Szilvia
5 °C
16 °C

Tudni fogják, mit nézünk éppen

2007.05.09. 09:29
Az AGB Nielsen új, digitális nézettségmérési rendszere 2009-től akár valós idejű adatokat is adhat a tévék szerkesztőinek. Az élő showműsorokban ezentúl jobban figyelnek majd a nézőkre, de a sportközvetítések, vagy a talk show-k szerkesztésében is felhasználhatják az azonnali adatokat.

Milyen szép is lenne, ha ezentúl egyszerűen félbehagynák a rossz műsorokat. Vagy élő adásban, biztonsági őrökkel kísérnék ki a műsorvezetőt, aki senkit nem érdekel. Unalmas a Sztárok a jégen? Akkor a reklám után már vissza se térünk, inkább leadunk egy újabb Doktor House-t! Elege van Stohl Andrásból? Már itt sincs!

Folyamatosan figyelnek

Persze a kereskedelmi csatornák ennél azért jobban ragaszkodnak a műsoraikhoz és műsorvezetőikhez, de ha megvalósul az AGB Nielsen új, valós idejű nézettségmérési rendszere, akkor mégis átalakulhat a televíziózás: a távvezérlővel tényleg beleszólhatunk majd az élő műsorok alakulásába. Vagy ha nem is mi, de legalább a nézettségmérésben minket képviselő panel tagjai.

A nézettségmérési rendszer ugyanis jelenleg nem képes megmondani, hogy éppen hányan is nézik a tévét, és milyen csatorna műsorát figyelik. A panelben résztvevő háztartásokban elhelyezett nézettségmérő készülékek a nap végén töltik fel az adatokat az AGB Nielsen szerverére, a tévécsatornák szakemberei pedig másnap délelőtt olvashatják csak az előző napi nézettségről szóló gyorsjelentéseket. Akkor pedig már mindegy, hogy a tegnap esti show-t többen nézték volna, ha nem nyúzzák benne harminc percig azt az unalmas vendéget.

A cég új, UNITAM elnevezésű, a digitális televíziózás nézettségméréséhez használt rendszere viszont azonnal képes adatokat nyújtani, a kor- nem- vagy éppen iskolázottság szempontjából az egész országot reprezentáló kiválasztottak otthonában elhelyezett készülékek ugyanis akár állandó kapcsolatban is állhatnak az AGB Nielsen szerverével, a csatornák műsorkészítői pedig egy webes felületen követhetik a nézettség alakulását, és ha valami nem stimmel, hát beavatkozhatnak a műsorfolyamba. Persze nem most, leghamarabb 2009-ben.

Az új típusú nézettségmérő készüléket ugyanis még csak tavaly tesztelték Magyarországon, év végére is csak a nézettségmérésben részt vevő 800 háztartás alig egynegyedében lesz ilyen berendezés.

Azért félbe nem hagynák

A valós idejű nézettségmérés eddig csak a sci-fikben szerepelt (a Menekülő ember című gyilkos valóságshow-ban például innen tudják, hogy Schwarzenegger olyan népszerű), de 2005-ben már tesztelték Moszkvában. Nálunk még 2009-ig várni kell erre a lehetőségre, és akkor is valószínűleg csak pár, nagy költségvetésű élő műsor ideje alatt, külön díj ellenében biztosít majd élő nézettségi számokat a rendszer.

Pár éve ugyan már bemutatták a valós idejű nézettségmérést a magyar csatornák vezetőinek, de akkor még nem voltak túl lelkesek: drágának találták a rendszert. Most viszont a digitalizáció miatt amúgy is le kell cserélni az elavult, analóg készülékeket, így már megérheti a folyamatos adatszolgáltatás megrendelése.

De mire használhatják a csatornák a valós idejű nézettségmérést? Ne legyünk naivak, hiába kapcsol el a fél ország, a Szombat esti láz attól még nem fog félbeszakadni, de azért az élő műsorokat ezentúl sokkal precízebben szabhatják a nézői igényekhez.

„Természetesen szívesen használnánk egyes esetekben ezt a technológiát, persze kérdéses, hogy milyen áron lehet kiépíteni és működtetni a rendszert” – mondta el kérdésünkre Poich Lóránd, a Tv2 programigazgatója, aki szerint az élő, folyamatos nézettségmérést leginkább az élő showműsorokat készítő nagy csatornák tudnák használni. Poich szerint egy kész műsortervet nem lehetne csak a nézettség hullámázása miatt felborítani, de az arányokat akár élő adásban is megváltoztathatnák az adatok ismeretében. A Sztárok a jégenben például nem hagytak volna ki csak azért egy műsorszámot, mert az adatok szerint a nézőket nem érdekli egy-egy fellépő, de például rövidebb vagy hosszabb interjúkat készítettek volna a versenyzőkkel, ha tudták volna, hogy a nézőket pontosan mi érdekli.

„A műsorterv finomhangolását segíthetik az azonnali adatok, az olyan szerkesztői döntések meghozatalát, amit eddig csak egy adással később tudtunk érvényesíteni a műsorokban” –állítja Poich.

„Nagyon érdekel minket ez a rendszer, szinte bármelyik élő adáshoz fel tudnánk használni. Például a reggeli magazinműsoroknál a szerkesztők ezentúl tudnák, hogy melyik vendég érdekli jobban a nézőket, az esti showűsoroknál pedig meg lehetne mondani, hogy érdemes-e kicsit hosszabbra nyújtani az adást” – teszi mindehhez hozzá Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója.

A felhasználási lehetőségek száma végtelen, a 2012-es olimpia közvetítésekor az adásrendező például már tudni fogja, hova kell kapcsolnia, hogy a birkózás vagy a sportlövészet érdekel minket jobban. Szavazhatunk, a véleményünket, pontosabban a minket képviselő paneltagok véleményét pedig azonnal tudni fogják.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?