Miklós
-7 °C
2 °C

Folytatások nyara

2001.09.05. 18:04
Lezárult a hagyományosan május utolsó hétfőjétől (Memorial Day) szeptember első hétfőjéig (Labor Day) tartó nyári moziszezon az Egyesült Államokban. Forgalmazók, gyártók és elemzők fürtökben lógnak a diagramok felett, hogy leszűrjék a tanulságokat az egyik legforróbb nyár történéseiből. Egy dolog már biztos: a minden idők legnagyobb mozgóképes bevételét produkáló vakáció az egy hétvégéig szárnyaló folytatások nyara volt.
A szórakoztatóipar pénzügyi rezzenéseit is szondázó tanácsadó mogul, az AC Nielsen adatai szerint Hollywood újabb rekordot könyvelhet el a szeptember eleji munkaszüneti nappal lezáruló nyári moziszezon után. Az Egyesült Államokban az idei nyár alatt ugyanis 2,93 milliárd dollárt hagytak a kasszákban a mozilátogatók, ami 11 százalékkal több mint a tavalyi végösszeg.

Mielőtt a forgalmazók elégedetten dőlnének hátra ébenfekete bőrfoteleikben, meg kell említenünk, hogy a jelentősnek nevezhető bevételnövekedés nem a gyöngyvászonra éhes tömegek fogyasztásának radikális növekedését jelzi, hanem a 6 százalékos tavalyi jegyárdrágulás hozta meg végre a pangó piacon várt pénzesőt.

Bár a hivatalos nyári nézőszámot még nem tudni biztosan, az AC Nielsen által kalkulált átlagos jegyárból (5,66 dollár) megállapítható, hogy az 518 milliós nézőszám mindössze 5 százalékos emelkedést jelent a tavalyihoz képest, és 6 százalékkal marad el az 1999-es sikerévtől, amikor 550 millió jegyet adtak el a három nyári hónap alatt.

A legsikeresebb nyári produkciók
Filmcím Forgalmazó Összbevétel
(millió dollár)
1. Shrek DreamWorks 259,5
2. Pearl Harbor Buena Vista 195,1
3. Jurassic Park III Universal 160,4
4. Majmok bolygója 20th Century Fox 148,7
5. The Fast and the Furious Universal 139,2
6. Csúcsformában 2. New Line 133,5
7. Lara Croft Paramount 129,9
8. Dr. Dolittle 2 20th Century Fox 108,6
9. Macskák és kutyák Warner 89,5
10. Amerika kedvencei Sony 83,2
Forrás: AC Nielsen

Egy hétvégés filmlufik

A siker természetesen nem csak bevételben és nézettségben mérhető, hanem a hétről hétre vezetett toplistákon is. Ezekől kiderül: ma már minden filmcsoda csak egy bő hétvégéig (a premier 3-4 napjáig) tart, utána 50-60 százalékos mélyrepülésbe kezd, a harmadik hétre pedig gyakorlatilag eltűnik a láthatáron.

Hol van már a toplisták élén tíz hétig feszítő E.T vagy a nyolchetes Szellemirtók? Az idei nyáron egyedül a Múmia visszatérnek és a Pearl Harbornak sikerült a bemutatót követő második héten is első helyen maradnia, ami - az esztétikai szempontokat elhanyagolva - alátámasztja a tengerentúli filmipar megmondói által levont tanulságokat: 1. Az új környezetben a folytatásoknak és gigaprodukcióknak van legtöbb esélyük a gyermekágyi láz túlélésére, 2. Jobb minél nagyobb kampánnyal indítani, ám ha a reklámhadjárat zajosabb, mint maga a film, a közönség figyelme a következő héten már átnyargal egy másik produkcióra.

A stúdiók közt az Universal uralkodik

A filmstúdiók közül idén egyértelműen a Universal Picturesnek sikerült az új körülményekhez alkalmazkodnia, hiszen az év eleje óta kaszált 740 milliós bevétellel a piac 13 százalékát tudhatja magáénak. A Vivendi konglomerátum holdudvarába tartozó filmstúdió négynyári filmsikere közül három folytatás (Jurassic Park III. - összbevétel: 173 m. dollár, Amerikai Pite 2. - összbevétel: 109 m. dollár, A múmia visszatér - összbevétel: 202 m. dollár) volt.

A filmstúdiók piaci részesedése
2001. január 2. - 2001. szeptember 3.
Stúdió Piaci részesedés (%) Bevétel
(millió dollár)
1. Universal 13,2 739,5
2. Paramount 11 619,3
3. Warner Bros 10,5 587,3
4. 20th Century Fox 10,1 565,8
5. Buena Vista 10,0 562
6. Sony 9,6 536,3
7. Miramax 8,0 449,0
8. DreamWorks 6,7 375,2
9. MGM/UA 6,7 373,5
10. New Line 6,2 348
Forrás: AC Nielsen

Monokultusz a multiplexekben?

Az egy hétvégés filmlufik kora erőteljesen alakíthajta át a multiplex-üzemeltetők stratégiáját is. Eddig a vetítőterem-nagyhatalmak ugyanis hétről hétre egyre nagyobb százalékban részesedtek a bevételből, rendszerint 20-30 százalékról indulva. Mostantól azonban, úgy tűnik, egy hétvégére kell kalibrálni minden újdonságot, hiszen a harmadik, negyedik héten gyakorlatilag elenyésző bevétel csorran a kasszába.

Az átalakult fogyasztói szokások tükrében várhatóan nagy sikerre (vagy kisebb bukásra) számíthat Spielberg 140 milliós produceri munkája, a Men In Black második része, melyet jövő júliusban terveznek bemutatni. De hasonlóan nyereséges befektetés lehet George Lucas a jövő évi nyári szezon elejére időzített trilógia folytatása, amely A klónok támadása címet viseli.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.