Rádió hírműsorai a francia modell, CSA (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel) szabályrendszere alapján kiegyensúlyozottak voltak. Eszerint a kampányidőszakon kívül a három-harmad elve érvényesül, vagyis a mindenkori köztársasági elnököt leszámítva a kormányt, a kormánypárto(ka)t, valamint a parlamenti ellenzéket egyaránt a politikusok beszédidejének egyharmada-egyharmada illeti meg. Ezen modell alkalmazása a magyar közszolgálatban hosszú évekre tekint vissza.