Gyöngyi
9 °C
9 °C

Havas, Verebes vagy Stohl kell reggelire?

2007.06.14. 07:16
A Napkelte vezet a teljes lakosság körében, míg a politikamentes Reggelit választják a legtöbben a reklámozókat érdeklő 18 és 49 év közötti korosztályban. A Mokka mindkét korcsoportban jól teljesít, de nem eléggé, a Napkelte a fiatalokkal, a Reggeli meg az idősekkel nem tud mit kezdeni.

A reggel, kávé mellé, futtában tévézés azért olyan fontos a kereskedelmi tévéknek (és a közszolgálatinak is), mert ez az idősáv hagyományosan a magas iskolai végzettségű és nagy vásárlóerejű célcsoportok gyülekezőhelye. Ilyenkor tájékozódik az egyetemi professzor a brióst majszolva, ilyenkor helyezi képbe magát úgy politikailag, mind kulturálisan a multinacionális középvezető, és nem utolsó sorban ilyenkor marad magára a kismama, aki ugyebár nemsokára elindul, hogy pelenkát, mosóport vagy kis fogyasztású városi autót vásároljon a családnak.

Télen rosszul ment a Napkelte

A reggeli műsorsávot sokáig a Napkelte unottan kókadozó fikuszai és Lakat T. Károly pubija uralta, aztán jött Havas Henrik, és kicsit megrázta Gyárfás Tamás trónját.

Médiafogalmak definíciói (kivonat)
Nézettség (AMR): egy műsor vagy csatorna közönségének egy percre jutó átlagos száma (fő).
Részesedés (SHR%): a vizsgált műsor nézésére fordított idő aránya az összes tévénézésre fordított időből (%).
Reach, elérés (RCH): a vizsgált programot legalább egy percig néző közönség száma (fő).
Közönség összetétele (ADH%): a célcsoport aránya a műsor közönségében (%)
Affinitás (AFF): a célcsoport műsorbeli aránya a célcsoport mintabeli arányához képest.

Szeptemberben még a Napkelte vezetett, hiszen az adást átlagosan a teljes lakosság 3,1 százaléka (293 571 ember) látta, míg a Mokka csak 2,5 százalékot (átlagosan 235 991 embert) ültetett a képernyők elé. Ez az előny azonban télen egyre apadt, majd februárban a Mokka beelőzött, már a lakosság 3 százalékát vonzotta, míg a Napkelte csak 2,8-ot érdekelt.

Mindez azonban nem Havas Henrik érdeme, egyszerűen arról van szó, hogy télen, a sötét hajnalokon nem szeretünk annyira tévézni. A Napkelte pedig jóval előbb kezdődik, mint a Mokka, így a teljes műsoridőre jutó átlagos nézettsége törvényszerűen kisebb lett a Tv2 később kezdődő reggeli magazinjához képest. A Napkelte közönségaránya azonban még a legsötétebb téli hónapokban is nagyobb volt, mint a Mokkáé, vagyis az éppen tévét nézők közül többen választották az MTV műsorát, mint a Tv2-ét. Februárban például a Napkelte közönségaránya 28,9 százalék volt, míg a Mokkáé csak 26,1, bár nem árt megjegyezni, hogy ez a különbség már közel van a hibahatárhoz, vagyis az MTV előnye igencsak ingatag volt akkoriban.

Tavasszal, ahogy világosodtak a reggelek, a Napkelte visszaszerezte a vezetést, májusra már a lakosság 2,5 százaléka nézte az MTV-t, és csak 2,2 százaléka a Tv2-t ebben az idősávban. (Ez 30,3 százalékos közönségarányt jelent a 24,3 százalékkal szemben, vagyis a Napkelte előnye már a hibahatáron túl volt).

Havas és az ötven év alattiak

A kereskedelmi szempontból fontos 18 és 49 év közötti korosztály körében viszont már tavaly is a Mokka volt a népszerűbb, a Napkelte bőrfoteljai nem tudtak versenyezni a Tv2 dizájnos űrközpontjával. Ráadásul a Tv2 előnye igen tetemes az MTV előtt a reggeli műsorsávban.


A három adó nézettsége reggel 6 és 10 között 2006. szeptemberében

Havas és Csiszár ugyanis már tavaly szeptemberben is 28,8 százalékos közönségarányt ért el ebben a korcsoportban, míg Verebes és Betlen János csak 21,4 százalékot volt képes teljesíteni. Májusban ugyan a Mokka csak 21,6 százalékos közönségarányt produkált (ez a teljes korcsoportra vetítetve egyébként 1,4 százalékos nézettséget jelent), de a Napkelte közönségaránya ekkor már csupán 16,3 százalék volt. (A teljes korcsoportra vetítve ez 0,9 százalékos nézettség). Hogy miért vesztett mindkét műsor nézőket az elmúlt hónapokban? Itt jönnek a képbe, ugyebár, a kismamák.

Stohl Buci és a kismamák

A Mokkát és a Napkeltét ugyanis már pár hónapja az RTL Klub Reggeli című magazinja pofozza le a 18 és 49 év közöttiek korosztályában. Szigorúan politikamentes pasztellszínek, Stohl Buci, Dombovári Vanda, meg pelenkázás és arcpakolás.

Márciusban még a Mokka közönségaránya volt a magasabb (25,8 és 24,4 százalék), áprilisban mérhetetlen volt a két műsor átlagos nézettsége közti különbség, májusban viszont már egyértelműen a Reggeli vezetett (21,6 és 23,9 százalék). Ráadásul a Reggeli nem csak a teljes műsoridőt tekintve veri meg a Mokkát, de a két program közös műsoridejében is képes nyerni. (a Reggeli ugyanis hatkor kezdődik, a Mokka hét óra előtt pár perccel).


A három adó nézettsége reggel 6 és 10 között idén májusban

A legmeglepőbb, hogy eközben a teljes lakosság körében az RTL Klub műsora meg sem tudja közelíteni a két konkurenst. Májusban például a teljes, négyévesnél idősebb lakosságra vetítve átlagosan 17,8 százalékos közönségarányt értek el Stohlék, miközben a Napkelte harminc, a Mokka pedig huszonöt százalék körül járt akkoriban. Persze a reklámértékesítés szempontjából a teljes lakosság érdektelen, a hirdetők a 18 és 49 év közötti nézőkért fizetnek.