További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Nem találtak torzítást
|
Megfigyelők szerint a Magyarországon működő tematikus és kulturális csatornák nézettségi aránya főműsoridőben összesen közel 20 százalékos, ám a reklámtortából ennek töredéke jut nekik; mintegy 5 milliárd forinttól esnek el évente, vagyis az anomália megszűntével legalább ekkora összeggel növekedhetne részesedésük az 50 milliárdra becsült televíziós reklámbevételekből. Vörös elismerte, a reklámbevételek nem közönségarányosan jutnak a csatornákhoz, de ezt - éppúgy, mint a reklámtorta nagyságát - a piac, és nem az AGB szabályozza.
A Duna televízió illetékese elmondta még, a bevételkiesést fokozza, hogy a médiavásárló cégek egy része rutinszerűen, szinte kizárólag a nézőszámot veszi figyelembe, amikor egy-egy kampány médiatervénél a reklámszpotok elhelyezéséről dönt, és legfeljebb arra fordít energiát, hogy tematikus csatornáknál olyan célcsoportot jelöljön meg, amit azok nézettségi alapon nehezen tudnak teljesíteni, különösen, ha az adott termék tényleges célcsoportja nem a megadott.
Mérik a társadalmi státust
Az is gondot okoz, hogy az AGB mérési módszerébe bevontak összetétele nem kellően tükrözi a tematikus vagy a kulturális televíziók nézőtáborát. A tematikus csatornák nézői nemcsak a könnyűzenét, hanem például Bachot is "értik"; számuk mintegy 2 millióra tehető. Az AGB mérésében a viszonyítási alap ezzel szemben 9,6 millió néző valamennyi csatornánál. Aminek az a következménye, hogy a kulturális és tematikus csatornákra kihozott hányados csak egynegyede annak, amennyi a saját potenciális közönségükhöz való viszonyítás esetén lenne. Így a döntéshozókat ez a szám megtéveszti, mert például a Duna televízió nézésébe naponta bekapcsolódók száma 2003-ban 1,6 millió. Ez nem a huszadrésze, hanem főműsoridőben több mint egyharmada annak, ahányan a kereskedelmi csatornák nézésébe bekapcsolódnak. Amiből az következik, hogy a döntéshozóknak nem 300 ezer, hanem több mint másfél millió ember igényéről kell dönteniük.
Vörös Csilla elmondta még, hogy az AGB Hungary adatbázisában három jövedelemmel kapcsolatos változó van: jövedelem, vásárlóerő és az ESOMAR (társadalmi státus) kategória, és a műszeres mérésnél számos, úgynevezett kemény szociokulturális változót vesznek figyelembe például: az iskolai végzettség és az - említett - ESOMAR társadalmi státus változó számos ilyen szempontot tömörít magába. (Műszeres méréskor a néző maga regisztrálja magát nézőként azzal, hogy a műszer távirányítóján az őt azonosító gomb megnyomásával jelzi a tévézés megkezdését vagy befejezését. A műszerhasználat helyességét minőségi ellenőrzésekkel kontrollálják.)