Kétdimenziós Norbert és a korlátolt menyasszony

2004.08.05. 16:10
Ronald J. Deibert professzor, kanadai politológus arra kér mindenkit, ha ideje engedi, minden év december 24-én csapja a hóna alá a fényképezőgépét és sétáljon el a közeli plázába. A feladat: keressen minél több biztonsági kamerát, és fotózza le. Vakuval. A közepébe. Lengyel Andor elsőfilmes rendező továbbment: portrék helyett filmet csinált a kamerákról.
A Kistestvér izgalmas koncepcióra épül. Meséljünk el egy történetet véletlenül elcsípett home videós pillanatokból, közönyös ATM-kamerák mélyéről, használjuk fel a végtelenített mágnesszalagokat, amiket a bankok, plázák, liftek halkan surrogó megfigyelőrendszerei halmoznak fel. Az Ideglelés (The Blair Witch Project) óta tudjuk, hogy másfél órányi rázkódó-botladozó amatőr videó jobban le tudja kötni az embert, mint egy széthangszerelt szuperprodukció. Ahhoz azonban, hogy jó áldokumentumot csináljunk, sikeresen ki kell kerülnünk a műfaj buktatóit.

Veszélyes terep

Az áldokumentumfilm sohasem az, aminek látszik. Hiába tesz úgy, mintha a valóságot mesélné el, fikció. Hiába fikció, minden pillanatában tartja magát ahhoz, hogy a valóságot meséli el. Kikacsintásnak helye nincs. Borzasztó fegyelmezett műfaj. Ha a forgatókönyvíró egy kicsit is szájbarágósabban meséli el a történetet, mint kellene, ha a szereplők színészkednek játék helyett, ha egyszer csak a kék ég alatt felcsendül egy érzelmes, stúdióban felvett gitárpöntyögés, vége, oda a lényeg. És bár megörvendeztetett ragyogó, eredeti pillanatokkal, a Kistestvér mindhárom hibát elköveti.

Ármány, szerelem

Nézzük a történetet. Egy fiatal banki alkalmazott, Zoli (Kádas Norbert), svédországi tanulmányútról hazatérve nősülni készül. A repülőn találkozik egykori szerelmével, Orsival (Osvárt Andrea), és újból fellobban közöttük a régi láng. Ági (Bordán Lili), a menyasszony, mit sem sejt, Zoli barátja, Tomi (Elek Ferenc), végig falaz a szerelmeseknek. Ági szülei (Bordán Irén, Rókás László) közben egy lakással ajándékozzák meg az ifjú párt, és mindjárt itt az esküvő. Gyülekeznek a viharfelhők.

Lengyel és két írótársa, Schilling Zoltán és Moharos György tisztességgel vették számba a rendelkezésre álló iparikamera-arzenált. Legtöbbször leleménnyel építik be a sztoriba a kávézók webkameráit, a nyálas riporter (Novák Péter) felvételeit vagy a menyasszony tenyérbemászó öccsét (Makk Dömötör), aki a családi videókat forgatja.

Néha azonban érthetetlen, felesleges jelenetek akasztják meg a történetet. Túl sok a magyarázat, mintha nem bíznának a néző szellemi képességeiben. És mikor meséli el az álláskereső fiatal lány az interjún az abortuszát? A címben szereplő videós öccsre is túl nagy hangsúlyt helyeztek a forgatókönyvírók; teljesen komolytalan ötlet úgy indítani a filmet, mintha ez a karakter állna mindennek a hátterében, aki megszerezte a biztonsági kamerák felvételeit, aki összevágta a filmet, a "valódi" rendező. Ahhoz egy sokkal karizmatikusabb, hipergeek srác kellett volna ide, mert így nem hiszem el.

Emberek

Pedig el akarom hinni. Mert tetszik az ötlet. Sajnos a színészek többsége egyáltalán nem segít. Kistestvér, Nagytestvér, BigBrother, éértem, de ha már a valóságsókról van szó, sokat dobott volna a színészi teljesítményeken egy kis tudatos felkészülés BB-Éviből, VV-Györgyiből, Szisziből, Péterből; meglesett, sebezhető, összezavart emberekből. Mert az áldokumentumfilmek legfontosabb mozgatói maguk a színészek. Elég egy hamis, betanult hang, egy sablonos sóhaj, és máris a Rózsa Bisztróban találom magam. Az egyik kulcsszereplő, Osvárt Andrea sajnos egyetlen őszinte hangot sem tud kihozni magából; a film éles zuhanásba kezd, valahányszor megjelenik a színen.

Bordán Lili, Elek Ferenc
Szerencsére itt van Bordán Lili, aki a cserbenhagyottmenyasszony-hisztiskorlátoltpicsa szerepkörből hús-vér embert gyúrt magának (és nekünk) a vásznon. Lenyűgöző alakítás, Bordán Liliért érdemes megnézni ezt a filmet. Hajszálpontosan adagolja, mit akar megmutatni Ágiból, sehol egy fals, túlnyomott hang vagy akár felesleges, mesterkélt elfojtás. Közös jeleneteikben az egyébként kétdimenziós Kádas Norbert is életre kel. Elek Ferenc profi, megbízható eszköztárból dolgozik, ehhez a műfajhoz túl filmszerű a jóbarát figurája. A bombariadókhoz kirendelt riporter szerepében Novák önmagát figurázza ki, látszik rajta, hogy rettenetesen élvezi, de néha még ez sem elég ahhoz, hogy a kissé erőltetett és monoton szálat életben tartsa.

Yuppie-t akarunk

A Kistestvér másfél millióból készült, és hét nap alatt forgatták le a gázsi nélkül dolgozó színészekkel. A mátrixosan paranoid hangulatú filmplakát után azt reméltem, egy kicsit hangsúlyosabb lesz "a kamerák mindenkit, minden pillanatban figyelnek"-vonal, de a készítők végül a Zoli-Orsi szerelmi szálat domborították ki (itt jön be a fent emlegetett gitárszóló). Hiába szól a történet egy szépreményű, ifjú banki alkalmazottról, Lengyelék a magyar yuppie-világ bemutatására még nyomokban sem tettek kísérletet. Pedig ha az alapötletből egy feszesebb, jobban kidolgozott forgatókönyv születik és találnak plusz három-négy Bordán Lili-kaliberű színészt, magyar kultfilm születhetett volna.

Kistestvér
színes, fekete-fehér magyar játékfilm, 76 perc, 2003

rendező: Lengyel Andor
forgatókönyvíró: Lengyel Andor, Moharos György, Schilling Zoltán
operatőr: Schmidt Antal, Horváth András
vágó: Ribényi Tamás
producer: Moharos György, Schilling Zoltán

szereplők:
Osvárt Andrea (Orsi)
Bordán Lili (Ági)
Bordán Irén (Anya)
Elek Ferenc (Tomi)
Makk Dömötör (Öcsi)
Kádas Norbert (Zoli)
Rókás László (Apa)
Novák Péter (riporter)