Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Szarka sokat tanul az "ordas prostitól"
A nagyon szép és a nagyon nagyszájú - Csősz Boglárka és Gáspár Kati |
Szarka saját fejlődésregényét (mert lányoknak is lehet ilyen) meséli el, vagyis hogyan tanulja meg használni a testét. Az állandó monológ a regényt olvasmányossá tette, de a filmet inkább hangjátékká bénítja. Cselekmény pedig csak akkor következik - először a film harmadánál - mikor Szarkán kívül mások is szóhoz jutnak. Mindez Sas Tamás társforgatókönyvírói mukája ellenére sem jó értelemben "nem filmes".
"Vigyázat, nagyon kúl!"
A figyelem középpontjában az erőltetett, modoros párbeszédek, monológok állnak. A regény szlengjét, ha jól emlékszem, maga a szerző minősítette eredeti kreálmányának. A saját találmányként tekintett "full milliomos", "gigaideges" kifejezéseket a "kéró", "ótvaros", "buznyák"-szerű divatjamúltabbakkal keveri. A párbeszéd minősége néha egészen a Barátok közt dialógusainak szintjére merészkedik: Ne rázkódjál itt úgy mint egy centrifugás mosógép. Ez egyáltalán nem izgató, meg semmi.
A filmet nézve valószínűleg a szerző is megdöbbent, hogy mennyire hülyén hangzik mindez valódi tizenévesek szájából. A mélypont azért a filmplakát Vigyázat, nagyon kúl szlogenje, ami pont olyan, mint amikor középkorú, pénzéhes bácsik próbálnak 17 éves gimnazista módjára beszélni. Javaslataink a befektetőknek: Figyuzzatok skacok, überrulez állami steksz közelít, vagy Bakker, mijen sirály MMK-támogatás a horizonton.
Klónok a színfalak előtt
"Feszít, hogy ezt egy ennyire ordas nagy gyakorlati szaktekintély tanítja nekem!" |
A színészi játék is háttérbe szorul, a fiatalok irányítás nélkül hozzák hol meglepően természetes, hol meglepően ripacs formájukat. Elég annyi, hogy nagy színészeink gyerekeit láthatjuk, ráadásul a 16 éves Gáspár Kati Bánsági Idlikónak, a 15 éves Máté Marci Máté Gábornak a hasonmása. Szerepel még Haumann Péter fia, Máté is, mint csábító Zenész. A 19 éves Csősz Boglárka az egyetlen szereplő, aki nem színészpalánta: a szőke "ordas prostit", Barbit játszó lány Erdély szépségkirálynője és két "nagyon híres videóklip sztárja". Negyvenes valójában feltűnik még Kulka János és ötvenesként Kern András is.
Ragályi Elemér operatőr konzervatív és korrekt filmezése a pörgő tinifilm imidzséhez kevésbé illik. A drága, mégis hihetetlenül gagyi trükkök és egy-két rossz ütemben vágott klip-jelenet is maximum csak fiatalosította a képi világot.
Gyászos ajánlás az RTL Klub részéről
Az RTL Klub támogatta díszbemutatón a Corvin mozi hat termében vetítették egyszerre az Apám beájulnát, és előtte Salinger Richárd barátja, egy ismert RTL Klubos arc lépett mindegyik teremben a mikrofon elé, hogy ajánlja azt a nézőknek. (Annyira ismert arc, hogy be sem mutatkozott, de a szoláriumban történt balesete ellenére utólag sikerült azonosítani: Alföldi Zoltán, Híradó.) Valójában gyászos, zavart beszédet tartott, melynek lényege szerint "szerzőtársa" Salinger Richárd nevében is elhatárolódott ettől a "pöttyös lányregénytől", majd befejezésképpen hozzátette: Hogy gondolnak-e valamit a film megtekintése után, az Önökön múlik!
Apám beájulna
színes magyar vígjáték, 90 perc, 2003
rendező: Sas Tamás
forgatókönyvíró: Sas Tamás, Salinger Richárd
operatőr: Ragályi Elemér
zene: Berkes Gábor
producer: Kálomista Gábor
szereplők:
Gáspár Kata (Szarka)
Csősz Boglárka (Barbi)
Haumann Máté (Zenész)
Máthé Marci (Gergő)
Kern András (Thomas)
Koós János (Apa)
Kiss Mari (Anya)
Kulka János (Apa)