Zita, Mariann
11 °C
22 °C

Kitől kapjuk a kampányhíreket?

2006.02.03. 19:33
A kampány kezdete óta is az RTL Klub Híradóját nézik a legtöbben, de a hétvégi eseményekről a Tényekből értesülünk. Az MTV ugyan nem veheti fel a versenyt a kereskedelmi televíziókkal, de napi egy tucat hírműsorával azért több millió embert ér el. Az ATV vagy a HírTv híreinek viszont nem sok hatása lehet a választásra. A választókorú magyarok tévés hírfogyasztási szokásait vizsgáltuk.

A politikusok ígéreteiről, az újabb adócsökkentési vagy éppen támogatásnövelési licitről az emberek többsége csak az esti híradóból értesül, sőt általában a politikai napilapok botránycikkeivel is csak itt szembesül az ország nagy része. Már ha az esti hírműsorok szerkesztői összefoglalják a korrupciós ügyeket, rejtélyes vagyongyarapodásokat és kusza cégösszefonódásokat feszegető írásokat.

De vajon Bárdos András, Alföldi Zoltán vagy Pálffy István tárja a legtöbb választópolgár elé a Fidesz és az MSZP kampányát, és mekkora hatása lehet a választásra az ATV-nek vagy éppen a Duna Televíziónak? A múlt hét hírműsorait vizsgáltuk, de ezúttal nem a kereskedelmileg jól hasznosítható 18-49 év közötti lakosság tévézési szokásai érdekeltek minket, hanem valamennyi 18 év feletti, azaz választókorú néző médiafogyasztása.

A legsikeresebb hírek

A választókorú nézők preferenciái alapján az év negyedik hetének legnézettebb hírműsora a vasárnapi Tények lett 1 976 491 nézővel, míg a második az RTL Klub Híradójának hétfői kiadása volt, amit jóval kevesebben, csak 1 789 811-en láttak. Itt érdemes megjegyezni, hogy az esti hírműsorok versenyében hétköznaponként rendre az RTL Klub, míg hétvégén általában a Tv2 szerepel jobban, a múlt héten is minden hétköznap estét az RTL Klub nyert, és a választási küzdelemben fontosabb hírek, események általában hétköznapra esnek.

A hét harmadik legnézettebb hírműsora címet az AGB Nielsen statisztikai adatai alapján a Napló szerezte meg, a Tv2 politikával is foglalkozó riportmagazinjára 1 700 820 választókorú néző volt kíváncsi.

A közszolgálati csatorna legnézettebb hírműsora a múlt héten a hétfői fél nyolcas Híradó volt, ami csupán 804 991 nézőt ültetett a képernyő elé.

Szellő, Bárdos vagy Borbás Mária?

Kicsit másképp alakul a rangsor, ha az esti főműsoridős hírműsorok heti nézettségi átlagát vesszük. Ezt a rangsort az RTL Klub vezeti, a csatorna hírműsorát átlagosan 1 575 343 néző választotta a múlt héten, míg a Tv2 Tények című műsora napról napra átlagosan 1 542 974 nézőt vonzott. A két átlagnézettség közti különbség a statisztikai hibahatáron belül mozog, vagyis valódi különbségre a statisztikai módszerekkel leszűrt adatokból nem lehet következtetni.

A közszolgálati csatorna Híradójából esténként mindössze fele ennyien, átlagosan 706 348-an tájékozódnak a belpolitikai történésekről, míg ugyanezt a hírösszefoglalót fél órával később az m2-esen 83 438 néző kíséri figyelemmel, vagyis Pálffy István átlagnézettsége a két adón együtt sem éri el a nyolcszázezret.

A kis adók közül csak a Duna Televíziónak, az ATV-nek, a HírTv-nek és az Echo Televíziónak van saját gyártású riportokkal színesített napi hírösszefoglalója, a többi csatornán általában szóba sem kerül a politika, vagy a napi aktualitásokról csak egy mereven a kamerába bámuló hírolvasótól értesülhetünk. A kicsik közül a legnézettebb a Duna Televízió, amelynek esti hírműsorára a múlt héten 163 600 választókorú néző volt kíváncsi Magyarországon, míg az ATV hírösszefoglalóit átlagosan 108 601-an látták.

A HírTv és az Echo Televízió nem előfizetője az AGB Nielsen elektronikus nézettségmérési rendszerének, így a két magyar hírcsatorna nézettségéről nem lehet tudni semmi biztosat. Televíziós szakértők szerint a HírTv-t esténként legfeljebb 50-60 ezren nézhetik, míg a pár hónapja induló Echo Televízió nézettsége még ennél is sokkal alacsonyabb lehet, jó, ha eléri a 15-20 ezret.

Több hír, több néző

Tovább árnyalja a képet, ha nem csak az esti hírösszefoglalókat, hanem minden hírműsort, és politikával foglalkozó háttérműsort is figyelembe veszünk a nézettségi lista összeállításakor. Az így előállított napi átlagnézettség persze azoknak az adóknak kedvez, amelyek naponta többször is adnak rövid hírösszefoglalót, és több vitaműsoruk is van, így az adatok ebben az esetben szigorúan csak tájékoztató jellegűek, rangsort ezen összesítés alapján nem lehet felállítani.

Az adatokból az azért kitűnik, hogy az MTV nézettségéhez képest meglepően sok embert tájékoztat a belpolitikai eseményekről, hiszen reggeli, kora délutáni, esti és éjjeli hírösszefoglalói, vitaműsorai és háttérbeszélgetései naponta átlagosan 3 556 593 nézőt értek el a múlt héten. (A szám persze egy összesítés eredménye, az adatban egyetlen néző többször szerepelhet.) Az m2-es csatorna, ahol például a parlamenti közvetítések is mennek, azonban mindössze naponta 252 529 választópolgárt tudott a tévékészülékek elé csábítani politikai műsoraival.

Eközben az RTL Klub hírműsorait naponta átlagosan 3 331 311-en látták, míg a Tv2 politikával foglalkozó programjait 2 450 352-en nézték meg. A nagy különbség oka, hogy az RTL Klub több rövid hírösszefoglalót is sugároz a reggeli órákban és van déli Híradója is, míg például a Tv2 reggeli műsora, a Mokka, az AGB Nielsen besorolása szerint nem is számít politikai műsornak.

A legnépszerűbb hírműsorok
(Egy-egy műsor csak a legnépszerűbb adásával szerepel a listán)
18 év feletti lakosság
01. Tények (Tv2) 1 976 491
02. Híradó (RTL Klub) 1 789 811
03. Napló (Tv2) 1 700 820
04. Rövid hírek (RTL Klub) 1 085 741
05. Híradó este (MTV) 804 991
06. Házon kívül (RTL Klub) 773 156
07. A szólás szabadsága(MTV) 639 273
08. Este (MTV) 576 363
09. Híradó reggel nyolckor (MTV) 549 369
10. Híradó délben (MTV) 543 866