Az Eurovízió még nem elég a sikerhez

03
2015.03.06. 12:51

Csemer Boglárka, vagyis Boggie képviselheti Magyarországot a bécsi Eurovíziós Dalfesztiválon, hiszen megnyerte a hazai selejtezőnek számító köztévés válogatót, A Dalt. A fiatal énekesnőt korábban az egész világot bejárt videoklipjéről lehetett ismerni, a photoshoppolásról szóló Parfümöt több mint harmincmillióan látták a Youtube-on, de a hazai karrierjének óriási lökést adhat az Eurovízió. Megnéztük az A38 hajón élőben is a fellépést. 

Boggie annak idején azzal szerzett magának ismertséget, hogy a Parfüm című klipje bejárta az egész internetet, ezzel ő lett az első és eddig egyetlen magyar előadó, akire külföldön is felfigyeltek a Youtube-korszakban. A Parfüm elsöprő sikere inkább a videónak volt köszönhető, hiszen pont egy olyan témát dolgozott fel, ami a klip megjelenésének idejében kifejezetten népszerű volt a nemzetközi médiában.

Persze a hazai sajtó is felkapta A Lányt Akiért Megőrül Az Internet, de ennek ellenére Boggie zenei karrierje még hazai mércével mérve sem kapott túl nagy lökést. Aztán jött A Dal, aminek elég középszerű mezőnyéből az énekesnő annyival emelkedett ki, hogy tudatosan indult olyan dallal, amire könnyen ráharaphatnak a közhelyes számokért rajongó eurovíziósok. Na és Rákay Philip.

A 2013-as nyerteshez, ByeAlexhez hasonlóan Boggie is eltér a klasszikus tehetségkutatós formától, ezért nagy kérdés volt, hogy az Eurovíziós győzelem mennyire mozgatja meg az embereket. ByeAlexnek például ez nem nagyon sikerült, A Dal utáni első koncertjén alig százan lézengtek a Zöld Pardonban

Boggie azonban más kategória, derült ki az A38-as bulin. A félházas koncert nézőivel próbáltam beszélgetni, de egy olyat se találtam, aki A Dal miatt jött volna megnézni a fellépést. Volt, aki a Jazzy Rádión hallotta Boggie korábbi, francia nyelvű számait, de olyan is akadt, aki egy dzsesszkoncerten futott bele a zenéjébe. Ebből kifolyólag a közönség inkább ropit majszoló középkorúakból állt, csak elvétve lehetett találkozni sörbe kapaszkodó huszonévesekkel.

Mondjuk Boggie zenéje nem is feltétlenül ennek a közegnek szól. A végtelenül visszafogott énekesnő jóval lazább volt a színpadon, hiszen egy főműsoridős tehetségkutatóhoz képest ez mégiscsak hazai pálya, saját zenekarával és háttérénekesekkel lépett fel. 

Mint kiderült, Boggie repertoárja három könnyen megkülönböztethető részből áll

  • a meglepően szórakoztató francia dalokból
  • a kissé átlagos magyar számokból
  • és a bántóan generikus angol nyelvű szerzeményekből.

Boggie dzsesszes hátterének köszönhetően a sanzonos-világzenés francia számok kifejezetten jól állnak neki, ezzel szemben a magyar és angol nyelvű daloknak a refrénjét is nehéz megjegyezni. Ami abból a szempontból kicsit szomorú, hogy egy mellettem álló rajongó külön megtanulta a kedvenc francia nyelvű dalainak a szövegét, pedig nem is beszéli a nyelvet. Szemben a többivel, amikből lehetetlen bármit is felidézni. 

Ettől még Boggie simán lehet mondjuk a magyar Alanis Morisette vagy az új Zséda, aki néha feltűnik a kereskedelmi tévében, évente egyszer ír egy közepesen jól menő slágert, és amolyan popzenei nagyasszonyként érkezhet majd a harmincas éveibe. A francia szerzemények nem csak a nyelvi különlegesség miatt képviselnek nagyobb értéket, hanem lehetőséget biztosítanak egy olyan piaci nyitásra, amivel nem túl sokan próbálkoztak eddig itthon: a Parfümnek is van francia nyelvű verziója, amit már 5 millióan láttak a Youtube-on.